اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی یزد:

موزه باغ در شهرهای تفت و مهریز احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به معماری و شرایط طبیعی و آب و هوایی شهرستان‌های تفت و مهریز گفت: احداث موزه باغ در این دو شهرستان در دست پیگیری است.

موزه باغ در شهرهای تفت و مهریز احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مهریز، بهرام رضایی در دیدار با نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجه تمایز شهرستان‌های مهریز و تفت اظهار داشت: این دو شهرستان از لحاظ طبیعی بودن و معماری آن در کنار باغات در میان دیگر شهرستان‌های استان بی‌نظیر هستند اما متأسفانه تاکنون مجموعه‌ای به نام موزه باغ در این دو شهرستان احداث نشده که این امر در دست پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی و باغداری یک پتانسیل برای گردشگران محسوب می‌شود و به عنوان یک جاذبه طبیعی تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند.

*  یزد به تازگی حرف‌های زیادی در حوزه میراث فرهنگی برای گفتن دارد

رضایی با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی هزینه‌بر است، افزود: استان‌های اصفهان، فارس و یزد سه استان گردشگری و تاریخی در فلات مرکزی کشور محسوب می‌شوند که یزد به تازگی با توسعه زیرساخت‌های گردشگری، حرف‌های زیادی در بین این سه استان برای گفتن دارد و مورد توجه گردشگران و توریست‌ها قرار گرفته است.

* 110 رشته صنایع دستی در استان یزد وجود دارد

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 110 رشته صنایع دستی در استان یزد وجود دارد تصریح کرد: در زمینه صنایع دستی و تبدیل آن به مشاغل خانگی، امسال 2هزار و 20 نفر از کسانی که مستحق مشاغل خانگی هستند، در کل استان یزد شناسایی شدند که تسهیلاتی بین سه تا 5 میلیون تومان به آنها اعطا خواهد شد.

رضایی در مورد میراث فرهنگی ابرکوه نیز عنوان کرد: شهرستان ابرکوه میراث فرهنگی غنی دارد که در چند سال گذشته به آن بهای بیشتری داده شده است.

* میراث فرهنگی در بهاباد ارتقا پیدا می‌کند

وی همچنین از کسب مجوز ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: با کسب این مجوز در سال‌های آینده شاهد فعالیت هر چه بیشتر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان خواهیم بود که به تازگی نیز 70 میلیون تومان برای احیا و مرمت مسجد جامع و آب انبار آن اختصاص دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین افزود: در شهرستان بهاباد مکانی برای اقامت گردشگران وجود ندارد که تصمیم داریم یکی از خانه باغ‌های این شهرستان را به مکانی اقامتی تبدیل و مجهز کنیم.

*باغ شجاع لشکر مهریز آماده واگذاری به بخش خصوصی

وی در مورد باغ شجاع لشکر مهریز گفت: 32 میلیون تومان همان ابتدا برای طراحی فضای فرهنگی باغ شجاع لشکر مهریز هزینه شده که 280 میلیون تومان دیگر نیز برای مرمت و احیای این اثر تاریخی هزینه خواهیم کرد.

رضایی افزود: این مجموعه تاریخی قرار است به مجموعه‌ای فرهنگی و منحصربه‌فرد در زمینه صنایع دستی و آموزش آن تبدیل شود.

وی همچنین از آمادگی میراث فرهنگی برای واگذاری باغ شجاع لشکر به یک تعاونی و یا بخش خصوصی خبر داد.

موزه مردم شناسی مهریز به باغ پهلوان‌پور انتقال می‌یابد

رضایی از حضور و بازدید بازرسان بین‌المللی از باغ پهلوان‌پور که سال گذشته به همراه باغ دولت‌آباد به ثبت جهانی رسید خبر داد و افزود: باغ پهلوان‌پور به لحاظ روستایی بودن و نداشتن وجهه حاکمیتی در بنای باغ، از آثار حائز اهمیت کشوری محسوب می‌شود و در کنار باغ فین کاشان و چهل ستون قد علم می‌کند.

وی افزود: برای مرمت و تکمیل این باغ 200 میلیون تومان بودجه در حال تخصیص است و منتظر سرمایه‌گذارانی هستیم که از دید جهانی به این بنای تاریخی نگاه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه موزه مردم شناسی مهریز در آینده‌ای نزدیک به باغ پهلوان‌پور انتقال پیدا می‌کند، از بلیطی شدن بازدید از این باغ خبر داد و گفت: مجوز فروش بلیط با بهای 500 تومان برای بازدید از این باغ گرفته شده است که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

انتهای پیام/90005/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول