اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه:

بیشتر روستاهای چرام مسجد دارند / بازسازی 8 بقعه متبرکه چرام

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه گفت: در حال حاضر بیشتر روستاهای چرام دارای مسجد بوده و هشت بقعه متبرکه در حال تخریب و بازسازی است.

بیشتر روستاهای چرام مسجد دارند / بازسازی 8 بقعه متبرکه چرام

علی دردانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چرام با اشاره به فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان چرام و کهگیلویه قبل و بعد از انقلاب، اظهار کرد: اداره اوقاف شهرستان کهگیلویه در سال 78 راه‌اندازی شد و تاکنون خدمات خوبی ارائه داده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه با بیان این‌که تا قبل از سال 78 اداره اوقاف زیر نظر استان و در حد غبارروبی فعال بوده است، عنوان کرد: مساجد و بقاع متبرکه تا قبل از انقلاب به شکل قدیمی با ساختار سنگ و گچ و با فضای فیزیکی کوچکی بوده است.

وی مردم شهرستان کهگیلویه و چرام را 100 درصد شیعه با باورهای دینی و مذهبی بالا عنوان کرد و گفت: این مردم هیچ‌ وقت ارادت خود را نسبت به اهل بیت فراموش نکرده و همان‌گونه که خانه خود را مرمت کردند در مرمت امام‌زادگان و مساجد کوتاهی نکردند.

این مسئول در ادامه با تأکید بر اینکه باید مردم را نسبت به آثار و برکات وقف آگاه کنیم، متذکر شد: همه ما مدیون وقف هستیم.

دردانه یکی از سنن بسیار پسندیده و تاکید شده در دین مبین اسلام را سنت حسنه وقف ذکر کرد و خاطرنشان کرد: این سنت با توجه به ظرفیت و کارایی آن در رفع پاره‌ای از نیازهای جامعه، از جایگاه و امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.

وی به مصادیق بی‌شمار وقف اشاره کرد و ابراز داشت: کارکردهای عمل نیک وقف بسیار متنوع و نامتناهی است به طوری که در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، درمانی و آموزشی کاربرد دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه اضافه کرد: افراد خیر می‌توانند با وقف بخشی از اموال خود در هر یک از این عرصه‌ها اعم از ساخت مساجد، مدارس، مراکز درمانی قدم برداشته و این سنت پسندیده نبوی و علوی را احیا کنند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر تمام روستاهای شهرستان چرام دارای مسجد بوده و 11 بقعه در سطح این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: امامزاده یحیی (ع)، سیدجلال‌الدین، شاه‌حمزه، امیرولی، امیرشهریار، امیریوسف، بی‌بی‌رشیده و امام‌زاده اسماعیل (ع) در حال تخریب و بازسازی بوده و همچنین امام‌زاده شاه مشعل در دستور کار قرار دارد.

دردانه به اهمیت وقف اشاره داشت و تاکید کرد: موضوع وقف و موقوفات قبل از اسلام نیز مطرح بوده و جایگاه والایی در آموز‌ه‌های دینی ما دارد و تاثیر مثبت آن همانند خمس و زکات بسیار مشهود است.

وی با اشاره به وقف‌های کوچک اما با ارزش تصریح کرد: صنف‌های مختلف می‌توانند وارد این عرصه شده و به شکل‌های بسیار زیبا و کارآمد به موضوع با ارزش وقف بپردازند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه با تشریح اهداف این اداره عنوان کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار مدیران و مسئولان اوقاف فرمایشات و رهنمودهای ارزشمندی داشتند که فرمودند «وقف یک نهاد ممتاز دینی است و باید آن را زنده نگه داریم».

این مسئول با بیان اینکه باید وقف را به عنوان یک حکم جامع الهی بدانیم که مختص اسلام نیست و قبل از آن در ادیان الهی گذشته هم وجود داشته است، گفت: ما باید این حکم الهی را به صورت هنرمندانه، عالمانه، جامع و متناسب با نیاز جامعه مطرح و تبلیغ کنیم.

علی دردانه با اشاره به اینکه مردم ما به خاطر فداکاری، ایثار و گذشتی که داشتند کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند که حتی در طول تاریخ اسلام، بی‌‌سابقه و بی‌‌نظیر است، خاطرنشان کرد: کسی که از جان و فرزندش در راه اسلام، قرآن و انقلاب بگذرد می‌‌تواند به راحتی از اموال خود گذشته و وقف کند و انتظار است در بحث وقف نیز این ملت الگو شوند.

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین تمهیدات دین اسلام در راستای دور اندیشی و تامین آینده مسلمین و فرزندان را پایه‌ریزی سنت حسنه وقف برشمرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بر این مبنا تقویت این حسن نوع‌دوستی و گسترش آن شرایطی را فراهم می‌کند که علاوه بر گسترش احساس ایثار و خودگذشتگی در جامعه، بخشی از هموطنانمان نیز از مواهب مختلف بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/82002/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول