اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی:

مرجع رسمی انتشار آمار در کشور «مرکز آمار ایران» است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی گفت: مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.

مرجع رسمی انتشار آمار در کشور «مرکز آمار ایران» است

هادی ذاکری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد به موجب بند الف ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه کشور،‌ با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه،‌اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است، اظهار کرد: طبق ماده سه قانون مرکز آمار ایران، تهیه آمارهای لازم به منظور تامین نیازهای برنامه‌ریزی و گردآوری آمارهای مورد نیاز از بخش عمومی و خصوصی از جمله وظایف و اختیارات این مرکز است.

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران در انجام صحیح وظایف و مسئولیت‌های قانونی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در تولید آمارهای مورد نیاز برنامه توسعه، دستیابی به اهداف تعیین شده از جمله یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در نظام آماری کشور نیازمند همکاری نزدیک، هماهنگی و مساعدت مردم و دستگاه‌های اجرایی مختلف بوده و بسترهای قانونی و اجرایی لازم را برای تحقق این اهداف در قالب وظایف و تکالیف دستگاه‌های اجرایی و اشخاص حقیقی و حقوقی مشروح کرده است.

ذاکری بیان کرد: طبق ماده 9 قانون مرکز آمار ایران، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی با انجام آمارگیری‌های جاری مکلفند هر نوع اطلاعات آماری که مورد احتیاج باشد در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی عنوان کرد: طبق صدر ماده 7قانون مرکز آمار ایران، هر شخص ساکن ایران و همچنین اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور وظیفه دارند به پرش‌های مربوط به کلیه سرشماری‌ها و آمارگیری‌ها که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود، پاسخ صحیح دهد.

وی با اشاره به بند ب ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه خاطر نشان کرد: برنامه ملی آمار کشور که به پیشنهاد مرکز تهیه و به تصویب شورای عالی آمار رسیده برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.

ذاکری تاکید کرد: با توجه به آیین‌نامه نحوه همکاری واحد‌های دولتی و انقلاب اسلامی با مرکز آمار ایران، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی موظف هستند در راستای استقرار نظام آمارهای ثبتی، همکاری لازم را با مرکز آمار ایران انجام دهند.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به مصوبات متعدد شورای عالی آمار ایران، اظهار کرد: ماده 14 قانون مرکز آمار ایران برای کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی لازم‌الاجرا است.

وی با تاکید بر مصوبات جلسه شورای عالی آمار ایران، افزود: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بر اساس گزارش مرکز آمار ایران موظف است تخصیص اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی تا سقف 4 درصد را منوط به اجرای احکام و تکالیف برنامه ملی آمار و نظام آمارهای ثبتی کرده و تمهیدات لازم را برای این منظور فراهم کند.

ذاکری اظهار کرد: طبق نص صریح ماده هفت قانون مرکز آمار ایران، آمار و اطلاعاتی که ضمن آمارگیری‌های مختلف از افراد و مؤسسات جمع‌آوری می‌شود محرمانه است و جز در تهیه آمارهای کلی و عمومی نباید مورد استفاده قرار گیرد و استفاده و مطالبه و همچنین استناد به اطلاعات جمع‌آوری شده از افراد و مؤسسات به هیچ‌وجه در مراجع قضایی و اداری مالیاتی مجاز نیست.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه تمامی افراد و دستگاه‌های دولتی و اشخاص حقیقی ملزم به ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز مرکز آمار ایران و دفاتر آمار و اطلاعات استانداری‌ها هستند، بیان کرد: محرمانگی کامل اطلاعات ارسالی در تمامی این مراجع مشهور است و مراتب این امر برای تمامی مراکز و واحدهای آماری تابعه استانی و ستادی ابلاغ شده است و همچنین برای بهره‌برداری به تمامی استانداری‌های سراسر کشور نیز ارسال شده است.

انتهای پیام/70018/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول