اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه فجر

41 پروژه بهسازی روستایی در همدان بهره‌برداری می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: در دهه فجر 41 پروژه بهسازی روستا در سطح استان با اعتبار 825 میلیارد و 108 میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

41 پروژه بهسازی روستایی در همدان بهره‌برداری می‌شود

حسن ظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: مسکن یکی از نیازهای اساسی بشر در طول تاریخ بوده که همواره می‌توان آن را یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان نیز برشمرد.

وی با اشاره به سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب، این نیاز آنچنان که باید مورد توجه نبود اما از آن به بعد این مهم از جایگاه و توجه ویژه‌ای و با اولویت‌های خاص برای همه قشرها به خصوص اقشار محروم و کم درآمد برخوردار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر الگوی ساخت مسکن در کشور با توجه به نیازهای واقعی زندگی مردم و متناسب با فرهنگ و روحیات آنان تأکید فراوان دارند، تصریح کرد: بنیاد مسکن نیز در این زمینه همت گمارده و علاوه بر عمران و توسعه روستاها در زمینه واگذاری زمین و ساخت مسکن، شرکت در بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده فعالیت‌های چشمگیری ارائه کرده است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا پایان سال 83 تعداد 6 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی با استفاده از تسهیلات نوسازی، بهسازی شده که در این مدت نیز تعداد 11 هزار و 854 واحد مسکونی روستایی که بر اثر حوادثی از قبیل سیل و زلزله در شهرستان‌های کبودراهنگ و رزن آسیب دیده بود بازسازی شده است.

ظفری عنوان کرد: از سال 84 با تصویب مجلس و برنامه جامع مسکن روستایی و برنامه‌های پنج ساله دولت برای نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی، تاکنون بیش از 90 هزار واحد مسکونی سهمیه با اعتبار بیش از 7 هزار و 500 میلیارد ریال به استان همدان اختصاص داده شده که از این میان با بیش از 71 هزار متقاضی قرارداد منعقد شده، بیش از 61 هزار واحد مسکونی با اعتبار 4 هزار و 600 میلیارد ریال به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی، استان همدان به عنوان استان پیشتاز در تهیه طرح‌های هادی روستایی نخستین طرح‌ها را با عنوان طرح‌های روان‌بخشی در چند روستا تهیه و اجرا کرد و تا پایان دی ماه امسال 238 روستای استان دارای بازنگری طرح هادی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان داشت: تهیه طرح بافت با ارزش چهار روستای استان نیز تهیه شده و طرح روستای حیدره دارالامام در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه برای 14 روستای استان تهیه طرح بهسازی نمونه انجام شده است، عنوان کرد: تهیه طرح ساماندهی چهار بخش خزل ، قلقل رود، قروه درجزین و فامنین ماماهان نیز توسط بنیاد مسکن تهیه شده است.

ظفری ابراز داشت: تهیه و اجرای طرح‌های هادی به منظور بهسازی محیط و ساماندهی بافت کالبدی روستاها علاوه بر تثبیت کانون‌های جمعیتی و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها موجبات توسعه بهداشت و زیباسازی فضای روستا و ایجاد شرایط مطلوب کالبدی و ترافیکی و جلوگیری از توسعه نامتوازن روستاها را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به شروع اجرای طرح در 415 روستا تا پایان دی ماه امسال افزود: از این تعداد اجرای طرح در 217 روستا به پایان رسیده و در 185 روستا نیمه‌تمام است و 13 روستا نیز به شهر تبدیل شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان داشت: از مهم‌ترین مسائل و مشکلات روستائیان می‌توان به موضوع تثبیت مالکیت اماکن روستایی اشاره کرد که همیشه باعث بروز مشکلات اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: برای ساماندهی امور مالکیت و عمران روستاها، صدور سند براساس تبصره 71 قانون دوم با مشارکت بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد آغاز شد.

ظفری تصریح کرد: از مهم‌ترین مزایای صدور اسناد مالکیت برای روستاییان می‌توان به از بین بردن اختلافات مالکیتی، ایجاد امیدواری در روستاها، تثبیت و پایداری نقاط روستایی و ایجاد تضمین‌های مختلف برای بهره‌مندی از تسهیلات گوناگون اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استان همدان در برنامه دوم هیچ فعالیتی در خصوص صدور سند اماکن روستایی نداشته است، گفت: در برنامه سوم مجموعاً 150 روستا نقشه‌برداری ثبتی شده که این امر منجر به صدور 28 هزار و 204 جلد سند مالکیت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان اضافه کرد: در برنامه چهارم و پنجم در 608 روستا مجموعاً 116 هزار و 690 جلد سند صادر شده و تاکنون در 758 روستا نقشه تفکیکی تهیه شده و صورت مجلس تفکیکی آنها به تائید اداره ثبت جهت صدور سند مالکیت رسیده است.

وی یادآور شد: از مجموع 125 هزار و 733 جلد سند مالکیت صادر شده برای اماکن روستایی 22 درصد آن طی سال‌های قبل و بالغ بر 88 درصد آن طی دولت برنامه چهارم صادر شده است.

ظفری با اشاره به اجرای ساماندهی  تعداد 88 مزار در 51 روستای استان طی امسال تأکید کرد: در دهه مبارک فجر امسال 41 پروژه بهسازی روستا در سطح استان با اعتبار 825 میلیارد و 108 میلیون ریال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به طرح مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت عنوان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح استان و در راستای خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان داشت: در رابطه با تملک اراضی مورد نیاز برای احداث واحدهای 99 ساله مسکن مهر نیز با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون 72 هکتار زمین در 20 شهر استان به این بنیاد واگذار شده که نسبت به پیگیری صدور اسناد مالکیت اراضی اقدام شده است.

وی ادامه داد: 2 هزار و 169 واحد مسکونی طرح مسکن مهر 99 ساله در قالب تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه در سطح شهرستان‌های همدان، رزن، فامنین، کبودراهنگ و نهاوند در حال احداث است، که تمام واحدها برای پرداخت تسهیلات به بانک معرفی و موفق به انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات شده‌اند.

ظفری با اشاره به مسکن مهر خودمالکان تصریح کرد: تاکنون 11 هزار و 642 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 11 هزار و 236 نفر موفق به اخذ تأییدیه فرم «ج» شده‌اند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: 8 هزار و 440 نفر توسط بنیاد مسکن به بانک عامل معرفی و از این تعداد 7 هزار و 152 نفر موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند و از این تعداد 3 هزار و 877 واحد به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری است.

انتهای پیام/89006/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول