اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اساس معرفی مرکز پژوهشی میراث مکتوب

«دیوان فانی خویی» پرفروش‌ترین میراث مکتوب سال شد

خبرگزاری فارس: مرکز پژوهشی میراث مکتوب کتاب «دیوان فانی خویی» را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در هشت ماه سال جاری معرفی کرد.

«دیوان فانی خویی» پرفروش‌ترین میراث مکتوب سال شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کتاب دیوان فانی خویی (موسوم به گنج الله) سروده میرزا حسن زنوزی خویی، تصحیح دکتر شهریار حسن‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوی و دبیر شورای منطقه 2 در زمره پرفروش‌ترین کتاب‌های مؤسسه در هشت ماه امسال جای گرفت.

شهریارزاده در بخشی از پیش گفتار کتاب آورده، است: شاید تقدیر چنین بود که با گذشت سالیان دراز و پر نشیب و فراز، آن اشعار برای جلوگیری از تطاول زمانه، به امانت در پیش خاندان فاضلی خویی بماند و گردش زمان این وظیفه را به عهده من بنده بگذارد و نام مبارک آن را چون عروسی زیبا از پرده خموش به در آورده، آراسته حلقه افاضل سخن نماید و چشم اهل زمانه به سواد و بیاض آن روشن شود.

وی در ادامه از آثار میرزا حسن و تألیفات مفید و ارزشمند وی، چنین یاد می‌کند: بحرالعلوم؛ این کتاب مشتمل بر یک سفینه و هفت بحر و یک ساحل، به زبان فارسی و مملو از لطایف و ظرایف در علوم متفرقه ادبیات، تاریخ، حکایات، قصص، امثال و قسمتی از تاریخ خوی و دنباله حاکم بر خوی است که در انشای آن تفنن بسیاری به کار برده و با کلمات مقفای عرب و عجم آن را آرایش داده است.

شهریار حسن‌زاده، مصحح «دیوان فانی خویی» این کتاب را بر اساس دو نسخه موجود از این اثر و با افزودن برخی تعلیق‌ها و فهرست‌های تازه در 387 صفحه و بهای 115 هزار ریال به همت مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

گفتنی است دیوان فانی خویی شامل غزلیات، قصاید، قطعات و ترجیع بندهاست که از یادگارهای ادبی دوره دنبلی‌ها به شمار می‌رود و میرزا حسن در این دیوان از اشعار شاعران بزرگی چون خاقانی، عطار، سنایی، مولوی، حافظ، و عراقی تأثیر پذیرفته و به وضوح لطافت و استواری سخن آنان را در مضامین دلنشین نشان داده است.

انتهای پیام/61013/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول