اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر:

ذخیره‏گاه بلوط در منطقه هیکوی مهدیشهر ایجاد شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از احداث ذخیرگاه بلوط در منطقه هیکوی این شهرستان خبر داد.

ذخیره‏گاه بلوط در منطقه هیکوی مهدیشهر ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، حمیدرضا عبدوس اظهار داشت: ذخیره‏گاه بلوط هیکو یکی از مناطق جنگلی تیپ خزری در حوزه استحفاظی شهرستان مهدیشهر (دهستان پشت‏کوه) است.

وی گفت: این ذخیره‏گاه امسال از محل اعتبارات سال گذشته طرح ملی صیانت از جنگل‏های شمال در سطحی بالغ بر 159 هکتار و به طول چهارکیلومتر با اعتبار 89 میلیون ریال حصارکشی و محافظت شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر افزود: جنگل‏‏های پهن‏برگ منطقه هیکو شامل گونه‏های بلوط اوری و کچف و ... با توجه به شرایط اکولوژیکی این مناطق، جزو جنگل‏‏های نیمه مرطوب خزری محسوب شده که با هماهنگی‏های به عمل آمده، مقرر شده است تا از این پس محدوده ذخیره‏گاه‏های منطقه در قالب اعتبارات ملی طرح مذکور مورد حفاظت و حمایت قرار گیرد.

عبدوس تصریح کرد: طرح احداث ذخیره‏گاه بلوط منطقه هیکوی شهرستان مهدیشهر با هدف جلوگیری از انقراض گونه ارزشمند گیاهی بلوط به اجرا درآمد و نیازمند توجه بیشتر برای تکمیل و توسعه طرح و تحقق اهداف آن است.

وی افزود: شهرستان مهدیشهر که در دامنه جنوبی رشته‏کوه البرز واقع شده، به لحاظ وضعیت مساعد آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی و شرایط توپوگرافی ویژه، رویشگاه مناسبی برای انواع گونه‏های گیاهی و جنگلی است.

عبدوس یادآور شد: 24 هزار هکتار از مساحت این شهرستان از جنگل‏های پهن‏برگ خزری پوشیده شده و رویشگاه مناسبی برای گونه‏های گیاهی نظیر کچف، کیکم، افرا کرکو، بلوط اوری و ... است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر خاطرنشان کرد: حفظ ذخائر ژنتیکی گونه‏های گیاهی، ایجاد محل مناسب بذرگیری برای تکثیر و توسعه زیستگاه‏های حیات‏وحش و حفظ ذخیره زیستی از جمله اهداف احداث طرح ذخیره‏گاه هیکوی این شهرستان است.

عبدوس بیان داشت: با این اقدام، همه عوامل دخل و تصرف در اکوسیستم و چرای دام که باعث تضعیف شرایط محیطی ذخیره‏گاه می‏شود، از بین رفته و ضریب حفاظتی از سطح این ذخیرگاه افزایش یافته است.

انتهای پیام/74004/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول