اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد

88 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان

خبرگزاری فارس: مسئول جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: 88 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان وجود دارد که 86 هزار هکتار آن بارور است.

88 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان

‌رضا بمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان با اشاره به اینکه این شهرستان‌ قطب پسته کشور است و کشت این محصول نیازمند‌ آب است، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر محصول پسته شهرستان رفسنجان با توجه به خشکسالی‌ها دچار رکود تولید شده و خسارت‌های زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

وی عنوان کرد: به ازای هر میلی‌متر کاهش بارندگی در کل کشور 200 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

بمانی ادامه داد: سرما‌زدگی اسفند ماه سال 90 و اوایل فروردین سال جاری علاوه بر محصول پسته به محصولات زراعی نیز خسارت زیادی وارد کرد.

وی عنوان کرد: تک محصولی بودن شهرستان با چنین شرایط آب و هوایی به نفع مردم نیست، زیرا منبع در‌آمد بیشتر مردم رفسنجان محصول پسته است، لذا جهاد کشاورزی با حمایت در بخش‌های دیگر سعی بر این داشته در‌آمد اقتصاد در این زمینه را به سمت پرورش دیگر محصولات ببرد.

بمانی خاطر‌نشان کرد: از آبان ماه تا‌کنون 20 مرکز پرورش ماهی قزل‌آلای سردآبی تاسیس و 100 هزار قطعه ماهی به کشاورزان ارائه شد و موتور‌پمپ‌های دو منظوره که در استخرها به کار می‌رود هم برای ذخیره آب‌ و هم در کار پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ستاد توسعه کشاورزی راه‌اندازی کمیسیون استعدادیابی داشتیم، ابراز داشت: تاکنون 137 مجوز دام و حدود 15 مجوز پرورش قارچ خوراکی که بیشتر خانگی هستند، صادر شده است.

بمانی افزود: باید به سمت طرح‌هایی برویم که نیاز به آب کم‌تری داشته باشند و تولید دیگر محصولات گلخانه‌ای نیز در این راستا کمک زیادی می‌کند.

وی به مشکل شوری آب اشاره کرد و گفت: اگر در فصل استراحت درخت فکری برای شوری درختان نشود به ‌محصول سال بعد نیز خسارت می‌رسد و در مناطقی که میزان بارندگی کمتر از میزان تبخیر باشد، شوری بیشتر است.

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان میزان تبخیر در شهرستان رفسنجان را 35 برابر بارندگی اعلام و بیان کرد: این مسئله برای درختان پسته بسیار بد است.

وی ابراز داشت: 35 تا 40 درصد از باغ‌های پسته در مناطق شور هستند که خسارت قابل توجهی به کشاورزان زده است.

بمانی آبیاری تحت فشار را بهترین نوع  آبیاری دانست و عنوان کرد: از سال 74 تاکنون 160 مورد در سطحی معادل 5 هزار و 400 هکتار آبیاری تحت فشار‌ اجرا شده و بیش از 22 مورد معادل بیش از 600 هکتار در حال اجرا داریم، اما این عدد نسبت به سطح زیر کشت جوابگو نیست.

وی هرس به موقع و سم مرغوب و با‌کیفیت را از دیگر موارد در برداشت با‌کیفیت محصول پسته دانست و گفت: به منظور جلوگیری از قاچاق سم و ارائه سم بی‌کیفیت به کشاورزان، سم‌فروشان ساماندهی شدند و‌ موظف هستند با فروش سم به کشاورز فاکتور فروش نیز ارائه دهند تا از هرگونه تقلب در این زمینه جلوگیری شود.

بمانی افزود: پسته ایران را نباید با پسته آمریکا مقایسه کرد، زیرا شرایط آب و هوایی ما با آن‌ها همسان نیست.

وی به کیفیت، طعم و ‌مزه پسته ایران اشاره و اذعان کرد: پسته ایران از طعم و مزه شاخص و بارزی برخوردار است.

انتهای پیام/80016/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول