اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی:

مشهد برای اطفای حریق به 1100 شیر هیدرانت نیاز دارد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: با توجه به اهمیت اطفای حریق تعداد شیرهای هیدرانت شهر مشهد در امسال به 500 عدد می‌رسد اما شهر مشهد به هزار و 100 شیر هیدرانت نیاز دارد.

مشهد برای اطفای حریق به 1100 شیر هیدرانت نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آتش‌سوزی یکی از حوادثی است که اغلب به دلیل بی‌احتیاطی افراد روند رو به رشدی در شهرها داشته است و استفاده از آب نیز آسان‌ترین و اصلی‌ترین راه اطفای حریق بوده اما با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی زمانی که حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی در شهر رخ می‌دهد عوامل زیادی ممکن است دست به دست هم دهد تا در روند امدادرسانی به موقع و صحیح اختلال ایجاد شود که مهم‌ترین آنها ترافیک، کوچه‌های تنگ و باریک، تجمع شهروندان است.

راه‎های مختلفی وجود دارد که بتوان در زمان وقوع حریق نخستین اقدام را به منظور جلوگیری از گسترش آن انجام داد، یکی از آنها نصب شیرهای آب ایستاده آتش‌نشانی(هیدرانت)‌ است.

این شیرهای هیدرانت که نصب آن‌ها در مشهد از سال 86 آغاز شده تاکنون در بیشتر حریق‌ها به کمک شهروندان و آتش‌نشانان آمده و از بسیاری خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرده است.

نصب 93 شیر هیدارنت در امسال

حسن جعفری با اشاره به افزایش جمعیت شهر و نیاز به تجهیزات بیشتر برای ارائه عملکرد به موقع در زمان حادثه و حریق اظهار کرد: جمعیت ثابت و شناور شهر مشهد هر سال به واسطه زیارتی بودن این شهر رو به رشد است؛ بنابراین نیاز به تجهیزات و امکانات بیشتر در حوزه آتش‌نشانی و ایمنی احساس می‌شود.

وی افزود: این افزایش جمعیت، افزایش حوادث و حریق را نیز به دنبال دارد بنابراین باید اقداماتی انجام شود تا بتوان در زمان حادثه و حریق عملکرد مناسبی ارائه داد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نصب شیرهای آب ایستاده آتش‌نشانی( هیدرانت) را یکی از اقدامات کمک‌کننده به اطفای به موقع حریق عنوان کرده و گفت: در سال 86 تنها 43 شیر هیدارنت در شهر مشهد نصب شده بود که این تعداد در سال گذشته به 407 شیر هیدرانت رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع در امسال تعداد شیرهای هیدرانت شهر مشهد به عدد 500 می‌رسد اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مدنظر قرار دادن شاخص‌های جمعیت، تعداد ساختمان‌ها، کاربری‌ها شهر مشهد به هزار و 100 شیر هیدرانت نیاز دارد که تا پایان سال 92 به این تعداد می‌رسد.

جعفری با اشاره به جمعیت شهر مشهد خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم جمعیت و دیگر شاخص‌های شهر را در نظر بگیریم این کلان‌شهر به 2 هزار شیر هیدرانت نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در ارتباط با استانداردهای جهانی نصب این شیرها اظهار کرد: طبق استانداردهای جهانی باید به فاصله 600 متر یک شیر هیدرانت نصب شود که این شیرها در حال حاضر در کشور ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته هر 90 متر نصب شده است.

وی ادامه داد: در امسال 260 نقطه از شهر مشهد برای نصب شیرهای هیدرانت شناسایی و به سازمان آب و فاضلاب برای نصب معرفی شده است.

وی در ارتباط با چگونگی شناسایی نقاط مورد نیاز برای نصب این شیرها گفت: برای نصب شیرهای هیدرانت در شهر بالغ بر 20 شاخص مختلف مدنظر قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به مکان‌یابی خطوط انتقال فشار آب، شیب زمین، کاربری ساختمان‌ها، دسترسی، فاصله از مسیر اصلی اشاره کرد که این شاخص‌ها بر بستر نرم‌افزار GIS تعریف شده و اماکن اولویت‌دار را معرفی می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد سازمان آب و فاضلاب را متولی نصب این شیرها دانست و افزود: طبق قانون سازمان‌های آب و فاضلاب وظیفه دارند به صورت اتوماتیک این شیرها را طبق طرح توسعه‌ای در شهر نصب کنند.

جعفری همکاری سازمان آب و فاضلاب مشهد را برای انجام این اقدام مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: رشد نصب شیرهای هیدرانت در سال‌های اخیر با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد روند خوبی داشته است و این احساس مسئولیت از سوی این سازمان برای افزایش ایمنی شهر مشهد قابل تقدیر است.

همکاری خوبی با شهرداری داریم

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد نیز روند نصب این شیرها را در شهر مشهد مناسب ارزیابی کرد و گفت: در امسال تعداد شیرهای هیدرانت نصب شده در شهر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است.

حسن شاه‌عالمی خاطر نشان کرد: سازمان آب و فاضلاب به عنوان یکی از متولیان نصب این شیرها اقدامات مربوط به حوزه خود را به درستی انجام داده است ضمن اینکه در این زمینه همکاری خوبی را نیز با شهرداری و سازمان آتش‌نشانی مشهد داشتیم.

وی در ارتباط با چگونگی محاسبه هزینه استفاده از آب شهری توسط این شیرها اظهار کرد: قرار بود به طور همزمان کنتور نیز بر روی این شیرها نصب شود اما در حال حاضر این اقدام انجام نشده است و فعلا سازمان آتش‌نشانی از آب شهری برای اطفای حریق استفاده می‌کند.

به استانداردهای ایمنی در شهر مشهد نزدیک شدیم

فاطمه غیور، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی مشهد سازمان آتش‌نشانی را تنها سازمانی که به استانداردهای جهانی در حوزه خود نزدیک شده دانست و افزود: موفقیت شهرداری و سازمان آتش‌نشانی مشهد در رسیدن به استانداردهای جهانی را می‌توان در تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی احداث شده در شهر و همچنین تجهیزات و امکانات ایمنی به خوبی مشاهده کرد.

وی با اشاره به ضرورت نصب شیرهای هیدرانت گفت: این شیرها در مواقعی که ترافیک زیادی باشد و یا فضا برای امدادرسانی مناسب نباشد، کمک بزرگی به اطفای حریق است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه آموزش یکی از ‌مهم‎ترین مقوله‌ها در استفاده صحیح از این شیرها است؛ یادآور شد: به منظور اینکه این شیرهای آب بتواند اهمیت خود را در زمان اطفای حریق نشان دهد باید به شهروندان آموزش استفاده از آن نیز ارائه شود.

غیور تصریح کرد: سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد در بخش آموزش شهروندان عملکرد قابل قبولی داشته است که از جمله آن می‌توان به طرح آتش‌نشانان داوطلب اشاره کرد که طی آن بانوان، رانندگان تاکسی، اتوبوسرانان در زمینه ایمنی و انجام اقدامات لازم در زمان حادثه و حریق آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام/70002/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول