اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست «منظومه تربیتی دختران در اسلام»

حاج علی اکبری:هیچ تفاوتی در هویت الهی میان زن و مرد وجود ندارد

خبرگزاری فارس: نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی گفت: در هویت الهی هیچ‌گونه تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و هر دو با یکدیگر برابر هستند.

حاج علی اکبری:هیچ تفاوتی در هویت الهی میان زن و مرد وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌‌علی‌اکبری ساعتی پیش در پنجمین نشست فعالان فرهنگی حوزه دختران با عنوان «تسنیم» که به همت فرهنگسرای ولاء برگزار شد، عنوان کرد: جاهلیت مدرن با استفاده از شبکه عظیم رسانه‌ای، سبک زندگی دخترانه مبتنی بر اندیشه‌های غیرالهی را ترویج می‌دهد که در این زمینه ظلم مضاعفی به جامعه دختران ما می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به نگاه‌های مختلف کارشناسان عالی خاطرنشان کرد: در نگاه دین پژوهان، کارشناسان عالی رتبه دین و فقیهان عالی رتبه، تفاوت دیدگاه‌هایی مشاهده می‌شود که در طراحی الگوی تعالی دختران نیز با افتخار اعلام کردیم که از نظر ما مبانی امام راحل و رهبر کبیر انقلاب اسلامی در دستور کار باشد و به دلیل این‌که در این زمینه اختلاف سلیقه وجود دارد، ما این دیدگاه را به عنوان مبنا انتخاب کردیم و هر چه بررسی کردیم، مشاهده شد که این دیدگاه از همه جامع‌تر و کامل‌تر بوده و به نیازهای زمان پاسخ می‌دهد.

حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: در آغاز این فهرست پرافتخار، می‌توان احیای هویت زنان و دختران را مشاهده کرد و کار بزرگی را که پیامبر (ص) انجام داد و در یک اقدام با جریان جاهلیت کهنه مواجه شد و خط بطلان بر افکار منحط و پریشان آن روزگار کشید، در زمان ما نیز پیامبر (ص) است که به کمک افکار پوسیده مدرن در عرصه مباحث زنان و دختران آمده و نجات بخش نسل جدید و آینده است.

وی با بیان این‌که موضوع دختران به لحاظ ویژگی‌هایی که دارد، از موضوعات درجه یک است، گفت: در مواجهه با این موضوع باید با نگاه کارشناسی و عالی رتبه به حوزه دین حرکت کنیم تا منشأ برکات فراوانی باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: کاری را که امروز ما به آن نیاز داریم و جزو نیازهای اساسی جامعه ما به حساب می‌آید، فهم درست وحی، مضامین وحیانی، مکتب اهل‌بیت (ع) و پس از آن رسیدن به یک الگوی مناسب تربیتی برای دختران ما بر اساس همان مبانی است که امروزه به آن بسیار نیاز داریم و هم‌اکنون از دستگاه‌های مختلف الگویی به جامعه دختران و زنان و همه مردم ارائه می‌شود.

 

وی با اشاره به فعالیت خود طی سال‌های طولانی با چرخه تعلیم و تربیت و مأموریت خود از سوی رهبر گفت: در این سال‌ها به چیزی که رسیدم، این بود که آموزش و پرورش ما آموزش و پرورش پسرانه است و سبک کار و سبک ساختمان‌ها و مدل برنامه‌ریزی‌ها و بخش‌های تربیت معلم و ساز و کارها همه نگرش پسرانه دارد و احساس کردیم که ظلمی مضاعف در چرخه تعلیم و تربیت به جامعه دختران می‌شود و بعدها متوجه شدیم که مسئله‌ای فراتر از آن وجود دارد که ما با آموزش و پرورش خنثی مواجه هستیم و به هویت پسرانه نیز به شکل مناسبی رسیدگی نشده و در نهایت در سال‌های اخیر بر اساس تشخیص کاری چند ضلعی برنامه‌ریزی شد که آن هم رسیدن به الگوی تعالی دختران بود.

حاج علی اکبری ادامه داد: ما به یک منظومه تربیتی برای دختران نیاز داریم و مشاهده کردیم که در جریان هویت جنسی در حوزه دختران با شرایط نامطلوبی مواجه هستیم و با نظرسنجی‌ها به این رسیدیم که بخش قابل توجهی از دختران از این که دختر هستند، احساس نامطلوبی دارند و «ای کاش پسر بودم» در ذهنشان قرار دارد.

وی عنوان کرد: بر اساس جمع‌بندی انجام شده، ما گفتیم که به دنبال الگوی تعالی دختران هستیم که با نگاه به مبانی دین از قرآن کریم، سیره و کلمات بزرگان دین باشد و ببینیم چه سیمایی از یک دختر شایسته اسلام از دید آن‌ها ترسیم می‌شود و پس از استخراج چیزی که به عنوان الگو در آمده، این الگو در اختیار مربیان و جلسات قرار گیرد تا از دل این کار عمیق علمی و اجتهادی یک نقشه راهنما برای خودشناسی و خودسازی دختران به‌دست آید.

حاج علی اکبری در ارتباط با نقاط مشترک و تفاوت‌های زن و مرد در اسلام تأکید کرد: در یک مطالعه بسیار سریع، ما به این نتیجه می‌رسیم که در سیمای انسانی و حقیقت انسانی خداوند هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نشده که این با ده‌ها دلیل از آیات قرآن کریم و صدها دلیل از کلمات اولیای خدا قابل فهم است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی با اشاره به تعبیری از مرحوم مطهری گفت: در سفر الی الحق چیزی که مسافر است، روح بوده و روح نیز مذکر و مؤ‌نث ندارد که در سیر تکامل انسان و رشد نیز یک مسیر الهی وجود دارد که مخاطب انسان است.

 

وی افزود: تفاوتی همه جانبه در شخصیت مرد و زن و هویت آن‌ها در رویکرد این جهانی وجود دارد که این تفاوت، تفاوتی سطحی نیست و تفاوتی عمیق است که هم شامل جسم و هم روان آن‌ها است و خداوند در متن آفرینش این دو جنس این تفاوت را در نظر گرفته است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی ادامه داد: جاهلیت به اساس شخصیت زنان و مردان و انسانیت چوب حراج می‌زند.

وی تصریح کرد: در هویت الهی هیچ گونه تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و هر دو با یکدیگر برابر هستند اما در گزاره دوم در چهره این جهانی تفاوت‌های اساسی در زیست‌شناختی و روان‌شناختی در میان آن‌ها وجود دارد که اگر این تفاوت‌ها در حیات اجتماعی به رسمیت شناخته شود، جامعه سعادتمندی برای زنان ما به‌وجود می‌آید و اگر این دو گزاره در کنار همدیگر قرار گیرند به این می‌رسیم که در میان زن و مرد تفاوتی عمیق بر اساس مأموریت‌های خداوند برای این دو نوع جنس در نظر گرفته شده است.

حاج علی اکبری تأکید کرد: بین دو جنس مذکر و مؤنث، خداوند هیچ ترجیهی قائل نشده و دو نقش متفاوت و مأموریت متفاوت برای آن‌ها در نظر گرفته شده و این در ساختار جسمی آن‌ها در نظر گرفته شده اما در نگاهی دقیق‌تر احساس می‌شود که خالق هستی نسبت به جنس زنان عنایت بیشتری دارد.

رئیس سازمان امور مساجد با بیان این‌که برای مواجه شدن با اشکال کار فضای تربیتی باید فرصتی فراهم شود، گفت: باید دختران قبل از دستگاه تعلیم و تربیت و رسانه به میدان بیایند و پرچمی را در دست گیرند و با در دست داشتن منشور خودشناسی و با افتخار وارد میدان شوند که این بحث هم‌اکنون در موقعیت خوبی قرار دارد و در حال حرکت هستیم تا این کار به نتیجه برسد.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی در پایان عنوان کرد: مهم‌ترین اتفاق پس از تحقق موضوع الگوگیری این است که مخاطب جوان ما نه تنها از هویت جنسی خود احساس نامطلوب ندارند بلکه به این هویت افتخار می‌کنند و تصویر ذهنی آن‌ها از شخصیت خود یک تصویر شوق‌انگیز و هیجان انگیز خواهد بود و بر اساس مطالعه کتاب تکوین و تشریع، دختر موفق خواهد شد که خود را در منظر حق تعالی مشاهده کند و به خودشناسی می‌رسد.

انتهای‌پیام/2462/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول