اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست استان قزوین خبر داد

تولید روزانه 500 تن زباله

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست استان قزوین از تولید روزانه 500 تن زباله در این استان خبر داد.

تولید روزانه 500 تن زباله

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی آقافرهادی در نشست خبری که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، با اعلام اینکه روزانه 500 تن زباله در استان قزوین تولید می‌شود، اظهار داشت: پسماندهای صنعتی استان در زمینی به مساحت 80 هکتار در شهر صنعتی خرمدشت در نظر گرفته شده تا این پسماندها مدیریت شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه در دو سال گذشته در کشور 460 قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز ضبط شده، عنوان کرد: تعداد اسلحه‌های شکاری غیرمجاز کشف و ضبط شده در استان قزوین 86 مورد بوده که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 23 درصدی آن بودیم.

وی با بیان اینکه برای کنترل حوزه استحفاظی از کمبود محیط‌‌بان و نیرو رنج می‌بریم، تصریح کرد: در سال جاری 115 نفر شکارچی غیرمجاز در قزوین دستگیر و 10 قبضه اسلحه از آنها ضبط شد.

آقافرهادی با بیان اینکه میزان شکار غیرمجاز در استان قزوین بالا است، افزود: در استان قزوین 123 هزار هکتار منطقه حفاظت شده که معادل 7.5 درصد مساحت استان می‌شود، وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین با ابراز اینکه 30 درصد شکارچیان غیرمجاز استان غیربومی هستند، تصریح کرد: شاهد افزایش 40 درصدی کشف لاشه شکار در استان هستیم به گونه‌ای که در 9 ماهه سال جاری 25 لاشه شکار بز و کل کشف شده است.

آقافرهادی اعلام کرد: در سال گذشته 173 شکارچی غیرمجاز در استان دستگیر و 47 اسلحه کشف و ضبط شد.

وی قزوین را بهترین زیستگاه برای پلنگ ایرانی دانست و عنوان کرد: قزوین که زیستگاه اصلی گربه‌سانان کشور است بهترین زیستگاه پلنگ ایرانی محسوب شده که مناطق الموت شرقی، طارم و باشگل از جمله آن مناطق به حساب می‌آید.

آقافرهادی با بیان اینکه بالاترین میزان آلودگی هوا در استان قزوین از طریق نیروگاه شهید رجایی تولید می‌شود، ابراز داشت: این واحد در حال حاضر 450 هزار تن مصرف مازوت دارد که 1.5 برابر تمام کوره‌های آجرپزی استان قزوین است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: 290 واحد از صنایع استان امکان آلودگی هوا را دارند که از این تعداد 170 مورد آن واحدهای کوره‌پزی هستند.

آقافرهادی با بیان اینکه آلودگی شهرستان آبیک دو برابر شهر قزوین است، تأکید کرد: باید این مشکل از طریق مسئولان کارخانه سیمان این شهرستان برطرف شود.

این مسئول قزوین را جزو استان‌هایی دانست که در معرض آلودگی ریزگردها است و ابراز داشت: استان قزوین سالانه بین 30 تا 40 روز از طریق ریزگردها مورد تهدید قرار می‌گیرد که البته از سال 84 به بعد 22 استان کشور از این طریق مورد تهدید هستند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین راهکار نجات از این تهدید را کاشت درخت عنوان کرد و گفت: برای اینکه از تهدید ریزگردها در امان باشیم باید به ازای هر فرد یک تا دو درخت کاشته شود.

وی ابراز داشت: در کنار گسترش کمربند فضای سبز، جایگزینی سوخت گاز به جای بنزین نیز یکی از راه‌های مقابله با آلودگی هوا بوده، زیرا که 50 درصد آلودگی‌ها ناشی از فعالیت‌ خودروها است.

آقافرهادی اضافه کرد: 40 درصد دیگر از آلودگی‌ها مربوط به صنایع می‌شود و کم‌تر از 10 درصد نیز ناشی از فعالیت‌ سیستم‌های گرمایشی در منازل است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه از افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد و افزود: با افتتاح این ایستگاه در دهه فجر، ایستگاه‌های سنجش آلودگی استان قزوین به سه مورد افزایش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه 11 واحد آلاینده در استان قزوین شناسایی شده، اضافه کرد: از 4 هزار واحد آلاینده‌ای که در کشور شناسایی شده 11 واحد آن در این استان بوده است.

وی ادامه داد: در راستای رفع مشکل این واحدها برآمدیم که در نتیجه مشکلات آلودگی شش واحد برطرف شد و پنج واحد دیگر نیز متعهد شده‌اند تا پایان سال جاری مشکل آلودگی خود را رفع کنند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی قزوین با توجه به اینکه شهر صنعتی است، نگران‌کننده نیست و شهرداری قزوین نیز در توسعه فضای سبز تلاش‌های خوبی را انجام داده و قزوین از وضعیت خوبی در زمینه فضای سبز برخوردار است.

انتهای پیام/77003/ن40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول