اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست همدان تأکید کرد

ضرورت تغییر نگرش افراد نسبت به مقوله محیط زیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: بهبود وضعیت محیط زیست، گسترش دانش زیست محیطی و تغییر نگرش افراد و شهروندان نسبت به محیط زیست زندگی خود از اهداف اصلی اداره کل محیط زیست است.

ضرورت تغییر نگرش افراد نسبت به مقوله محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قربانعلی محمدپور بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مدیریت پسماندهای صنعتی و عادی اظهار کرد: در یک ماه اخیر دومین دوره آموزشی از سلسله دوره‌های آموزشی این اداره کل به موضوع مهم پسماند اختصاص دارد.

وی افزود: در دوره نخست و در یک ماه اخیر بحث پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته مدنظر قرار گرفت و امروز نیز دوره آموزشی پسماندهای صنعتی ویژه و عادی را برگزار می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان داشت: امروزه استفاده از قدرت آموزش به عنوان یکی از شاخص‌های سه‌گانه در بهبود کیفیت محیط زیست در کنار شاخص‌هایی چون استفاده از تکنولوژی برتر و اعمال قوانین بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری یادآور شد: از سوی UNEP ( برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) سال 2012 به عنوان سال اقتصاد سبز و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به سال ساخت، ترویج و عمومی‌سازی فرهنگ محیط زیستی نامگذاری شده است.

محمدپور تصریح کرد: بحث مدیریت پسماند در راستای حمایت از سرمایه ایرانی است چرا که اگر این طلای کثیف درست مدیریت شود تبدیل به سرمایه باارزشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند ایجاد شغل می‌کند، ادامه داد: در صورت مدیریت درست، این امر می‌تواند ما را به سمت و سوی اقتصاد نیز ببرد، اقتصادی که برای کاهش انتشار کربن و کاهش آلودگی و بهبود کارایی انرژی یا کارآمدی منابع سرمایه‌گذاری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان عنوان کرد: شیوه‌های ناصحیح و غیر عادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده ساختن محیط زیست در کشورمان نشان‌دهنده فقدان آگاهی‌های زیست محیطی و ضعف ساز و کارهای قانونی در صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آلوده ساختن آن است.

وی ابراز داشت: برای از بین بردن این نقص بزرگ و اساسی باید آگاهی افراد نسبت به مسائل زیست محیطی افزایش پیدا کند و در کنار ایجاد ساختار مناسب با الزامات قانونی برای رعایت حقوق عمومی تلاش کنیم و حساسیت‌ها را برای مقابله با آلاینده‌های محیط زیست بالا ببریم.

محمدپور با بیان اینکه بهبود وضعیت محیط زیست، گسترش دانش زیست‌محیطی و تغییر نگرش افراد و شهروندان نسبت به محیط زیست زندگی خود از اهداف اصلی اداره کل محیط زیست به شمار می‌رود، گفت: برای رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی گسترده و هدفمند طراحی شده و امید است با اجرای برنامه‌ها یک جهش فرهنگی مقبول محیط زیستی را در استان فراهم سازد.

به گفته وی یکی از عوامل کلیدی در برنامه پنجم پیشرفت و عدالت توسعه در استان همدان موضوع مدیریت پسماند است که باید مد نظر باشد.

محمدپور افزود: مدیریت پسماندها در عملیات دفن و دفع مواد زائد شهری، صنعتی، بیمارستانی و روستایی با جدیت توسط اداره کل محیط زیست استان همدان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه این برنامه آموزشی در راستای اجرای برنامه توانمندسازی مدیریت پسماند کشور اجرا می‌شود، عنوان کرد: مدیریت پسماندهای نفتی و نیروگاه‌ها، مدیریت پسماندهای برقی و الکترونیکی، مدیریت پسماندهای شیمیایی و دارویی، مدیریت پسماندهای ژنتیک و نوظهور، آشنایی با نحوه تشخیص پسماندهای عادی و ویژه، آشنایی با فهرست پسماندهای کشور و آشنایی با نحوه شناسه‌گذاری پسماندها طی این دوره آموزش داده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در برنامه ملی توانمندسازی مدیریت و نظارت راهبردی پسماند کشور با جدیت وارد شدند و برای نخستین بار در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست در راستای وظایف نظارتی مراکز مشاوره‌ای و پیمانکاری پسماندها را طی لیست مشخص به ادارات کل محیط زیست استان‌ها اعلام کردند.

وی ادامه داد: و همچنین لیست این مشاوران و پیمانکاران معتمد سازمان در سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شده که دسترسی مسئولین واحدهای صنعتی و تولید کنندگان پسماند به این مراکز آسان شود.

محمدپور در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امید است با برگزاری این دوره که هدف آن مدیریت پسماند با دانش و علم روز است بتوانیم گامی مثبت در راستای مدیریت پسماند استان برداشته باشیم و تا پایان برنامه پنجم پسماند رها شده‌ای در سطح استان همدان و کشور نداشته باشیم.

انتهای پیام/89006/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول