اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان عدالت اداری:

عمل به قانون وکیل و وزیر نمی‌شناسد/ استبداد رای بزرگترین لغزش مسئولان

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان عدالت اداری با بیان این‌که عمل به قانون وکیل و وزیر نمی‌شناسد، گفت: باید بپذیریم که امروز عمل به قانون و التزام به آن در برخی ادارات و دستگاه‌ها ضعیف بوده و این یک آسیب جدی است.

عمل به قانون وکیل و وزیر نمی‌شناسد/ استبداد رای بزرگترین لغزش مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمدجعفر منتظری امروز در جمع قضات و مسئولان قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه نهادینه شدن قانون در جامعه رعایت آن از سوی مسئولان در همه سطوح کشور است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور افزود: اگر در گوشه‌ای از این مملکت یک مدیری ضعیف عمل کند و قانون برایش اهمیت لازم را نداشته باشد بدون شک از مدیر دفترش و نگهبان آن اداره هم انتظاری برای عمل کردن به قانون وجود نخواهد داشت.

وی با تأکید بر لزوم قانون‌پذیری و قانون‌مندی مسئولان کشور تأکید کرد: بزرگ‌ترین لغزش برای این نظام و انقلاب زمانی است که مردم فکر کنند مسئولان و مدیران در این نظام استبداد رأی دارند و بر اساس توصیه و سفارش عمل می‌کنند نه قانون و عدالت.

منتظری ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حاکم بودن قانون در اداره مملکت نیاز هست و در این زمینه نباید شاهد باشیم یک وزیر یا یک مدیر بگوید فلان قانون را به صلاح نمی‌بینم و اجرا نمی‌کنم زیرا وقتی موضوعی قانون شد دیگر لازم‌الاجرا است و باید بر اساس آن عمل کنیم و کسی هم مستثنی نیست.

این مسئول قضایی در کشور با بیان اینکه آنچه امروز می‌گویم را روزانه با پرونده‌ها و شکایات متعددی تجربه می‌کنم، تصریح کرد:‌ باید بپذیریم که امروز عمل به قانون و التزام به آن در ادارات و دستگاه‌های دست‌اندرکار جامعه ضعیف است و این یک آسیب جدی است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به برخی اختلافات مسئولان ادامه داد: اگر قانونی به زعم هر فردی ایرادی دارد باید از مسیر قانونی خود به دنبال اصلاح آن بود نه اینکه سلیقه‌ای عمل شود.

وی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را جامع و محور خواند و گفت:‌ بر اساس این قانون صریح، قوای سه‌گانه حق ورود و دخالت در مسئولیت‌های یکدیگر را ندارند و باید بدانیم که اگر قانون محور نباشد هیچ سنگی در این مملکت روی سنگی بند نمی‌آید.

منتظری افزود: یک نماینده حق ندارد در امورات اجرایی دخالت کند و قوه مجریه حق ندارد در قانون‌ دخالتی کند و یا قوه قضائیه حق ندارد در کار قانون و اجرا دخالت کند زیرا قانون مسئولیت‌ها را مشخص کرده و وظایف همه دستگاه‌ها و قانون شفاف و صریح هستند.

وی به عنوان مثال به عملکرد قضات اشاره کرد و ابراز داشت: اگر رأی یک قاضی بر اساس قانون نباشد یک مملکت را به مسیری غیر از مسیر مستقیم وارد می‌کند و هم خودش و هم جامعه را بیچاره می‌کند.

منتظری با بیان اینکه باید به روزی برسیم که ملاک عمل ما قانون باشد حتی اگر به ضرر ما باشد، یادآور شد: اگر یک قاضی بخواهد بدون توجه به قانون و بر اساس روابط و سفارش و آشنایی عمل کند مردم را به نظام و اسلام بدبین می‌کند و این موضوع در مورد همه افراد و مدیران و دیگر دستگاه‌ها نیز صادق است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور رسیدن به عدالت را از مسیر قانون عملی دانست و اضافه کرد: اگر کسی که مسئول نان و ارتزاق مردم است بخواهد بر اساس رشوه و پارتی کار کند بر سر این مملکت چه خواهد آمد.

 * 3000 پرونده جاری در هر شعب دیوان عدالت اداری کشور/ 3 درصد آرای دیوان اجرایی نمی‌شوند

رئیس دیوان عدالت اداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش از سنگین بودن کار قضات این دیوان در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد: در هر شعب دیوان عدالت اداری از یک‌هزار و 500 تا سه هزار پرونده جاری وجود دارد که رسیدگی به همه آن‌ها با این حجم از توان قضات ما بیشتر است و باید به فکر کاهش شکایات مردم از ادارات و دستگاه‌ها با تعامل و گفت‌وگو باشیم.

منتظری با بیان اینکه تنها سه درصد آرای صادر شده از سوی شعب این دیوان به اجرا نمی‌رسند گفت:‌ در 97 درصد باقیمانده آرایی صادر شده، احکام اجرا می‌شوند.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون اگر مدیری از اجرای حکم دیوان عدالت اداری سرپیچی کند، با انفصال از خدمت مواجه می‌شود ولی تلاش ما این است که به این مرحله نرسیم و تاکنون به جز در چند مورد معدود انفصال از خدمت مدیری را نداشتیم.

این مسئول کشوری عدم پاسخ‌گویی ادارات را در مهلت قانونی یک ماهه به دیوان را از مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: براساس قانون قضات ما می‌توانند بعد از یک ماه رأی خود را صادر کنند ولی لازم است مدیران برای دفاع از حقوق بیت‌المال حساسیت بیشتری داشته باشند و هر جا هم که حقی از یک شهروند ضایع شده آن را جبران کنند.

منتظری از وارد بودن و پذیرش حدود 50 درصد شکایات مردمی خبر داد و گفت: به طور کلی میزان شکایت‌های مردمی زیاد است و فشار کاری زیادی روی شعب این دیوان در سراسر کشور است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به ضرورت وجود دفاتر استانی این دیوان به منظور رفاه حال مردم و عدم مراجعه به تهران برای تقدیم شکوائیه خاطرنشان کرد: این دیوان در 12 استان کشور نمایندگی دارد که استان کهگیلویه و بویراحمد دوازدهمین استانی بوده که این دفتر در آن‌جا افتتاح شده است.

انتهای پیام/82005/ج40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول