اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب ماده سه قانون حفاظت انجام شد

واگذاری 5600 هکتار از اراضی مراوه‎تپه برای کشت پسته

خبرگزاری فارس: در قالب ماده سه قانون حفاظت، 5 هزار و 603 هکتار از اراضی حوزه مراوه‎تپه تحت عنوان طرح واگذاری پسته پالیزان به شرکت تعاونی توسعه بصیرت مراوه‎تپه واگذار شد.

واگذاری 5600 هکتار از اراضی مراوه‎تپه برای کشت پسته

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، این شرکت تعاونی دارای 307 نفر عضو از افراد بومی منطقه شامل اهالی چهار روستا تحت پوشش منطقه طرح است و در ازای بهره‌برداری از محصولات طبیعی موجود در اراضی واگذاری که پسته و انار است باید در راستای توسعه طرح، عملیاتی‌ مانند جنگل‎کاری ‌با گونه ‌پسته شامل جمع‌آوری ‌بذر، تولید نهال، جنگل‌کاری، مراقبت ‌و نگهداری طی 10 سال را به اجرا گذارند.

همچنین جمع‌آوری 10 تن بذر طی 10 سال و 500 هکتار جنگل‎کاری طی 10 سال و تولید 312 هزار و 500 اصله نهال طی 10 سال را به اجرا در می‎آید.

همان گونه که ذکر شد محصولات طبیعی قابل بهره‌برداری در این طرح پسته و انار وحشی است که با واگذاری این طرح به شرکت تعاونی طی 10 سال آینده با توجه به بازدهی محصولات مذکور به صورت یک سال در میان درآمد 13 میلیارد و 738 میلیون و 800 هزار ریال را می‎توان برای شرکت تعاونی مذکور متصور بود.

به لحاظ اشتغالزایی نیز با انجام عملیات کشاورزی طی این مدت نیز برای جمع‌آوری بذر در سطح 500 هکتار 500 نفر روز به صورت مستقیم، عملیات جنگل‌کاری در سطح 500 هکتار موجب اشتغالزایی 25 هزار نفر روز و در خصوص تولید نهال نیز طی این مدت 446 نفر روز اشتغالزایی به وجود خواهد آمد.

بر اساس روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، استحصال محصولات پسته و انار در مجموع موجب 46 هزار و 960 نفر روز اشتغالزایی خواهد شد که می‎توان جمع کل اشتغالزایی طی 10 سال در این طرح را 72 هزار و 906 نفر روز برآورد کرد.

انتهای پیام/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول