اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مراجع عظام تقلید و مسئولان

مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاه‌آبادی برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم نخستین سالگرد بزرگداشت آیت‌الله حاج محمد شاه‌آبادی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌الله شاه‌آبادی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم نخستین سالگرد درگذشت آیت‌‌الله حاج محمد شاه‌آبادی پنجشنبه شب با حضور آیات‌ عظام جوادی آملی، شبیری زنجانی، نوری همدانی و علوی ‌بروجردی، آیت‌‌الله ابراهیم امینی امام جمعه موقت قم، آیت‌الله فقیه یزدی از اساتید خارج فقه، حجت‌الاسلام میرتاج الدینی مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، اعضای جامعه مدرسین، اساتید، طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف جامعه در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و نوحه‌سرایی شمس از ذاکرین اهل بیت (ع) پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت رحلت آیت‌الله شاه‌آبادی قرائت شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی‌نیا از اساتید برجسته حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

آیت‌الله شاه‌آبادی بردبار و بخشنده بود

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله شاه‌آبادی اخلاص و همت مثال زدنی داشت، اظهار کرد: این عالم وارسته برای کسب افتخار و رسیدن به مقامات معنوی عبادت نمی‌کرد، بلکه برای رسیدن به قرب و رضای الهی به بندگی خالصانه می‌پرداخت.

این استاد برجسته حوزه علمیه آیت‌الله شاه‌آبادی را از علمایی دانست که در کسب علم و معرفت کوشا بود و تصریح کرد: این عالم ربانی در فلسفه، عرفان و کلام صاحب نظر و از نظر فقه و اصول مجتهد بود.

فاطمی‌نیا با تاکید بر اینکه آیت‌الله شاه‌آبادی نسبت به شاگردان و مردم بسیار بردبار و بخشنده بود، خاطرنشان کرد: این عالم بزرگوار زمان‌های بسیاری را به عبادت‌های مستحبی اختصاص می‌داد.

آیت‌الله حاج شیخ محمد شاه‌آبادی فرزند عارف و فقیه صمدانی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی شاه‌آبادی در سال هزار و سیصد و پنج هجری شمسی در تهران متولد شد.

وی پس از مدت کوتاهی به همراه مرحوم والد به شهر خون و قیام قم مهاجرت کرد و پدر وی قریب به هفت سال در آنجا مشغول تعلیم و تربیت خواص و تدریس علوم معقول و منقول و پرورش شاگردانی چون امام خمینی (ره) و سایر آیات عظام شد.

این عالم ربانی در سال 1314 هجری شمسی وارد دبستان شد و تا سال 1320 هجری شمسی مشغول تحصیل در دبیرستان تدین تهران بود.

آیت‌الله شاه‌آبادی شهریور همان سال و همزمان با سقوط حکومت رضا خان، وارد حوزه مقدسه علوم دینی شد و دروس مقدماتی و سطوح اولیه را خدمت اساتیدی چون آیت‌الله حاج سید حسین احمدی علوم‌آبادی، آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی لواسانی و دروس سطح عالی را خدمت اساتیدی چون آیت‌الله حاج سید عباس زواره و آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی آملی و دروس معقول و عرفان را خدمت والد خود مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی شاه‌آبادی و آیت‌الله حاج شیخ مهدی مازندرانی فرا گرفت.

وی پس از ارتحال پدر بزرگوار خود، از تهران به شهر خون و قیام قم مهاجرت کرده و دروس خارج فقه و اصول را خدمت آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله محمدعلی اراکی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله محقق داماد و امام خمینی(ره) تفقه کرد و در اثنای تعلم به تعلیم و تدریس معقول و منقول مشغول شد.

تالیف 16 کتاب اسلامی توسط آیت‌الله شاه‌آبادی

این عالم ربانی قبل از سال 1340 مشغول تدریس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان و اخلاق شد و تا پایان عمر خود قریب به 50 سال به تدریس و تربیت شاگرد اشتغال داشت.

آیت‌الله شاه‌آبادی در طول عمر خود 16 کتاب را از جمله تعلیقه بر عروه الوثقی و تعلیقه بر وسیله النجاه تالیف کرد.

وی سال گذشته در سن 85 سالگی در قم دار فانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/78008/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول