اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس:

کمبود اعتبارات توسعه کردستان را مختل می‌کند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس کمبود اعتبارات عمرانی و عدم تخصیص به موقع آن را مهم‌ترین چالش پیش روی توسعه کردستان عنوان کرد.

کمبود اعتبارات توسعه کردستان را مختل می‌کند

سیداحسن علوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در ارتباط با پروژه‌های عمرانی در کشور با اذعان به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر جهش خوبی در زمینه تخصیص اعتبارات در کشور و به تبع آن در استان را شاهد بوده‌ایم به این نکته مهم اشاره کرد، که در یکی دو سال اخیر کمبود اعتبارات به دلایل مختلف موجب کندی و حتی در برخی موارد توقف پروژه‌ها شده است که این امر به نوبه خود افزایش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه گفت: این افزایش هزینه‌ها سبب فشار مضاعف به پیمانکاران می‌شود و آنها نیز ناچارا بعد از مدتی کار را رها کرده و پروژه خود به خود متوقف و ضمن استهلاک مدت زمان اجرای آن نیز طولانی می‌شود.

وی بی‌برنامگی در اجرای پروژه‌های عمرانی را از مشکلات جدی در این خصوص دانست و تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به جای اینکه ابتدا برنامه‌ریزی و سپس متناسب با برنامه، بودجه لحاظ شود، ابتدا بودجه تعیین و سپس برای آن برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نهم ضعف مطالعاتی و عدم تناسب بین برنامه زمان‌بندی با اجرای پروژه‌ها را از دیگر اشکالات موجود برشمرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس نهم همچنین مناسب نبودن زمان آغاز سال مالی در طرح‌های عمرانی را از دیگر معضلات پیش روی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی ذکر کرد.

وی گفت: به دلیل آنکه بررسی پروژه‌ها و لزوم تبادل موافقتنامه‌ها امری زمان‌بر و پروسه‌ای حدودا 4 ماهه است، عملا زمان آغاز پروژه مصادف با فصل سرما می‌شود که این قضیه به ویژه در استان کردستان که جزو نقاط سردسیر کشور است، بر مشکلات افزوده است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با گذشت حدود 8 ماه از سال، هنوز موافقتنامه‌ها مبادله نشده است، اظهار کرد: این اتفاق موجب شده که در همه موضوعات به صورت مقطعی عمل شود.

علوی از ارائه پیشنهاد در کمیسیون عمران مجلس برای تغییر شروع سال مالی خبر داد و گفت: در صورتی که اول آذر یا اول دی ماه برای بررسی پروژه‌ها، انجام مطالعات و تبادل موافقتنامه‌ها در نظر گرفته شود، کار اجرای طرح‌ها از اوایل سال و در فصل مناسب انجام خواهد شد، به نحوی که فصول بهار و تابستان بهترین زمان اجرای پروژه‌ها خواهد بود.

وی همچنین از زمان طولانی برگزاری مناقصات اجرای طرح‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: طرحی را در دست تهیه داریم که به موجب آن قانون مناقصات را تسهیل و روان کنیم تا زمان انعقاد قراردادها کوتاه و به سرعت منعقد شود.

علوی در ادامه به میزان توجه مسئولین اجرایی استان به طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث پروژه‌های ملی با توجه به اینکه اعتبار آن نسبتا مناسب و به وقت خود تخصیص می‌یابد شرایط نسبتا رضایت‌بخش است اما در برخی از پروژه‌ها با برنامه زمان‌بندی شده فاصله داریم و کیفیت کارها پایین است.

وی عدم نظارت قوی، نبود دلبستگی نسبت به اجرای کار از سوی افراد متخصص را از دلایل این امر ذکر کرد و گفت: به نظر می‌رسد سیستم اداری دچار افت انگیزه شده است.

علوی در پایان گفت: همدلی و همبستگی لازم بین نیروها وجود ندارد البته در این میان نمی‌توان این نیروها را مقصر دانست بلکه مجموع شرایط موجب این عدم جدیت در کار شده و به همین دلیل تا رسیدن به حد ایده‌آل هنوز فاصله داریم گرچه در گذشته اوضاع به این منوال نبود.

انتهای پیام/79008/آ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول