اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال رخ داد

سرقت 7 میلیارد ریال سیم و تجهیزات برقی در همدان

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان‌ با اشاره به سرقت 7 میلیارد ریال سیم و تجهیزات برقی در استان همدان طی 9 ماهه امسال، این امر را یکی از تهدیدات فراروی شرکت توزیع برق دانست.

سرقت 7 میلیارد ریال سیم و تجهیزات برقی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حاجی‌رضا تیموری بعد از ظهر امروز در همایش مشترک با نیروهای انتظامی استان همدان اظهار کرد: فروش انشعاب در سال گذشته 29 هزار و 140 انشعاب بوده که از این تعداد پرونده 25 هزار و 281 انشعاب در سال 90 برقرار شده است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین اقدامات صنعت برق استان تا پایان سال 90 رساندن تعداد ایستگاه‌های 63 کیلوولت به 39 ایستگاه و ظرفیت آنها به 169 هزار و 205 مگاولت آمپر و طول خطوط 20 کیلو ولت و فشار ضعیف نیز بیش از 16 هزار کیلومتر مدار بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با بیان اینکه تعداد اشتراک این شرکت در سال گذشته 57 هزار و 405  مشترک بوده تصریح کرد: علاوه بر مشترکان شهری تمام روستاهای استان از نعمت برق برخوردار هستند.

وی افزود: انرژی تحویلی شرکت توزیع برق همدان در سال گذشته 3 هزار و 158 میلیون کیلووات ساعت و فروش انرژی نیز 2 هزار و 625 میلیون کیلووات ساعت بوده است.

تیموری با بیان اینکه صنعت برق یکی از حیاتی‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود و انرژی برق در زندگی روزمره همچون اکسیژن برای ادامه حیات انسان است، عنوان کرد:‌ با توجه به این موضوع بقا و پایداری شبکه‌های برق، استمرار و برقراری انرژی الکتریکی برای مصارف مختلف جامعه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی ابراز داشت: طی سال‌های اخیر صنعت برق با چالش‌های اساسی مواجه شده که بقا و استمرار تأمین انرژی را با مشکل‌های جدی روبرو کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به چالش‌های فراروی شرکت برق تأکید کرد: سرقت سیم و تجهیزات الکتریکی از شبکه‌های توزیع و انتقال برق، سرقت انرژی الکتریکی با وصل برق غیر مجاز در مناطق مختلف شهری و روستایی از جمله چالش‌های پیش روی شرکت برق به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: از دیگر چالش‌ها می‌توان به تخریب شبکه‌های نیرورسانی اعم از توزیع و انتقال انرژی الکتریکی، برخورد وسایط نقلیه با شبکه‌های برق و پرتاب اشیای خارجی بر روی شبکه‌ها، تجاوز به حریم تأسیسات و شبکه‌های برق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و ایجاد خسارت جانی و مالی ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی اشاره کرد.

تیموری افزود: قرار گرفتن شبکه‌های برق در معابر عمومی به دلیل تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها و عدم تأمین نقدینگی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و خسارات ناشی از بروز حوادث غیر مترقبه، عدم پرداخت به موقع بهای برق مصرفی توسط مشترکان از دیگر مشکلات شرکت توزیع نیروی برق محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم توازن منابع درآمدی حاصل از فروش انرژی و انشعاب و هزینه‌های مربوطه و همچنین و فرسودگی ناشی از قدمت شبکه‌های موجود، عدم تأمین نقدینگی مناسب برای اصلاح و نوسازی آنها از دیگر مواردی است که باید مدنظر مسئولان ذیربط قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به سرقت 7 میلیارد ریالی سیم و تجهیزات برقی در استان همدان طی 9 ماهه امسال افزود:‌ از سال 84 تا پایان آذرماه امسال حدود 31 میلیارد ریال سیم و تجهیزات برقی سرقت صورت گرفته است.

وی بیان داشت: در این راستا با همکاری و هماهنگی نیروهای انتظامی، مدیریت آگاهی استان، شرکت توزیع نیروی برق و با رسیدگی مراجع قضایی 277 نفر دستگیر و روانه زندان شده‌اند که اقدامات به عمل آمده جای تشکر و قدردانی دارد.

تیموری در ادامه با اشاره به اهم اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری برق‌های غیر مجاز تصریح کرد: شناسایی و ساماندهی از طریق گزارش مأمورین قرائت، اتفاقات و عملیات و گزارش مردمی و سایر پرسنل، صدور کارت سبز و برآورد مصرف ماهانه (ایجاد سابقه در سیستم)، اخطار، قطع و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و تبدیل آنها به مجاز از مهم‌ترین اقدامات اجرایی شرکت به شمار می‌رود.

*تبدیل 3 هزار و 331 انشعاب غیرمجاز به مجاز

وی ابراز داشت: در راستای کاهش تلفات انرژی الکتریکی نیز ساماندهی و جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز در دستور کار قرار گرفته  که در این زمینه 7 هزار و 347 مورد شناسایی شده و از این تعداد یک هزار و 657 پرونده در دادسرا مطرح و 830 میلیون ریال خسارت دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با اشاره به تبدیل 3 هزار و 331 انشعاب غیر مجاز به مجاز طی سنوات گذشته افزود: از این تعداد 894 مورد از طریق مراجع قضایی و مشاوران حقوقی و 2 هزار و 437 مورد نیز از طریق پیمانکاران به مجاز تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات شرکت توزیع نیروی برق استان برای کاهش تلفات نصب کنتورهای جدید و تعویض کنتورهای معیوب بوده که در این راستا 3 هزار و 356 کنتور معیوب تعویض شده است.

تیموری یادآورذ شد: از دیگر برنامه‌هایی که طی امسال پیگیری شده است شناسایی، ساماندهی و ارسال اخطار به استفاده کنندگان غیرمجاز و تبدیل شبکه‌های هوایی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار در مناطق آلوده و استفاده از تجهیزات و فن‌آوری‌های نوین بوده است.

وی افزود: معرفی به مراجع انتظامی و قضایی در صورت عدم حصول نتیجه، استفاده از پیمانکاران بومی برای قطع انشعاب و جمع‌آوری کابل‌ها و تجهیزات غیرمجاز و تبدیل آن به انشعاب مجاز از دیگر اقدامات شرکت توزیع نیروی برق به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ایجاد نارضایتی در بین مشترکان برق که بر اثر سرقت سیم‌ها دچار خاموشی می‌شوند و سلب اعتماد دستگاه‌های دولتی و امنیتی بر اثر خاموشی مکرر برق را از جمله تهدیدات پیش‌روی شرکت توزیع نیروی برق عنوان کرد.

وی عنوان کرد: مصروف شدن توان بخشی از نیروی انسانی برای جایگزینی اموال مسروقه که باید در بخش توسعه فعال باشند و هدر رفتن انرژی توزیع نشده و اتلاف بیت‌المال از دیگر مواردی است که در این راستا صرف و هزینه می‌شود.

تیموری با اشاره به اقدامات اجرایی شرکت توزیع نیروی برق برای مبارزه با سرقت افزود: استفاده از کابل‌های خودنگهدار در مناطق آلوده به سرقت، بستن سیم‌های شبکه فشار ضعیف به یکدیگر از طریق قطعات عایق (اسپیسر) و جوشکاری پایه ترانسفورماتورها از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از سرقت بوده است.

وی یادآور شد: از دیگر اقدامات اجرایی شرکت در این راستا عدم قبول هر نوع سیم و یا تجهیزات دست دوم از پیمانکاران و نظارت بر اقدامات امور اجرایی پیمانکاران، فروش سیم‌های اسقاط فقط به سازندگان سیم مسی در مزایده‌ها و به کارگیری کارشناسان حقوقی در شهرستان‌ها برای پیگیری مجدانه در شکوائیه‌های مطروحه علیه سارقان بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان گفت: عدم اعلام رضایت در حق محکومان سرقت تا اخذ خسارت و اتمام دوران تحمل حبس سارقان، ایجاد گشت تلفیقی با نیروی انتظامی، تشویق همکاران شرکت در دستگیری یا مبارزه با سرقت، تشویق و قدردانی از سایر افراد مؤثر در دستگیری سارقان و نصب سیستم‌های هشداردهنده در موارد سرقت از تجهیزات از جمله اقدامات اجرایی شرکت در راستای بازدارندگی و مبارزه با سرقت تجهیزات شرکت توزیع برق محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت:‌ فرماندهی انتظامی همدان و فرماندهان انتظامی شهرستان‌ها نیز می‌توانند در این زمینه با دریافت اطلاعات محدوده سرقت سیم بر اساس محل، زمان و نوع سرقت از شرکت توزیع نیروی برق و ابلاغ آن به کلانتری‌ها و پاسگاه‌های مربوطه تحت امر یاری‌رسان ما در کاهش سرقت‌ تجهیزات شرکت باشند.

تیموری متذکر شد:‌ کنترل شدید کسانی که در حال تعمیر و یا مرمت خطوط شبکه‌های هوایی و یا زمینی سیستم‌های برق هستند حتی ملبس به لباس مأمورین برق یا در هر شکل دیگر هوشیاری بیشتر در محدوده‌هایی که تاکنون چندین بار مورد سرقت قرار گرفته و از این نظر آسیب‌پذیر هستند، توسط گشتی‌های کلانتری و پاسگاه‌ها به منظور پیشگیری از سرقت و دستگیری سارقان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی در پایان اذعان داشت: کنترل مراکز ذوب فلزات رنگی برای پیشگیری از ذوب سیم‌های مسروقه، شناسایی و دستگیری سارقان، مال‌خرها، مال‌برها، دلال‌ها و مالکان متخلف مراکز ذوب فلزات مسروقه و استفاده از طرح‌های اجرایی سایر نقاط کشور نسبت به ایمن‌سازی شبکه برق همدان با هدف پیشگیری از سرقت از دیگر راهکارهایی هستند که در کاهش سرقت‌ها بسیار تأثیرگذار است.

انتهای پیام/89006/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول