اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان:

100 درصد کودکان خوزستانی واکسینه می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در سال 57 تنها در حدود 26 درصد از کودکان زیر پنج سال واکسینه می‌شدند اما بعد از انقلاب این رقم به 98 درصد در کشور و 100درصد در استان خوزستان رسیده است.

100 درصد کودکان خوزستانی واکسینه می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس  از اهواز، مهدی اقتصاد عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: اقدامات بهداشتی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول صرفاً بهداشتی بوده و مربوط به مراکز بهداشت است که در این حوزه میزان رضایت‌مندی مردم به نسبت بهتر است و بخش بعدی نیز با همکاری ارگان‌های دیگر انجام می‌شود و به همکاری بین‌بخشی نیاز دارد که در این زمینه میزان نارضایتی‌ها بیشتر است.

وی گفت: در حال حاضر در استان 500 خانه بهداشت فعال است که یک هزار و 800 بهورز در این مراکز فعالیت می کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: بهورزها افرادی از اهالی روستا و مورد اعتماد مردم روستا هستند که با گذراندن یک دوره دوساله و کسب امتیازات لازم در خانه بهداشت مشغول به کار می‌شوند .

اقتصاد اذعان داشت: در استان خوزستان 22 مرکز مشاوره تغذیه وجود دارد و در این مراکز حداقل یک پزشک و کارشناس تغذیه است در حالی که در قبل از انقلاب ردپایی از این مراکز وجود نداشت.

* 99 درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌ها انجام می‌شود

وی ضمن اشاره به آمار بالای مرگ و میر مادران در هنگام زایمان در گذشته تصریح کرد: زمانی زایمان در کشورما توسط افراد محلی  انجام می‌شد و تا 15 سال قبل 27 درصد از زایمان‌ها در خانه‌ها انجام می‌شد اما در حال حاضر 99 درصد از زایمان‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز تسهیلات زایمانی  صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان خاطر نشان‌کرد: مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از شاخص‌های توسعه بین‌المللی است و در کشور ما تا قبل از انقلاب اسلامی مرگ و میر کودکان 125 در هزار بوده است و به برکت انقلاب این رقم در حال حاضر به 25 در هزار رسیده است.

به گفته وی در روستاها خانواده‌هایی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند در سال 57 حدود 11 درصد بود و الان این رقم بالای 97 درصد است.

اقتصاد ادامه داد: در 30سال گذشته تنها 10 درصد از خانواده‌های روستایی به توالت بهداشتی دسترسی داشتند و هم‌اکنون این رقم به 92 درصد رسیده است.

این مقام مسئول یادآوری کرد: یک مکان عمومی که معیار بهسازی و بهداشتی داشته باشد و حداقل‌های یک ساختمان در آن رعایت شود در گذشته حدود 8 درصد بود و در حال حاضر اماکن مورد نظر به 97 درصد  رسیده است.

* 90 پایگاه بهداشتی در خوزستان وجود دارد

وی بیان داشت: 90 پایگاه بهداشتی نیز در شهرهای خوزستان وجود دارد که البته مکان بسیاری از این پایگاه‌ها استیجاری است و نمی‌توان کارهای زیباسازی برای آن‌ها انجام دارد و لازم است بودجه‌ای به منظور خریداری و ساخت این پایگاه‌ها اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در گذشته تنها در اهواز آزمایشگاه کنترل کیفی آب وجود داشت اظهار داشت: در حال حاضر در 23 شهرستان آزمایشگاه کنترل کیفی آب آشامیدنی وجود دارد و در هفته آینده نیز در شهرستان اندیمشک یک آزمایشگاه افتتاح می‌شود.

اقتصاد با اشاره به اینکه داشتن کارت معتبر تندرستی برای متصدیان فروشگاه‌های  مواد خوراکی الزامی است گفت: در گذشته هیچ گونه معاینه و بررسی آزمایشگاهی در خصوص فروشندگان مراکز فروش مواد غذایی صورت نمی گرفت اما در حال حاضر 89 درصد این افراد دارای کارت سلامت بهداشت هستند.

* 98 درصد خانواده‌های ایرانی نمک یددار مصرف می‌کنند

این مسئول با بیان اینکه کاهش میزان بیماری هپاتیت به عنوان یک چالش جدی برای کشور ما است خاطرنشان‌کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، ایران از کشورهایی است که از نظر شیوع بیماری هپاتیتB در حد متوسط است و برای مقابله با این بیماری و واکسینه کردن تقسیم بندی‌هایی صورت گرفته است و از رده سنی متولدین 68 نسبت به این بیماری واکسینه شدند.

وی در این خصوص افزود: پس از آن افراد در معرض خطر از جمله کادر پزشکی، افراد شاغل در موسسات حمایتی و افرادی که در موسسات نگهداری مثل زندان‌ها هستند به این ترتیب پوشش داده می‌شوند.

اقتصاد با بیان اینکه سلامتی و بهداشت پویایی دارد و هرچه  پیشرفت می کنیم انتظارات افزایش می یابد  گفت: کمبود ید در گذشته در کشور ما زیاد بود اما با غنی سازی نمک‌های خانگی که تقریبا در 98 درصد از خانواده‌های ایرانی مصرف می‌شود مانند گذشته کمبود ید نداریم.

وی اضافه کرد: قدم بعدی ما در این زمینه این است که به سراغ نوزادان برویم تا از نظر کم کاری تیروئید غربالگری شوند و نوزادان 3 تا 5 روزه مورد آزمایش قرار می گیرند تا اگر دچار کمبود ید بودند درمان‌ها و پیشگیری‌های لازم صورت گیرد تا در آینده از نظر جسمی و بهره هوشی دچار مشکل نشوند.

* طرح پزشک خانواده تحولی در جهت عدالت اجتماعی و صرفه‌جویی در نظام سلامت ایجاد می‌کند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص طرح پزشک خانواده اظهار داشت: در گذشته این طرح تنها در شهر ها و روستاهایی که زیر 20هزار نفر جمعیت داشتند اجرا می شد اما در حال حاضر در 3 استان خوزستان، چهارمحال بختیاری و سیستان و بلوچستان در شهرهای با 20 تا 50 هزار نفر نیز پیاده شده است.

وی افزود: در استان خوزستان در حال حاضر در حال آماده‌سازی زیر ساخت‌های الکترونیکی و ارتباطات هستیم.

وی در این خصوص گفت: این طرح تحولی در جهت عدالت اجتماعی و صرفه‌جویی در نظام سلامت ایجاد می‌کند که برای اجرای آن نیاز است پزشکان همکاری کرده و منابع لازم نیز تامین شود و باید برای مردم نهادینه شود که برای درمان نیازی به مراجعه به مطب‌های تخصصی و پاراکلینیک ندارند.

انتهای پیام/72008/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول