اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی بر سر توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده کشمکش وجود دارد

انتظار 4 هزار تاکسی فرسوده مشهد پشت دروازه‌های نوسازی

خبرگزاری فارس: بسیاری از رانندگان تاکسی ماه‌هاست پشت نوبت تعویض و جایگزینی تاکسی‌های فرسوده‌شان هستند، این در حالی است که در سال جاری حتی یک تاکسی نو هم وارد سیستم حمل و نقل نشده است.

انتظار 4 هزار تاکسی فرسوده مشهد پشت دروازه‌های نوسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد بیش از یک دهه از طرح خروج خودروهای فرسوده می‌‌گذرد و هنوز هم این بحث شیرین که هم به سود خودروسازان و هم به سود خودرو سواران است، اندر خم یک کوچه مانده است و با عقب‌افتادگی‌هایی که در سال گذشته در جایگزینی تاکسی‌های فرسوده رخ داده بود، امسال این روند جایگزینی به دلیل کشمکش‌های بین پلیس راهنمایی و رانندگی و خودروسازان به طور کلی متوقف شده است.

این کشمکش‌ها بر سر مصوبه هیئت دولت مبنی بر استفاده تاکسی‌ها از دو آیربک(کیسه هوا) در حالی است که شرکت‌های خودروساز با دلایلی همچون عدم شماره‌گذاری تاکسی‌های جدید از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و به دنبال آن وضعیت گرانی از ابتدای سال جاری هیچ تاکسی نو تولید نکردند.

همه این موارد حکایت از آن دارد که نه تنها مشکلات رانندگان تاکسی در خصوص نوسازی خودروهای فرسوده با گذشت 10 ماه از سال 91 حل نشده است، بلکه موانعی نیز بر سر راه نوسازی تاکسی‌های فرسوده وجود دارد.

سرگردانی چهار هزار تاکسی فرسوده آمارهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد حکایت از آن دارد که هم‌اکنون حدود چهار هزار تاکسی فرسوده در شهر در نوبت نوسازی همچنان منتظر هستند، این در حالی است که هنوز حتی یک دستگاه خودرو در سال 91 نوسازی نشده و در کنار این امر حتی یک دستگاه تاکسی جدید هم از ابتدای امسال تاکنون جایگزین نشده است.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد از تردد حدود 3 هزار و 500 تاکسی که عمر بالای 10 سال دارند و باید حتماً نوسازی شوند، خبر می‌دهد و می‌گوید: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای جدید از اهداف مهم این سازمان محسوب می‌شود که در همین جهت طی سال‌ گذشته از 3079 تاکسی فرسوده ثبت‌نامی در مشهد، 1869 تاکسی نوسازی شد و خودروی جدید به مالکان آنها تحویل داده شد.

هادی عطارزاده طوسی با بیان اینکه از سال گذشته همچنان 1210 تاکسی فرسوده ثبت‌نام شده باقی مانده است، اضافه می‌کند: در سال‌ گذشته تا جایی که امکان داشت، تلاش‌ شد تا تمام ثبت‌نام‌کنندگان خودروی نو دریافت کنند، اما در این بین تعداد بسیار اندکی بودند که با وجود اسقاط تاکسی‌های فرسوده‌شان همچنان از سال‌ گذشته بدون خودروی نو مانده و همچنان منتظرند که باید هر چه‌ زودتر راه‌حلی برای آنها پیدا‌ کرد.

وی ادامه می‌دهد: در سال جاری چند مشکل دست به دست هم داد تا جایگزینی تاکسی‌های فرسوده متوقف شود که از این موارد مشکل تأمین منابع مالی را به نحوی شهرداری حل کرده است، اما تا زمانی که شرکت‌های خودروساز تاکسی جدید تولید نکنند، نمی‌شود کاری کرد.

به گفته عطارزاده منابع کشوری پاسخگوی نوسازی ناوگان فرسوده نیست، از همین رو بعد از چندین ماه خود شهرداری مشهد با انعقاد قرار‌داد با موسسه مالی مهر و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تسهیلات 10 میلیون تومانی را با کارمزد چهار درصد برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد فراهم کرده است، اما همچنان مسأله تأمین خودرو مشکل دارد.

وی ادامه می‌دهد: طبق توافق صورت گرفته بر اساس تسهیلات موسسه قرض الحسنه مهر در دو سال، پنج هزار تاکسی فرسوده در مشهد نوسازی خواهند شد که عملیاتی شدن همه این موارد نیازمند همکاری خودروسازان است.

* دهه فجر خبر نهایی تأمین خودرو اعلام می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه پیگیری‌ها بدون عملی شدن تعهدات خودروسازان بی‌نتیجه خواهد ماند، می‌گوید: همچنان در حال پیگیری و مذاکره با شرکت‌های خودروساز هستیم که بر اساس آخرین اخبار تا دهه فجر خبر نهایی تأمین خودرو اعلام خواهد شد.

عطارزاده می‌افزاید: اگر تأمین خودرو صورت بگیرد، جای امیدواری است که با تسهیلات فراهم شده تا پایان سال جاری گشایشی در بحث جایگزینی تاکسی‌های فرسوده مشهد رخ دهد.

وی عدم پلاک‌گذاری تاکسی‌ها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی را از دیگر مشکلات موجود بر سر راه نوسازی ناوگان تاکسیرانی می‌داند و توضیح می‌دهد: پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است، هیچ تاکسی شماره‌گذاری نخواهد شد، مگر اینکه دو ایربک داشته باشد و این در حالی است که در حال حاضر خیلی از خودروها همچون پژو شخصی که بر عکس تاکسی در جاده‌های برون شهری تردد می‌کند، فقط با یک آیربک شماره‌گذاری و وارد بازار می‌شود و حال تاکسی که فقط اجازه تردد در داخل شهر و به نسبت سرعت کمتر از جاده‌های برون شهری را هم دارد با یک آیربک شماره‌گذاری نمی‌شود!

به گفته عطارزاده اگر روند نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده به همین منوال پیش رود در چند سال آینده حجم زیادی از خودروهای فرسوده به وجود خواهد آمد که نه تنها وضعیت آلودگی هوا وخیم‌تر می‌شود، بلکه جایگزینی یک حجم گسترده در یک زمان غیرممکن می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد تأکید می‌کند: با توجه به گرانی‌های به وجود آمده، توان مالی تاکسیرانان نیز کاهش یافته است و با این وضعیت هنوز شرایط بحرانی نشده، باید برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده کاری کرد که امیدواریم پیگیری‌ها به جایی برسد، چرا که جز این اختیاری نداریم.

عطارزاده با بیان اینکه هنوز هیچ اتفاقی در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی رخ نداده است، خاطر نشان می‌کند: شرایط ارائه تسهیلات با توافقات صورت گرفته آماده و زمانی که مسأله تأمین تاکسی نو روشن شود، برای ثبت‌نام اعلام عمومی صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه غلامرضا زعیمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به تسهیلات فراهم شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد، می‌گوید: در حال حاضر تعداد زیادی تاکسی بالای 10 سال در مشهد تردد می‌کنند که امیدوارم با تولید تاکسی توسط خودروسازان در کنار تسهیلات فراهم شده، گشایشی در وضعیت این سیستم حمل و نقلی تا پایان سال صورت بگیرد.

انتهای پیام/70005/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول