اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تأکید امام جمعه گچساران بر اتحاد برای برطرف کردن مشکلات فرهنگی

جامعه‌ بی‌تفاوت به فقر فرهنگی و فکری، دچار بلا می‌شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه گچساران گفت: جامعه‌ای که نسبت به مشکلات فکری و فرهنگی خود بی‌تفاوت باشد به بلا دچار می‌شود.

جامعه‌ بی‌تفاوت به فقر فرهنگی و فکری، دچار بلا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی در خطبه نخست این هفته نماز عبادی-سیاسی جمعه گچساران ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: اگر انسانی اهل تقوا باشد حتی در مرزها نیز راه نجات پیدا می‌کند و در دنیا و آخرت سرافراز و پیروز می‌شود بنابراین باید تلاش کنیم تا به کسب تقوا پرداخته و از گناهان و معاصی پروردگار پرهیز کنیم.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت، ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر بزرگ جهان بشریت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) افزود: از دیدگاه و منظر برادران اهل سنت پیامبر عالم بشریت حضرت محمد(ص) 12 ربیع‌الاول و اهل تشیع 17 ربیع‌الاول را به عنوان میلاد آخرین پیامبر خداوند اعلام شده است که این تضاد اندیشه با درایت و هوشمندی امام راحل  به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد.

حجازی تأکید کرد: دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ایران در همه شرایط دست از ایجاد نفاق و فتنه در بین مسلمانان بر نخواهند داشت و در این مورد نیز قصد ایجاد نفاق میان مسلمانان را داشتند که با هوشمندی امام راحل باز هم به در بسته خوردند.

امام جمعه گچساران با تأکید بر اینکه مسلمانان هرچه دارند از پیامبر اسلام (ص) دارند، گفت: مسلمان بودن، عزت، آبرو و آقایی مسلمانان وابسته به مکتب، هدف، دین و آئین پیامبر اسلام (ص) است.

حجازی با بیان اینکه تفکر عدم نیاز به پیامبر (ص) در عصر کنونی تفکری کفرآمیز است، ابراز داشت: اینکه خدای ناکرده کسانی بگویند پیامبر اکرم(ص) مربوط به یک‌هزار و 400 سال پیش بوده است و امروز دیگر به پیامبر نیازی نیست تفکری کفرآمیز است زیرا کسی که پیامبر را قبول نداشته باشد کافر است و کافر نیز در دین اسلام نجس و مطرود است.

وی ادامه داد: ادعای نیاز نداشتن به پیامبر (ص) به دلیل اینکه بگوئیم علم پیشرفت کرده و خود مسائل صحیح را برداشت می‌کنیم حماقت و عقب‌افتادگی است زیرا در ضروریات دین نمی‌شود برداشت شخصی داشت و سلیقه‌ای عمل کرد.

حجازی در ادامه از جوانان خواست تا به مطالعه شخصیت و زندگی پیامبر اکرم (ص) با سیره و روش ایشان آشنا شوند.

خطیب جمعه گچساران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تلاش مسلمانان در برطرف کردن مشکلات همدیگر عنوان داشت:  خداوند کسی که توانایی کمک به انسان نیازمندی را داشته باشد اما از این امر اجتناب کند زورگیر نامیده است و حکم زورگیر نیز اعدام است.

حجازی دربخش دیگری از سخنان خود افزود: در برخی مواقع ممکن است بر اثر فقر مالی و یاد فکری جوانی دست از تحصیل بکشد و یا منحرف شود و یا دختری بدحجاب شود که در این صورت تنها محکوم کردن این جوان درست نیست بلکه ما نیز باید مورد ملامت قرار بگیریم، زیرا در موارد عدیده‌ای ما مقصر هستیم.

وی تصریح کرد: اگر چنین مشکلاتی پیش می‌آید همه در آن نقش دارند، خانواده، جامعه و کسانی که وظیفه دارند در این زمینه مسئول هستیم ما باید در این زمینه مدیریت داشته باشیم تا راه انحراف بسته شود و دختر یا پسری منحرف نشود.

امام جمعه گچساران تأکید کرد: مسئولان، روحانیون و به‌ویژه بازار باید دست در دست هم گذاشته و نسل جوان را تقویت کنند.

حجازی خاطرنشان کرد: اینکه همه در برابر مشکلات و معضلات بی‌تفاوت باشیم و تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم پذیرفتنی و قابل قبول نیست، زیرا همه ما مسئول هستیم.

خطیب جمعه گچساران در ادامه با اشاره به اهمیت مسئولیت در نظام اسلامی گفت: مسئولان، روحانیون، علما و همه کسانی که از نظر مالی دارای وضعیت مناسبی هستند، مسئولیت سنگین‌تری در برابر اقشار ضعیف جامعه دارند.

حجازی با بیان اینکه ضعف تنها ضعف مالی نیست بلکه ممکن است ضعف فرهنگی و فکری نیز وجود داشته باشد، عنوان داشت: اگر جوانی به اعتیاد دچار می‌شود و دختری نیز وضعیت حجاب خوبی ندارد نباید تنها وی را مقصر دانست بلکه همه در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: امام حسین (ع) خطاب به علما فرموده : چرا داد نمی‌زنید و از ضعفای مالی و فکری دفاع نمی‌کنید، حمایت نمی‌کنید.

حجازی ادامه داد: ما نباید در قبال افراد فقیر مالی و فکری بی‌تفاوت باشیم  بلکه باید احساس مسئولیت داشته باشیم.

امام جمعه گچساران تأکید کرد: جامعه‌ای که علما، مردم، و مسئولان آن نسبت به فقر فکری و فرهنگی بی‌تفاوت باشد دچار بلا می‌شود و خوشی‌های چنین افرادی همیشه باقی نمی‌ماند.

حجازی با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) گفت: عامران و علما در اموری که باید به میدان بیایند باید تا پای جان و کشته شدن نیز به وظیفه خود عمل‌کنند و ترس از دست دادن جان خود در دفاع از مردم، عقاید و اندیشه مردم، دین مردم و برطرف کردن معضلات و نگرانی نداشته باشند.

وی تأکید کرد: مشکلات فرهنگی از جمله بدحجابی کم یا زیاد در همه جای کشور وجود دارد و ویژه یک یا چند شهر نیست اما لازم است مسئولان، علما و به ویژه بازار در این زمینه کمک کنند و با اتحاد، انسجام به قصد غربت، حل مشکل، ناکام کردن و ناامیدی دشمن دنبال برطرف‌کردن مشکلات باشیم.

حجازی خاطرنشان کرد: ما نباید در پی کوبیدن و محکوم کردن همدیگر باشیم زیرا این امر خواسته اصلی دشمن بوده و دود آن به چشم همه خواهد رفت.

انتهای پیام/82014/خ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول