اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور سرپرست سازمان اوقاف کشور

بازسازی بقعه نخستین حاکم شیعی مازندران آغاز شد

خبرگزاری فارس: با حضور سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بازسازی بقعه ناصرالحق در آمل آغاز شد.

بازسازی بقعه نخستین حاکم شیعی مازندران آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل اطروش یا همان ناصرالحق در سال 301 هجری به مرکز مازندران آمل آمد و این شهر را مقر حکومت خود به عنوان نخستین پایگاه شیعیان مازندران برگزید و 12 سال در آنجا حکومت کرد و دین اسلام اثنی‌عشری را در طبرستان رونق بخشید.

ناصرالحق در ایجاد مدرسه بزرگ آمل که بعدها به مسجد امام حسن عسگری در آمل (هنوز هم این مسجد در محله پایین‌بازار در نزدیکی مقبره ناصرالحق وجود دارد) معروف شد همت کرد و در آنجا درس می‌داد و سرانجام در 25 شعبان 304 هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

مقبره ناصرالحق 900 سال به عنوان زیارتگاه به شمار می‌رفت اما این مقبره و بناهای اطراف در طول سال‌ها از میان رفت و ساخت‌وسازهای فراوانی در اطراف آن صورت گرفت.

کلنگ بازسازی بقعه ناصرالحق ظهر امروز با حضور سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران و فرماندار آمل در محله پایین‌بازار آمل آغاز شد.

فرماندار آمل در بازدید از این بقعه عنوان کرد: این بنا که سال‌ها متروکه شده بود در سال‌های اخیر اندکی بازسازی و تعمیرات در آن صورت گرفت و در ماه‌های گذشته نیز روند رسیدگی به بازسازی آن به دستور استاندار مازندران آغاز شده است.

یدالله اکبرزاده تصریح کرد: داشتن مالکیت شش دانگ زمین و بقعه توسط یک فرد و مشخص نبودن متولی آن از جمله مشکلات بازسازی و توسعه این مکان تاریخی و مذهبی است.

وی با اشاره به این‌که مالکان زمین برای در اختیار قرار دادن زمین بقعه خواسته‌‌هایی دارند، یادآور شد: از زمان تأکیدات صورت گرفته، نگهبانی برای این مجموعه انتخاب شده و روشنایی محوطه این بقعه نیز تأمین شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه آمل نیز در سخنانی با بیان این‌که طراحی فضای اطراف بقعه ناصرالحق با حفظ وضعیت فعلی آن صورت گرفته است، اظهار داشت: در این طرح یک حیاط مرکزی با پوشش سقف تعبیه شده که خود بقعه برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسین مهدیان تصریح کرد: در این طراحی از هنر گره‌چینی و هنرهای مذهبی برای بازسازی استفاده می‌شود که بتواند بازدیدکنندگان بیشتری را در فصول گردشگری به این منطقه جلب کند.

وی با بیان این‌که هشت ماه برای ساخت این فضا فرصت پیش‌بینی شده است، تأکید کرد: مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار این پروژه انجام شده و با کلنگ‌زنی امروز بازسازی بقعه ناصرالحق انجام می‌شود.

مهدیان همچنین یادآور شد: اوقاف و امور خیریه تنها به بازسازی بقعه و فضای اطراف می‌پردازد.

انتهای‌‌پیام/86011/م20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول