اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس محیط زیست آبیک تاکید کرد

لزوم مشارکت مردم برای داشتن هوای پاک و سالم

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک گفت: برای داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم مشارکت همه مردم هرچند به ظاهر ساده و کوچک لازم و ضروری است.

لزوم مشارکت مردم برای داشتن هوای پاک و سالم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، امین آزادبخت ظهر امروز در همایش گرامیداشت هفته هوای پاک در مدرسه پسرانه راهنمایی شریعتی شهر آبیک اظهار داشت: طرح محیط‌یار با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست، دوست بودن با محیط زیست و کنار گذاشتن دیدگاه‌های اشتباه در زمینه محیط زیست در مدارس شهرستان آبیک اجرایی می‌شود و در نظر داریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی دیگر طرح محیط‌یار را اجرایی کنیم تا به تمام آحاد شهرستان تسری بخشیده شود.

وی فعالیت‌های انسانی را مهم‌ترین منبع انتشار آلاینده‌های هوا ذکر کرد و افزود: منابع طبیعی آلوده کننده هوا شامل فعالیت آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی جنگل‌ها، گرد و غبار طبیعی و گاز رادون ناشی از کانی‌های زمین می‌شود و این در حالی است که منابع مصنوعی آلوده کننده هوا شامل وسایل نقلیه موتوری، صنایع و کارخانجات مختلف، منابع گرمایش و تجاری (استفاده از اسپری‌ها و حشره‌کش‌ها ) و منابع متفرقه نظیر سوزاندن بقایای کشاورزی، سوزاندن زباله‌ها و ذغال سنگ سوزها می‌شود.

این مسئول در تعریف آلودگی هوا تصریح کرد: وجود هرگونه ترکیبات گازی یا مایع یا جامد و یا مخلوطی از آن در هوا که با توجه به منشا تولید، ماهیت، غلظت و مدت زمان حضور در اتمسفر بتواند به طور مستقیم و غیر مستقیم، سلامتی و بهداشت را به مخاطره انداخته و به جانداران و گیاهان آسیب برساند و اجسام، ساختمان‌ها و اموال را تخریب کند و به طور کلی رفاه و آسایش عمومی و تعادل طبیعی محیط زیست و اتمسفر را مختل سازد آلودگی هوا می‌گویند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: مقایسه میزان نیازمندی انسان به سه فاکتور حیاتی آب، هوا و غذا نشان می‌دهد که میزان نیاز انسان به هوا در مقایسه با آب و غذا بیش از 10 برابر است بنا بر این باید آلودگی هوا و حفاظت از آن را بسیار جدی گرفته و افزایش آلودگی هوا را به عنوان یک مسئله بسیار مهم مورد توجه قرار داد.

آزادبخت ادامه داد: برای آشنایی مردم با عنصر مهم و حیاتی هوا و تلاش همگانی برای جلوگیری از آلودگی آن، 29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است که شعار امسال محیط زیست «صنعت پاک، هوای پاک» است.

وی استفاده صحیح از سوخت‌ها و انرژی‌های پاک مانند آب، برق الکتریسیته و خورشید، تنظیم موتور خودروها، توسعه فضای سبز، انجام معاینه فنی خودروها، استفاده کم‌تر از سوخت‌های فسیلی و استفاده از ناوگان حمل و نقل همگانی به ویژه مترو را از راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا همیشه وجود دارد گرچه نمی‌توان ادعا کرد که آلودگی را می‌توان به صفر رساند ولی می‌توان با استفاده از راهکارها از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کرد.

مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست انکارناپذیر است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک در ادامه سخنانش نقش و مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست را ضروری و انکارناپذیر دانست و افزود: مبارزه با آلودگی هوا نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای صحیح برنامه‌هاست اما بدون شک موفقیت برنامه‌های مبارزه با آلودگی هوا بدون مشارکت و همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

آزادبخت اضافه کرد: برای داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم مشارکت همه مردم هرچند به ظاهر ساده و کوچک لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: وظیفه همگانی است که مبارزه با آلودگی هوا را از درون خانه، مدرسه و محل کار آغاز کنیم.

انتهای پیام/77006/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول