اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر هشدار داد

تهدید گیاه نیمه انگل ارس‌واش برای درختان ارس استان سمنان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر نسبت به تهدید گیاه نیمه انگل‌ ارس‌واش برای درختان ارس استان سمنان هشدار داد.

تهدید گیاه نیمه انگل ارس‌واش برای درختان ارس استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، حمیدرضا عبدوس امروز اظهار داشت: استان سمنان با وسعت بالغ بر 9.7 میلیون هکتار، حدود 352 هزار و 245 هکتار عرصه‏های مشجر و جنگلی تشدارد.

وی تصریح کرد: از این مساحت، در حدود 150 هزار هکتار جنگل سوزنی‏برگ بوده که در استان سمنان عمدتا پوشش جنگلی ارتفاعات با تشکیلات آهکی جنوب البرز را تشکیل می‏دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر اضافه کرد: این جنگل‏های سوزنی‏برگ با گونه‏های غالب ارس همراه با گونه‏های پیرو و مای مرز دیده می‏شوند که در ناحیه رویشی ایرانی- تورانی و در ارتفاعات بیش از یک هزار و 600 متر از سطح دریا رویش دارند.

عبدوس ادامه داد: ارس گونه‏ای منحصر به فرد و بی‏نظیر و جزو ذخائر ژنتیکی کشور و گونه‏ای حفاظت شده تلقی می‏شود.

وی گفت: توان رویشی ارس در سخت‏ترین شرایط اقلیمی، ژئولوژی، کلماتولوژی، خاک‏های آهکی و مناطق صخره‏ای از مهم‏ترین ویژگی این گیاه بوده و علاقه‏مند به اقلیم نیمه خشک تا خشک، استپ‏های کوهستانی و اراضی سنگلاخی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر افزود: ریشه درختان ارس بسیار گسترده بوده که از شسته شدن، فرسایش و حرکت خاک جلوگیری می‏کند و در حفظ و نفوذ نزولات آسمانی در خاک نقش بسیار ارزنده‏ای دارد و استمرار آب‏دهی چشمه‏ساران را تضمین می‏کند.

عبدوس اظهار داشت: با توجه به زادآوری سخت ارس و رشد آنها در شرایط سخت محیطی که کمتر درختی قادر به رشد بوده و همچنین از نظر شرایط خاکی که قادر است بر روی سنگ‏های آهکی، خاک‏های خیلی سطحی و حتی در شکاف‏های سنگ‏های مادری به صورت طبیعی رشد کند.

وی تصریح کرد: نگهداری و حفظ این درختان تا حد زیادی در پایداری خاک و جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک در مناطق کوهستانی موثر است.

عبدوس با معرفی گیاهان نیمه انگل ارس‌واش در شهرستان مهدیشهر افزود: بر اساس بازدیدهایی که از جنگل‏های سوزنی‏برگ استان به عمل آمده، در بعضی از مناطق درختان ارس متاسفانه آلوده به نوعی گیاه نیمه انگل از گروه دارواش‏های کوتاه است.

وی تصریح کرد: این گیاه نیمه انگل خاص مخروطیان بوده که حیات آنها را با تهدید جدی روبه‏رو و گستردگی خسارت ناشی از آن نگرانی‏هایی ایجاد کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: ارس‌واش فاقد ریشه بوده ولی به علت داشتن سبزینه و کلروفیل نیمه انگلی محسوب شده است که پس از مستقر شدن روی گیاه میزبان از شیره خام میزبان استحصال می‏کند و در صورت شدت آلودگی درختان به مرور زمان ضعیف و نهایتا خشک می‏شوند.

عبدوس گفت: یکی از عوامل مهم خشک شدن درختان کهن‏سال و دیرزیست ارس در استان سمنان، آلودگی به ارس واش است.

انتهای پیام/2249/ع/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول