اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان خبر داد

افت سطح آب‌های زیر‌‌زمینی در رفسنجان / امرار و معاش 90 درصد رفسنجانی‌ها از پسته

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان با اشاره به حفر یک هزار حلقه چاه طی 30 سال گذشته در رفسنجان گفت: منحنی‌ها، افت سطح آب‌های زیر‌‌زمینی در این شهرستان را نشان می‌دهد.

افت سطح آب‌های زیر‌‌زمینی در رفسنجان / امرار و معاش 90 درصد رفسنجانی‌ها از پسته

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عباس ملایی در جلسه بررسی و ارائه راهکار برای رفع مشکلات پسته در موسسه تحقیقات پسته رفسنجان اظهار داشت: پسته محصول مهم استان کرمان است و حدود 300 هزار هکتار باغ‌ها سطح زیر کشت پسته در این خطه وجود دارد.

وی بیان کرد: بیش از 90 درصد مردم رفسنجان امرار و معاش خود را از طریق پسته انجام می‌دهند و این در حالی است که طی سال‌های اخیر این محصول جهانی دچار رکود تولید شده است.

ملایی خاطر‌نشان کرد: با برنامه‌ریزی و حضور مراکز تحقیقاتی و همچنین مسئولان باید ضوابطی را تعریف کنیم که کشاورز بتواند این ضابط را در درازمدت به کار گیرد و موفقیت کسب کند.

وی ایجاد مزارع نمونه را یکی از راهکارهای تولید بیشتر دانست و افزود: با این کار عملکرد و سوابق مورد نظر قرار می‌گیرد و مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی در این زمینه کمک می‌کنند.

ملایی در مورد مدیریت مصرف آب بیان کرد: از سال 52 تا‌کنون یک هزار حلقه چاه به 622 حلقه چاه قبلی در رفسنجان اضافه شده‌ و منحنی‌ها، افت سطح آب‌های زیر‌‌زمینی را نشان می‌دهد و کاهش آب و خشکسالی‌های اخیر خسارت زیادی به باغداران وارد کرده است‌ و سیستم آبیاری تحت فشار موجب می‌شود که بهره‌‌وری آب بالا رود.

وی تشکیل ستاد پسته در شهرستان رفسنجان را بسیار مهم دانست و گفت: در این ستاد مسائل و مشکلات پسته رفسنجان را می‌توانیم بررسی کنیم و مرکز تحقیقات پسته‌، فرمانداری‌، دانشگاه‌ها و ... می‌توانند اعضای این ستاد باشند.

همچنین در این جلسه مدیر حفظ نباتات استان کرمان تصریح کرد: برای راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت سم در شهرستان رفسنجان هیچ مشکلی نداریم و مرکز تحقیقات پسته هم در این زمینه مشکلی ندارد و می‌تواند با فراهم کردن امکانات‌، وسایل، تجهیزات و تائید اداره استاندارد این آزمایشگاه را راه‌اندازی کند.

ناصر طاهری بیان کرد: سموم بی‌کیفیت و غیر‌استاندارد مشکل‌ساز هستند و باید راهی برای عدم واردات آنها پیدا کنیم.

وی افزود: رفسنجان نخستین شهرستان پیگیر در زمینه سم غیر‌ مجاز و تقلبی است ‌و می‌تواند با راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی سم ‌در این زمینه بهترین کمک به کشاورز را داشته باشد و جلوی ورود سم‌های تقلبی نیز گرفته می‌شود.

طاهری خاطر‌نشان کرد‌: تمام سم‌فروشان ساماندهی می‌شوند و برای آموزش کشاورزان تمام‌ راهکارها را برای مبارزه با آفت‌ها به کار می‌بریم.

انتهای پیام/2446/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول