اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد

همایش بزرگداشت استاد علی دوانی (ره)

خبرگزاری فارس: همایش بزرگداشت مورخ شهیر استاد علی دوانی (ره) با حضور فرزندان ایشان، مسئولان شهرستان ری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در تالار شیخ طوسی (ره) پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

همایش بزرگداشت استاد علی دوانی (ره)

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همایش بزرگداشت مورخ شهیر استاد علی دوانی (ره) شامگاه سه‌شنبه با حضور فرزندان وی، مسئولان شهرستان ری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و همچنین مسئولان، استادان و دانشجویان پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در تالار شیخ طوسی (ره) این مجموعه دانشگاهی برگزار شد.

این مراسم با خیرمقدم حجت‌الاسلام صادقی، مدیر روابط عمومی پردیس تهران آغاز شد و با سخنرانی محمدحسین رجبی دوانی پیرامون شخصیت علمی، اخلاقی و سیاسی استاد فقید علی دوانی (ره) ادامه یافت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی صادقی ضمن عرض خیرمقدم به حاضران طی سخنانی، هدف از برگزاری این همایش را آشنایی دانشجویان و دانش‌پژوهان با شخصیت علمی، اخلاقی و سیاسی و همچنین آثار ارزشمند استاد علی دوانی (ره) عنوان کرد.

* علامه دوانی (ره) 110 جلد کتاب به یادگار گذاشته است

وی ادامه داد: مرحوم علامه دوانی (ره) بالغ بر 110 جلد کتاب در قالب تألیف، تحقیق و ترجمه از خود به یادگار گذاشته است که از جمله این آثار را می‌توان کتاب «مفاخر اسلام» نام برد و این کتاب بهترین منبع برای مراجعه دانشجویان و پژوهشگران است.

محمدحسین رجبی دوانی پیرامون شخصیت علمی، اخلاقی و سیاسی استاد علی دوانی (ره) به ایراد سخن پرداخت.

* نخستین کتاب علامه دوانی نخستین تاریخ فلسفه به زبان فارسی بود

رجبی دوانی در ارتباط با شخصیت این عالم ربانی افزود: مرحوم دوانی یک روستایی خود ساخته بود که بدون داشتن معلم و الگویی به دنبال کسب فضیلت و تحصیل امور دینی بود.

وی ادامه داد: مرحوم دوانی در سن 14 سالگی وطن را ترک و به نجف اشرف عزیمت کرد و در عین فقر و بدون داشتن پشتیبان مالی در غربت به تحصیل پرداخت.

رجبی دوانی تصریح کرد: مرحوم دوانی بخشی از علوم دینی را در نجف اشرف تحصیل کرد و پس از آن به ایران بازگشته و در شهر مقدس قم از محضر علمای بزرگ، مراجع عظام تقلید از جمله حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله بروجردی  بهره‌مند شد.

وی به نقل از مرحوم استاد علی دوانی (ره) در خصوص فعالیت در حوزه فقه و اصول بیان داشت: من خواستم اصل را بر انجام خدمت و ادای دِین به اسلام و مکتب حقه شیعه بگذارم.

فرزند مرحوم استاد علی دوانی (ره) عنوان کرد: بخش عمده عمر شریف علامه دوانی در قالب سفرهای متعدد به نقاط کشور برای تبلیغ سپری می‌شد و خیلی از کسانی که نسبت به معارف دینی بیگانه و کم‌اطلاع بودند بر اثر سخنان ایشان به معارف اسلامی، به خصوص حقایق مکتب حقه اهل بیت (علیهم‌السلام) رهنمود شدند.

رجبی دوانی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز داشت: مرحوم دوانی از همان آغاز جوانی مقاله می‌نوشت و نخستین کتاب ایشان که به گفته استادان فن، اولین تاریخ فلسفه به زبان فارسی بود،‌ در قالب شرح زندگانی جلال‌الدین دوانی فیلسوف شهیر قرن نهم و اوایل قرن دهم به رشته تحریر درآمد.

این گزارش حاکی است، برگزاری نمایشگاه آثار و تألیفات استاد علی دوانی (ره) و پخش کلیپ زندگانی ایشان از دیگر برنامه‌های همایش بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال علامه دوانی (ره) بود.

علی دوانی در سال 1308 در قصبه دوان 6 کیلومتری شمال کازرون به دنیا آمد.

تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد در سال 1316 به آبادان رفته و در مدرسه فنی در رشته مکانیک مشغول به تحصیل شد.

سال 1327 تحصیلات حوزوی خود را در نجف آغاز کرد و سال 1327 تحصیلات خود را در قم ادامه داد. وی از بدو ورود به حوزه علمیه قم نویسندگی را آغاز کرد. از وی مقالات متعددی نیز در شرح حال فقها و علما در مجلات دینی به ویژه مجله‏ مکتب اسلام چاپ شده‌ است. وی تحصیلات عالی حوزوی را در درس خارج آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) دنبال کرد.

در سال 1328 با یکی از نوادگان وحید بهبهانی ازدواج کرد. علی دوانی از شخصیت‏های هوادار نهضت امام راحل  است؛ وی پس از پایان موفقیت‏آمیز قیام عمومی علما و مراجع به رهبری امام خمینی (ره) علیه تصویب لایحه‏ انجمن‏های ایالتی و ولایتی، کتاب «نهضت دو ماهه‏ روحانیون» را به نگارش درآورد.

مرحوم علی دوانی در طول عمر بابرکت خود بالغ بر 110 کتاب به یادگار گذاشت و سرانجام 18 دی‌ماه سال 1385 به لقاء الله پیوست و پیکر مطهرش در آستان مقدس حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/2462/ذ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول