اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء:

عقل و نقل دو بال بشر برای کشف حقایق دنیاست/عقل موهبت الهی

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد بین‌المللی علوم و حیانی اسراء گفت: عقل و نقل به عنوان دو بال در اختیار بشر قرار گرفته تا حقایق را کشف، جهان را با این ابزار مشاهده و مسیر را با این دو بال طی کنند.

عقل و نقل دو بال بشر برای کشف حقایق دنیاست/عقل موهبت الهی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان قم که امروز در سالن بعثت فرهنگسرای جوان قم برگزار شد با اشاره به حضور بیش از دو دهه موسسات علمی، فرهنگی و دینی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری و هم افزایی با سازمان صنفی رایانه‌ای وجود دارد.

وی افزود: امیدواریم قم در سایه این همکاری‌ها بتواند فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی خود را در عرصه‌های جهانی به روز کند و با نگرشی نوین این محتوا را ارائه کند.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه به تشریح اصول ضروری در دانش و بینش توحیدی و الهی نسبت به دانش پرداخت، با اشاره به علومی که از غرب می‌آید دانشمندان تربیت یافته در نظام سکولار را در ماهیت علم دخیل ندانست و اظهار کرد: آنکه جوهر علم را می‌سازد امور دیگری است که باید به آن توجه شود.

جوادی آملی در ادامه به تبیین عناصر تشکیل دهنده علم پرداخت و این موضوع را یکی از موارد مورد توجه علم دانست و یادآور شد: اگر به موضوع با نگاه طبیعی نگریسته شود نه خلقت، مسیر علم به لحاظ جهت‌گیری‌ها متفاوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نگاه تولیدی همه چیز مخلوق محسوب می‌شوند، ابراز داشت: اگر دانشی که مخلوق خدا است مورد بررسی قرار گیرد رنگ و بوی توحیدی پیدا می‌کند و مسیر علم و عالم را عوض می‌کند.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تفسیر و فقه را علم دینی دانست و گفت: از آن نظر تفسیر و فقه علم دینی است که از قول و سخن خدا پرده بر می‌دارد بنابراین تحقیق، بررسی، تبیین و تفسیر قول خدا علم دینی و الهی است.

 

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

وی موضوع دیگر مورد بررسی در علم را فعل خدا(مخلوق و خلقت) دانست و خاطرنشان کرد: این به آن معنا است که اگر دانشمندان راجع به آنچه خدا آفریده است تحقیق و بررسی کنند و در آن صورت سمت و سوی علم و عالم الهی و دینی است.

جوادی آملی محور دیگر موثر در علم را روش و ابزار شناخت علم عنوان کرد و با رد رواج این موضوع در جوامع غربی که نقل الهی و عقل بشری است یادآور شد: عقل همانند نقل دو بال برای کشف پدیده‌ها و مخلوقات در اختیار بشر قرار گرفته است و انسان همان میزان که به نقل اهمیت می‌دهد به همان مقدار عقل برایش مهم است.

وی با بیان اینکه عقل موهبتی الهی است نه بشری ابراز داشت: عقل موهبت الهی خدا بر بندگان است و خدا به وسیله عقل بر بندگان احتجاج می‌کند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا اظهار داشت: عقل و نقل به عنوان دو بال در اختیار بشر قرار گرفته است تا حقایق را کشف کنند، جهان را با این ابزار مشاهده کنند و مسیر را با این دو بال طی کنند.

وی با بیان اینکه ماهیت دانشی که به عنوان فناوری اطلاعات مطرح است ماهیت دینی است، اذعان داشت: لازم نیست به این علم ماهیت دینی بدهیم تا دینی شود زیرا عناصری در این علم دخیلند که همه حقیقی هستند.

جوادی آملی با بیان اینکه علم و دانش همواره زنده و پویا است گفت: رمز پیشرفت دانش این است که موجود زنده است و اگر عالم و با علم اتحاد وجودی پیدا کند علم این عالم را زنده نگه می‌دارد.

انتهای پیام/78010/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول