اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل انجام شد

برپایی جلسه نقد و بررسی کتاب تغذیه در اردبیل

خبرگزاری فارس: جلسه نقد و بررسی کتاب تغذیه از سری کتب طب اسلامی، تغذیه ایرانی با حضور نویسنده این کتاب در محل کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

برپایی جلسه نقد و بررسی کتاب تغذیه در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که عصر امروز در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد، افشار تموک نویسنده این کتاب و استاد دانشگاه در سخنانی گفت: کتاب تغذیه در طب اسلامی در 72 صفحه با مبانی تغذیه مفید و راهکارهای شایسته و درست این امر تدوین و طراحی شده است.

وی تصریح کرد: در این کتاب سعی کردیم مطابق با طب اسلامی و روایات اهل بیت نحوه تغذیه و غذا خوردن مناسب را آموزش دهیم و در این کتاب خلاصه و مفید این واقعیت را بیان کنیم که باید چه بخوریم، چطور غذا تهیه کنیم و فواید و مضرات استفاده از غذاهای مختلف چه چیز می‌باشد.

تموک با یادآوری اینکه در این کتاب ارزشمند سعی کردیم با بهره‌گیری از علوم و معارف اسلامی، دینی و ارزشی بهترین و شایسته‌ترین الگوی تغذیه مناسب را ارایه کنیم، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تغذیه فقط در خوردن خلاصه نمی‌شود هر ورودی مغز انسان یک نوع تغذیه دارد و می‌توان موسیقی را غذای شنیداری اعلام کرد.

این نویسنده کتاب اضافه کرد: با توجه به اینکه ما به امیال مختلف باید پاسخگو باشیم، پاسخ به نیاز غذایی و تغذیه مناسب نیز از ضروریات است و به همین دلیل حکمای باستانی و تاریخی تغذیه را تنها صرف خوردن غذا خلاصه نکرده بلکه برای آن ابعاد مختلفی را توصیف کردند.

وی با اعلام اینکه طب ایران به عنوان قدیمی‌ترین طب از جایگاه ارزشمندی برخوردار است که در آن به آداب و رسوم غذا خوردن توجهی جدی شده است، بیان کرد: طب اسلامی برخاسته از احادیثی است که به نظر می‌رسد در این حوزه باید با دوراندیشی بیشتر اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در ادامه یکی از اساتید دانشگاه‌ها نیز با تمجید از تلاش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در برگزاری جلسات نقد و بررسی کتب نویسندگان استان، این مهم را در نوع خود و در سطح استان کم نظیر و مایه مباهات دانست.

محمد ابراهیم‌پور با بیان نقدهای خود در مورد کتاب تغذیه در طب اسلامی به بیان نتیجه بررسی‌های خود در این زمینه پرداخت.

در ابتدای این جلسه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز به همه محققان و اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی و صنایع غذایی شرکت‌کننده در این جلسه نقد خوش‌آمد گفته و از آنها خواست تغذیه سالم را در جامعه با تدبیر عالمانه ترویج کنند.

صادق فرهمند امین به استمرار این حرکت‌ها و برگزاری جلسات نقد و بررسی به عنوان یکی از سیاست‌های فرهنگی این اداره کل اشاره کرد و گفت: تمام سعی ما بر این است که با جمع‌آوری کتب نویسندگان استان در زمینه‌های مختلف و برگزاری جلسات نقد و بررسی این کتب با معرفی نویسندگان و فرهیختگان علمی و ادبی استان فرهنگ مطالعه و نقد منصفانه را در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: این اداره کل افتخار دارد که به عنوان یکی از نخستین ارگان‌های فرهنگی استان در زمینه برگزاری جلسات نقد کتاب پیشگام بوده و از این طریق محفلی را برای دیدار و تبادل آرای فرهیختگان استان فراهم آورد.

در ادامه نویسنده این کتاب به برخی نقدهای وارده پاسخ گفت و تصریح کرد: طب ایرانی، ‌اسلامی یک مکتب شناخته شده و مورد احترام جهانیان در علم پزشکی است که افتخار دارد کتب پزشکان و فرهیختگان برآمده از متن آن سال‌های متمادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پزشکی معتبر جهان مورد استناد و مطالعه است.

افشار تموک با بیان اینکه طب ایرانی با مشاهیری همچون بوعلی سینا و کتاب قانون غنا و اعتبارش را به جهانیان ثابت کرده، خواستار اهتمام بیشتر پزشکان و داروسازان نسبت به این مکتب علمی شد.

انتهای پیام/62006‌/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول