اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار بندرعباس:

آمار دقیقی از سرانه مطالعه در بندرعباس وجود ندارد

خبرگزاری فارس: فرماندار بندرعباس با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان و حجم مراجعه شهروندان در این شهرستان به کتابخانه‌ها وجود ندارد، گفت: شهرداری مکلف به پرداخت نیم درصد از درآمد سالانه خود به امور کتابخانه‌هاست.

آمار دقیقی از سرانه مطالعه در بندرعباس وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس احمد مرادی امروز نشستی مرتبط با کتاب و کتاب‌‌خانه‌ها با تاکید بر لزوم تشکیل منظم جلسات انجمن کتابخانه‌ها اظهار داشت: تشکیل نشدن منظم جلسات انجمن آسیب‌های زیادی به فرهنگ شهر و جامعه وارد می‌کند و این آسیب‌ها در دراز مدت به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی مشخص خواهد شد.

وی افزود: همه مسئولان از نظر شرعی و قانونی در برابر وضع فرهنگ جامعه مسئولند به همین دلیل باید دبیرخانه ثابتی برای انجمن تشکیل شده و روند اجرایی مصوبات هر جلسه در جلسات آینده پیگیری و بررسی شود.

فرماندار بندرعباس با بیان اینکه باید آمار دقیقی از وضعیت کتابخوانی و میزان مراجعه مردم به کتابخانه‌ها مشخص نشده است، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که در مقایسه با دیگر استان‌ها استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس در چه جایگاهی قرار دارد تا براساس آن برنامه‌ریزی کرده و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مردم را با کتاب مونس کنیم.

وی در خصوص وضعیت درآمد نیم درصد شهرداری‌ها نیز گفت: شهرداری باید به کتاب و کتابخوانی بها داده و نیم درصد درآمد سالیانه خود را همانطور که در قانون نیز آمده است به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت کند.

مرادی خاطر نشان کرد: شورای شهر باید شهرداری را به پرداخت بدهی‌ها مکلف کند و بلافاصله بعد از این جلسه شهرداری بندرعباس باید تکلیف را مشخص کرده و نسبت به پرداخت نیم درصد درآمد سالیانه خود اقدام کند.

* ادارات توجهی به امر کتابخوانی ندارند

جمشید رئیسی تختی رئیس شورای اسلامی شهرستان بندرعباس نیز در ادامه گفت: ادارات و سازمان‌ها کمترین توجه را به کتاب و کتابخوانی دارند، همه فعالیت‌های حوزه کتاب باید به صورت یکپارچه انجام شود و اکنون موازی کاری سازمان‌های مختلف یکی از معضلات اصلی این حوزه است.

* از ماه آینده پرداخت‌های شهرداری به کتابخانه‌ها برقرار می‌شود

وی با اشاره به وضعیت پرداخت نیم درصد درآمدهای شهرداری بیان کرد: پرداخت نیم درصد از محل درآمدهای وصولی شهرداری پیش‌بینی شده است و مقرر شده که از ماه آینده به صورت مستمر و ماهیانه مبلغی به حساب کتابخانه‌های عمومی شهرستان واریز شود.

* راه‌اندازی پنج ایستگاه مطالعه در بندرعباس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان نیز در خصوص وضعیت پرداختی نیم درصد درآمدهای شهرداری گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی نیم درصد از محل درآمدهای کل شهرداری‌ها محاسبه می‌شود نه تنها درآمدهای وصولی، از سال 83 تاکنون براساس نوع نگاه شهردارها به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بخشی از این مبالغ پرداخت شده است.

محسن زینلی‌تختی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای افزایش فرهنگ مطالع مفید، بیان کرد: تعداد پنج ایستگاه مطالعه در نقاط پرتردد شهر مکان‌یابی و تجهیز شده و به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید و همه مردم می‌توانند از کتاب‌های موجود در این ایستگاه‌ها به طور کاملا رایگان استفاده کنند.

وی افزود: در مکان‌هایی با تردد کمتر نیز ایستگاه‌های کوچک‌تری در قالب پیک مهر نصب و تجهیز شده و کتاب‌های موجود در آن به صورت مستمر شارژ می‌شود.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی هرمزگان خاطرنشان کرد: افزایش سرانه واقعی مطالعه به عنوان هدف اصلی در دستور کار قرار گرفته است و باید با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود به این مهم برسیم.

شایان ذکر است در پایان نمایندگان آموزش و پرورش، شهرداری، دانشگاه مذاهب اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان اعضای حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد جلسات انجمن به صورت ماهیانه با مشارکت حداکثری اعضا برگزار شود.

نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی بندرعباس و نهضت مطالعه مفید شهرستان در سال‌جاری با دستور کار بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی در دست احداث شهرستان، بررسی وضعیت درآمد نیم درصد شهرداری بندرعباس، بررسی جذب و تخصیص اعتبار تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های بندرعباس و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در ارتقا سطح مطالعه مفید، به ریاست فرماندار بندرعباس برگزار شد.

انتهای پیام/88001/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول