اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از جدال آتش‌نشانان با حریق در یک قنادی گزارش می‌دهد

تنکابن ساعت‌هایی را در دلهره گذراند / بسیج آتش‌نشانی 6 شهر مازندران برای اطفای حریق

خبرگزاری فارس: حریق در یک قنادی بیش از یک ساعت و نیم بخش زیادی از شهر تنکابن در غرب مازندران را در بحران و توقفی دلهره‌آور قرار داد.

تنکابن ساعت‌هایی را در دلهره گذراند / بسیج آتش‌نشانی 6 شهر مازندران برای اطفای حریق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از تنکابن، اواخر هفته‌ای که گذشت بروز یک حریق در مطبخ یک قنادی واقع در مرکز شهر تنکابن و گسترش دامنه آن موجب آتش‌سوزی مهلکی شد که بیش از یک ساعت و نیم این شهر حدود 80 هزار نفری را در دلهره و اضطراب قرار داد و بیش از دو ساعت تردد عمومی در بخشی از مرکز شهر را مختل کرد و همچنین به‌دلیل فرسوده بودن بافت بیشتر ابنیه‌های پیرامون این واحد صنفی به غیر از مرکز بزرگ تجاری ماهان که در چهار طبقه و با بیش از 70 واحد فروشگاهی و یک شهر بازی است و چند سالی است احداث شده است، اکثراً بافت فرسوده با عمر بیش از 60 سال و مستعد طعمه حریق بودند که در صورت کوتاهی و عدم رسیدگی، امکان داشت حدود 10 تا 15 درصد از مراکز تجاری و اماکن اداری دفتری و مسکونی واقع در مرکز شهر تنکابن را دچار حریق و خسارات جبران‌ناپذیری کند.

شرح حادثه از زبان مسئول آتش‌نشانی

مهرداد کیا مسئول واحد آتش‌نشانی شهر تنکابن در این ارتباط به خبرنگار فارس در تنکابن گفت: آتش‌سوزی از محل پخت و پز قنادی نمونه در غرب مرکز شهر آغاز شد و با توجه به عدم به‌کارگیری لوازم اطفای حریق در ابتدای آتش‌سوزی که باید در اصناف الزاماً وجود داشته باشند، دامنه آن از طریق سوختن روغن‌های نباتی موجود در این محل به سقف گسترش یافت و با توجه به این‌که سقف این قنادی از سمت غرب به مرکز تجاری که با مواد ایزوگام عایق شده بود با خروج زبانه‌های آتش از این قنادی، پهنه عظیمی از حریق را بر دیوار شرقی این مجتمع گستراند.

وی تصریح کرد: این مسئله موجب شد زبانه‌های آتش از دامنه سقف در طبقه چهارم این مرکز تجاری که فضایی باز و بزرگ برای شهربازی کودکان و نوجوان اما خالی از جمعیت بوده و مورد استفاده قرار نداشت وارد شود و در صورت عدم مهار این زبانه‌های آتش‌ امکان داشت حریق به داخل طبقات آن سرایت کند که با تدابیر ویژه آتش‌نشانان از این مخاطره جلوگیری به‌عمل آمد.

وی افزود: با توجه به این‌که دامنه آتش با درگیر شدن به مواد ایزوگام دیوار مرکز تجاری بزرگ ماهان، شدت گرفت اما حضور به موقع و اقدامات مؤثر آتش‌نشانان که بعد از لحظاتی از شهرهای اطراف نیز به کمک ما آمدند توانستیم از پیشرفت دامنه حریق به قسمت‌های دیگر شهر جلوگیری کنیم و به غیر از آسیبی جزیی به دامنه سقف مرکز تجاری مذکور و مقداری از سقف طبقه چهارم و سوختن همه قسمت‌های ایزوگام شده دیوار شرقی آن، آسیب جدی به این مرکز تجاری وارد نشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: اما محل اصلی و منشأ این آتش‌سوزی تا حدود زیادی خسارت دید و با توجه به گرم شدن مواد آتش‌زای ایزوگام و فروریختن آن به داخل قنادی این واحد صنفی تقریباً تا بیش از 70 تا 80 درصد آسیب دیده و دچار خسارات فراوانی شده است.

مسئول واحد آتش‌نشانی تنکابن با تقدیر از همکاری مردم تأکید کرد: در مواقع بروز بحران‌هایی مانند آتش‌سوزی کمک‌‌های مؤثر بسیار خوب است اما تداخل در کار مأموران آتش‌نشانی توسط افراد غیرمسئول خطرناک و برای ما مسئولیت دارد.

کیا با تأکید بر این نکته که در این حادثه به فردی آسیب جسمی وارد نشده است افزود: از همکاری و مساعدت ایستگاه‌های اطفای حریق شهرهای  چالوس، سلمانشهر، عباس‌آباد، نشتارود و رامسر و شیرود برای کمک در مهار این حریق تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: به دلیل عدم توجه یک عابر در جریان وقوع این حادثه در سه راه خرم‌آباد تنکابن و در اثر برخورد آینه خودرو آتش‌نشانی شهر نشتارود، فرد از ناحیه سر زخمی و به بیمارستان انتقال یافت که به‌طور سرپایی درمان شد.

این مسئول عنوان کرد: به‌زودی کارشناسان مسئول برای بررسی میزان خسارات و منشأ این حریق در مکان مذکور حاضر و به بررسی وسعت خسارات خواهند پرداخت.

گفتنی است، در جریان این حادثه مهم‌ترین مسئله که جلب نظر می‌کرد این بود که مردم برای کمک به کاری که در آن تخصص نداشتند مداخله می‌کردند که به‌نظر می‌رسد باید به نحوی از آن‌ها تشکر کرد اما این نکته را نیز باید یادآور شویم، افرادی که در امداد و نجات نقش دارند آموزش دیده و دارای بیمه حوادث و انواع وسائل و لوازم ایمنی هستند. مردم نباید با حضور در قلب حادثه هر چند برای کمک، موقعیت‌های بحرانی برای خود و امدادگران ایجاد کنند.

بحث دیگر در این حادثه آماده نبودن برخی از خودروهای اطفای حریق، به‌ویژه خالی بودن مخزن یک خودرو، پاره و سوراخ بودن شیلنگ انتقال آب یا نشت فراوان آب از اتصالات خروجی در خودروهای دیگر و از همه مهم‌تر فقدان هماهنگی بین تیم‌های امدادی که از شهرهای دیگر برای کمک آمده بودند با نیروهای امدادی در تنکابن بیش از هر مسئله دیگری به چشم می‌خورد.

انتهای‌پیام/86020/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول