اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ثبت‌احوال اسلامشهر:

آمار صحیح اساس برنامه‌ریزی‌های کشور است

خبرگزاری فارس: رئیس ثبت‌احوال اسلامشهر گفت: آمار صحیح از وقایع حیاتی، پایه و اساس برنامه‌ریزی در کشور است.

آمار صحیح اساس برنامه‌ریزی‌های کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، هرمز منتظری عصر امروز در همایش هم‌اندیشی و همفکری ثبت وقایع حیاتی با بهورزان خانه‌های بهداشت این شهرستان، اظهار داشت: آمار درست و صحیح از وقایع حیاتی، پایه و اساس همه برنامه‌ریزی‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و بهداشتی در کشور می‌باشد.

منتظری افزود: در جوامع بشری کشور، تشکیلات و یا سازمانی در برنامه‌ریزی‌های خود موفق محسوب می‌شود که آمار درست و سالم و صحیح را از نفوس خود در دسترس داشته باشد و جمع‌آوری و تهیه این آمار انسانی بدون تعامل و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی محقق نخواهد شد.

وی تاکید کرد:  یکی از وظایف اصلی سازمان ثبت‌احوال، جمع‌آوری و تهیه آمار انسانی و ثبت وقایع حیاتی و وفات و ثبت واقعه ازدواج و طلاق است و جمع‌آوری سریع، دقیق و به‌روز این آمار با همکاری مردم و دستگاه‌های نظیر شبکه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

منتظری بیان داشت: در کنار این همکاری‌ها ثبت‌احوال نیز با ارائه آمار به شبکه می‌تواند کمک شایانی را جهت اجرای طرح‌های بینایی‌سنجی و واکسیناسیون اطفال نقش‌آفرینی نماید.

وی افزود: ما آمادگی داریم تا نهایت همکاری را با ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف داشته باشیم، چراکه اعتقاد داریم مردم علاقمند همکاری با خدمتگذاران خود در نهادها هستند و این مردم لایق این هستند که به بهترین شکل خدمت بگیرند.

منتظری با اشاره به اجرای طرح پوشش ثبت وقایع حیاتی گفت: در اجرای این طرح که در سطح کلان کشوری تحت عنوان شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی و وفات به ریاست وزیر کشور و در سطح استان به ریاست استاندار و در سطح شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان عملیاتی می‌شود، عملکرد دستگاه‌های مختلف و مرتبط با ثبت وقایع ولادت و وفات و ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار گرفته و مسائل، موانع و مشکلات ثبت به موقع این وقایع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 

این مسئول تأکید کرد: شبکه بهداشت نقش اصلی را در اجرای این طرح ملی دارد، چون دو واقعه ولادت و وفات به نوعی به این دستگاه مرتبط می‌باشد و مردم در ابتدا به این دستگاه مراجعه می‌نمایند و پس از آن به ثبت‌احوال به عنوان متولی ثبت این وقایع مراجعه می‌کنند.

منتظری گفت: مسئولان خانه‌های بهداشت و بهورزان بخش روستایی به عنوان نماینده دستگاه و دولت جهت ارائه خدمات بهداشتی به ویژه در بخش زاد و ولد می‌باشند و خانواده‌های روستایی (مادرانی) که جهت کنترل بارداری تا زایمان تحت نظر آنان به خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند.

رئیس اداره ثبت‌احوال اسلامشهر خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مهلت رسمی ثبت واقعه ولادت 15 روز پس از تاریخ تولد و زمان رسمی ثبت واقعه وفات 10 روز از تاریخ فوت تعیین شده است، البته پس از این مهلت ثبت وقایع ذکر شده به سختی و پس از طی تشریفاتی به ثبت خواهد رسید.

*اشرافیت بر آمار روستاها دقیق‌تر از شهرها است

جمشید معتمد رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر نیز در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: اشرافیت در آمار روستاها توسط بهورزان و خانه‌های بهداشت بسیار دقیق‌تر از آمار جمعیت شهرهای موجود می‌باشد.

معتمد افزود: در شهرها به جهت گستردگی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، مهاجرت‌ها، استفاده از مراکز درمانی شهرهای همجوار و ...  آمار دقیقی در اختیار شبکه بهداشت و درمان شهرستان وجود ندارد ولی با این حال بالغ بر نیمی از آمارها را در اختیار داریم.

وی بیان داشت: در روستاهای شهرستان اسلامشهر که بالغ بر 50 هزار نفر جمعیت آنها می‌باشد، تمامی خدمات بهداشتی و درمانی توسط خانه‌های بهداشت روستایی و همکاران بهورز و پزشک مستقر ارائه می‌گردد.

معتمد گفت: با توجه به اینکه بخش‌هایی از خدمات درمانی و وظایف شبکه بهداشت برون‌سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده با مشارکت بخش خصوصی تعدادی خانه بهداشت شهری نیز علاوه بر خانه‌های بهداشت شبکه بهداشت مشغول ارائه خدمات به خانواده‌های ساکن در شهرها نیز می‌باشند، البته شبکه بهداشت بر فعالیت بخش خصوصی نظارت کامل دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر تأکید کرد: وجود آمار دقیق از میزان زاد و ولد و مرگ و میرها و همچنین مهاجرت به داخل و خارج، ما را در ارائه خدمات بهتر به افراد مورد هدف کمک می‌نماید.

انتهای پیام/2302/ت40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول