اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کاشان و اصفهان

نخستین کنگره آخوند کاشی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه پیام نور کاشان از برگزاری نخستن کنگره بزرگداشت آخوند ملامحمد کاشانی در روزهای 25 و 26 اردیبهشت‌ماه سال آینده در شهرستان‌های کاشان و اصفهان خبر داد.

نخستین کنگره آخوند کاشی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباسعلی فراهتی عصر امروز در نشست نمایندگان دستگاه‌های این شهرستان ارائه طرح و برگزاری کنگره آخوند کاشی توسط شورای فرهنگ عمومی کاشان را گامی مؤثر برای معرفی اسوه‌های این شهرستان دانست.

وی برگزاری کنگره‌های مفاخر کاشان را با هدف معرفی آنان  به نسل جوان اعلام و خاطرنشان کرد: خیلی از مفاخر این شهرستان نه تنها برای عوام، حتی برای خواص، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان نیز ناشناخته هستند.

مسئول کمیته اجرایی کنگره آخوند کاشی با اشاره به اینکه بیش از نیم قرن پیش، یک دکتر انگلیسی، رساله دکترای خود را در ارتباط با باباافضل مرقی‌کاشانی نوشت، افزود: این در حالی است که خیلی از دانشگاهیان و دانشجویان ما هیچ شناختی از باباافضل ‌مرقی‌کاشانی ندارند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان نیز استفاده از تجربیات برگزاری کنگره‌های علامه فیض کاشانی، سپیده کاشانی در این شهرستان را در برگزاری کنگره آخوند کاشی حائز اهمیت دانست و گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی بدون هیچ گونه اعتبار توسط افرادی برگزار می‌شود که دغدغه معرفی مفاخر شهرستان کاشان را به جامعه و نسل جوان دارند.

محمد رضوان‌نژاد همچنین برگزاری کنگره‌ها را دارای برکات و دستاوردهای مهمی خواند و اظهار داشت: مقالات و آثار برجای مانده از کنگره‌ها، آثاری ارزشمند و ماندگاری است که در آینده می‌تواند برای نسل آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

وی یادآور شد: با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا برگزاری کنگره آخوند کاشی در اردیبهشت ماه سال آینده، برای پیشبرد کارها باید فعالیت‌هایی جهادی داشت تا جبران زمان محدود شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان نیز گفت: اولین مصوبه کنگره آخوند کاشی در بیست و یکمین جلسه فرهنگ عمومی شهرستان کاشان در 9 آذر سال 90 مطرح شد و در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز پیشنهاد برگزاری کنگره در اردیبهشت‌ماه سال 92 در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان مطرح شد.

محمدمهدی صباغی افزود: محورهای فراخوان مقاله کنگره آخوند کاشی آماده شده است اما به دلیل برگزاری دو همایش در اصفهان فراخوان مقاله با تأخیر انجام شده است.

صباغی در ادامه از تشکیل کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مستندسازی و جمع‌آوری آثار به جامانده از آخوند کاشی، علمی و محتوایی، اجرایی، امنیتی و تشریفات، اسکان و پذیرایی مدعوین خبر داد.

آخوند ملامحمد کاشانی (کاشی) عارف، فیلسوف، حکیم، فقیه و عالم شیعی در سال 1213 در کاشان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سر گذاشت. پس از آن راهی اصفهان شد و حکمت و فلسفه را نزد «میرزا حسن نوری» و «محمدرضا صهبای‌قمشه‏‌ای» آموخت تا آنجا که در علوم عقلی به کمال رسید.  

سرانجام این حکیم فرزانه سوم شعبان سال 1333 ﻫ. ق، درگذشت و بنا به وصیت ایشان، در بیابانی که محل خاکسپاری فقیران و غریبان بود در کنار تکیه گلستان شهدا در تخت فولاد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/2406/ج40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول