اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس:

صادرات پسته نیاز به نقدینگی بیشتر دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان گفت: به منظور توسعه صادرات پسته استان کرمان و به ویژه صادرات پسته رفسنجان، نیاز به نقدینگی بیشتری داریم.

صادرات پسته نیاز به نقدینگی بیشتر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، اتاق بازرگانی حلقه ارتباط میان بخش خصوصی و دولت است که به عنوان نهادی تأثیر‌گذار در بهبود فضای کسب ‌و‌ کار، رفع موانع تولید و تجارت‌، اصلاح قوانین‌، حذف قوانین و مقررات زائد و مخل تولید و تجارت است.

اتاق بازرگانی در حقیقت به عنوان سازمان یافته‌ترین تشکل بخش خصوصی و مرکز تجمیع آرا، عقاید و نظرات فعالان اقتصادی بخش خصوصی است که جایگاه قانونی مستحکمی در کشور دارد.

محمدعلی محمدمیرزائیان رئیس اتاق بازرگانی رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به حوزه صادرات پسته پرداخته و چالش‌ها و مسائل پیش روی آن را بررسی کرده است.

فارس: با توجه به اینکه جنگ امروز دشمنان،‌ اقتصادی است، شما راهبرد مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروز اعمال سیاست‌های تحریمی کشورهای غربی برای فشار بر ملت ایران بیشتر شده است و این کشورها به تحریم‌های اقتصادی و رسانه‌ای خود شدت بخشیدند و همواره به دنبال اخلال در کار نظام و مشکل برای کشور بوده‌اند.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، باید به وظایف خود توجه کرد، با توجه به تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، همه باید به گونه‌ای در حوزه اقتصادی، شرکت، تلاش و تعامل کنیم تا بتوانیم این دوران را با افتخار پشت سر بگذاریم.

معتقدم تنها راه برای عبور از شرایط کنونی، ایستادگی، مقاومت و حرکت رو به جلو است، اقتصاد مقاومتی حرکتی است که باید در آن اقتصاد را به گونه‌ای بدون وابستگی به منابع زیر‌زمینی پیش ببریم.

امروز نیاز کشور مودت و همدلی است که همه باید هوشیارانه عمل کنند و فعالان اقتصادی به عنوان سربازان اقتصادی این نظام در حال صیانت از ارزش‌های اقتصادی، توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.

* فارس: دلیل افزایش قیمت پسته را نوسانات ارزی می‌دانید؟

چند سال دولت جلوی نرخ ارز را گرفته بود، تولید از توجیه افتاده بود و اکنون تولید به توجیه رسیده است، تولید رونق گرفته و ارز به قیمت واقعی خود رسیده است.

کرمان نخستین استانی بود که از افزایش نرخ ارز در زمینه مس‌، خرما‌، سنگ‌آهن‌، محصولات گیاهی و دارویی و ... بهره گرفته‌ که در این زمینه می‌توان با سایر استان‌ها رقابت کرد.

محصول پسته از جایگاه استراتژی خاصی در بین تولیدات کشاورزی برخوردار بوده و این محصول بخش عمده‌ای از صادرات غیر‌نفتی را تشکیل می‌دهد.

پسته تنها محصول کشاورزی بوده که در بازارهای جهانی افت قیمت نداشته است، به عنوان مثال قیر و زعفران در خارج از کشور به نصف قیمت رسیده، در حالی که قیمت پسته نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش قیمت نیز داشته است.

این شرایط فعلی مناسب است و باید استفاده بهینه را از این منابع برد و شرایط را خوب مدیریت کرد، طی سال‌های اخیر ما‌ دو هزار میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی را داشتیم، اما سال جاری با افزایش نرخ ارز، شش هزار میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی داشتیم.

امروز باید به این فکر باشیم که بخش خصوصی همه این مبالغ حاصل از صادرات که حدود 35 درصد سهم رفسنجان می‌شود را برای ایجاد کارخانجات و تولیدی‌ها هزینه کنیم.

فارس: شما نرخ فعلی ارز اتاق مبادله برای صادرات پسته را مناسب می‌دانید؟

صادرکنندگان دغدغه صادرات نداشته باشند و کارشان را ادامه دهند، اجازه ندهند که شایعه‌پراکنی و ایجاد جو روانی توسط عده‌ای موجب بروز اضطراب در بازار شود.

نرخ فعلی ارز اتاق مبادله که با واردکنندگان توافق می‌کنند، برای صادرات مناسب است و همه بازرگانان سعی کنند، صادرات خود را بر همین مبنا انجام دهند و به فکر این نباشند که می‌توانند فردا با ارزش گرانتر بفروشند، صادرات آن چه تا‌کنون انجام گرفته و در صورتی که در آینده هم طبق ضوابط تعیین شده صورت پذیرد، مشمول هیچ‌گونه عوارض و مالیاتی نیست.

فارس: اصولاً راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی برای صادرکنندگان مفید است؟

اصلی‌ترین مشکل‌ صادرکنندگان و واردکنندگان‌ این است که پس از تصمیم دولت در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به اتاق مبادله، این موضوع مشکل و دغدغه عمده صادرکنندگان شد، البته هر تصمیمی را که مسئولان نظام بگیرند ما صادرات خودمان را طبق قوانین و مقررات وضع شده تنظیم می‌کنیم.

مبنای محاسبه در اتاق مبادلات‌ از ابتدای آذرماه سال 91 است، صادرکنندگان باید ارز را از چهار روش ارائه دهند، در غیر این صورت مشمول مالیات هستند، اول اینکه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به اتاق مبادله ارزی بیاورند، دوم اینکه در اختیار واردکنندگان قرار دهند، سوم اینکه بابت بدهی خود به سیستم بانکی کشور بپردازند و در آخر خود واردات انجام دهند، در غیر این چهار حالت، درآمد ارزی آنها مشمول مالیات است که حداکثر تا یک ماه آینده توسط سازمان امور مالیاتی کشور معین می‌شود.

فارس: ارزش واقعی پسته هنگام صادرات به کشورهای خارجی چقدر است؟

در اتاق بازرگانی ایران و وزارت صنعت معدن و تجارت، کمیته شورای عالی صادرات تشکیل شده‌ و این کمیته ارزش واقعی کالاهای صادراتی ایران را تعیین می‌کند و نماینده بخش خصوصی در این کمیته ارزشیابی حضور دارد و این نماینده بخش خصوصی به صورت مورد به مورد در خصوص کالاهای صادراتی مختلف انتخاب می‌شود و در مورد هر کالا یک نماینده وجود دارد و مبنای محاسبات بعدی از ابتدای آذرماه سال 91 انجام می‌گیرد.

نمایندگان صادرکنندگان در شورای عالی صادرات، پرداخت جوایز صادراتی را تا پایان سال 90 قطعی کردند و درآمد‌های ناشی از افزایش نرخ ارز تا پایان سال 90 مشمول مالیات نیست.

از تمام‌ صادرکنندگان‌ می‌خواهم کالا‌های صادراتی خود را از هر جای کشور که صادر می‌کنند در برگ اظهار‌نامه، مبدأ کالا را کد استان کرمان یا رفسنجان انتخاب کنند تا میزان آمار صادرات در استان کرمان بالا رود تا در همه زمینه‌ها بتوانیم منابع بیشتری را برای استان درخواست کنیم.

فارس: چرا باید بیشتر صادرکنندگان یک در هزار از درآمد خود را به اتاق بازرگانی پرداخت کنند؟

طبق ماده 77 قانون برنامه توسعه پنجم بخش خصوصی و تعاونی برای ترویج و توسعه اقتصادی‌، طی این برنامه یک در هزار از درآمد فروش و خدمات چه معاف و چه غیر معاف و برای اینکه سال 90 سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده، برای اینکه حمایت از تولید شود، 70 درصد بخشودگی دارد و اعضا موظف هستند، برای تمدید کارت 30 درصد را به حساب اتاق بازرگانی واریز کنند.

فارس: شما به عنوان فعال حوزه صادرات، نیاز صادرکنندگان محصول پسته را در زمان حاضر چه می‌دانید؟

در حال حاضر چرخه صادرات پسته کشور نیاز به نقدینگی بیشتری دارد، پروسه تولید پسته و صادرات آن یک پروسه طولانی مدت است‌ با شرایطی که نرخ ریالی آن بالا رفته‌، صادرکنندگان برای خرید‌ به منابع ارزان قیمت بیشتری نیاز دارند و برگشت پول به دلیل شرایط تحریم طولانی‌تر شده است.

فارس: هم‌اکنون اتاق بازرگانی رفسنجان چند عضو دارد؟

رئیس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی رفسنجان فعالیت جدی خود را از سال ‌90 آغاز کرده و در حال حاضر 160 نفر عضو اتاق بازرگانی رفسنجان بوده که حدود 120 نفر آنها  فعال هستند و از نیمه دوم سال ‌90 تاکنون در رفسنجان حدود 400 گواهی مبدأ صادر شده است.

همه ما اگر رفسنجان را یک شکل بزرگی از خانواده خود بدانیم، همانطور که همه ما در خانواده با آرامش و اتحاد زندگی می‌کنیم در جامعه خود نیز قادر هستیم با وجود سلیقه‌های مختلف اتحاد و یگانگی خود را حفظ و با کارگروهی ‌و استفاده از ظرفیت‌ها برای رفاه جمعی و دستیابی به اهداف عالیه موفق باشیم.

................................

گفت‌وگو از زهرا بمی‌نژاد

................................

انتهای پیام/ 80016/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول