اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی فهرج خبر داد

ایمن‌سازی دام‌های عشایر فهرج

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: 50 هزار رأس گوسفند و بز عشایری شهرستان فهرج علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

ایمن‌سازی دام‌های عشایر فهرج

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: نقل و انتقال دام یکی از راه‌های گسترش بیماری تب برفکی است و عشایر برای تامین غذای دام همواره در فصول مختلف به نقاط با شرایط آب و هوایی مناسب‌تر و پوشش گیاهی بیشتر کوچ می‌کنند.

وی افزود: این شبکه برای پیشگیری از گسترش بیماری تب برفکی در طرح واکسیناسیون سراسری تب برفکی جمعیت دام سبک از اول بهمن ماه اقدام به واکسیناسیون 50 هزار رأس دام سبک عشایر شهرستان می‌کند که در این طرح دو اکیپ بخش خصوصی زیر نظر مستقیم شبکه دامپزشکی شهرستان فعالیت می‌کنند.                                                                               

بمان‌دشتی گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و واگیردار است که خسارت شدیدی به سلامت دام، تامین فرآورده‌های خام دامی و اقتصادی وارد می‌کند.                                    

وی تصریح کرد: انتقال بیماری در گوسفند و بز از راه تنفسی کمتر صورت می‌گیرد و انتقال عموما از طریق تماس مستقیم با دام آلوده است، گاهی نیز ویروس از طریق جراحات پوستی یا غشای مخاطی، غذای آلوده و ... منتقل می‌شود.                             

بمان‌دشتی عنوان کرد: علائم بیماری معمولا سه تا هفت روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شود و معمولا لنگش نخستین نشانه بیماری در گوسفند و بز است و تب، کم‌اشتهایی، تاول در دهان و  بر روی سم‌ها قابل روئیت و همچنین این بیماری در فصل زایش منجر به تلفات شدید بر‌ه‌ها و بزغاله‌ها ‌می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام‌ها، ممانعت از ورود دام بدون سابقه واکسیناسیون به گله و جلوگیری از نقل و انتقال دام از جمله راه‌های کنترل این بیماری است.

انتهای پیام/80013/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول