اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس ‌ـ6

تبعید آیت‌الله محفوظی به رفسنجان

خبرگزاری فارس: اسناد ساواک گیلان از محکومیت سه ساله آیت‌الله محفوظی روحانی مبارز گیلان برای تبعید به رفسنجان خبر می‌دهد.

تبعید آیت‌الله محفوظی به رفسنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که زیر نظر نخست‌وزیری رژیم ستم‌شاهی اداره می‌شد یکی از مخوف‌ترین و خشن‌ترین دستگاه‌های امنیتی بود که با نظر آمریکایی‌ها و به شیوه غربی توسط رژیم پهلوی دایر شده بود.

ساواک با طرح و برنامه‌ریزی مستشاران آمریکایی تاسیس شد و استفاده از خشونت برای اقرار گرفتن از متهمان، شکنجه یک اصل پذیرفته شده در آن سازمان بود و این امر موجب شد نام ساواک تداعی کننده بدرفتاری، خشونت و رفتارهای غیرانسانی باشد.

قانون تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) در اسفند 1335 به تصویب مجلس شورای ملی و سنا و سپس به‏‌امضای شاه رسید.

طبق ماده نخست قانون مذکور، هدف از تاسیس ساواک، حفاظت از امنیت کشور و جلوگیری از هر گونه توطئه علیه مصالح عمومی کشور بود.

اسناد اطلاعاتی شامل بازجویی‌ها، گزارش‌ها و مکاتباتی که درون یک سازمان اطلاعاتی تولید شده، بسیار مهم است.

اسناد ساواک که بدون تردید اسناد مظلومیت مردم ایران و ظلم رژیم پهلوی به ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که رژیم پهلوی با تمام توان به سرکوب مردم و انقلابیون می‌پرداخت.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

ثابتی، مدیر کل اداره سوم ساواک کشور در نامه محرمانه 19 شهریور 52 به شماره 5994 به ساواک گیلان درباره آیت‌الله عباس محفوظی (نماینده فعلی مردم گیلان در خبرگان رهبری) نوشته است: آیت‌الله محفوظی یکی از روحانیون ناراحت، اخلالگر و طرفدار امام خمینی (ره) در شهرستان قم بوده که در فعالیت‌های ضدامنیتی و تحریک طلاب علوم دینی و متعصب‌های مذهبی به شورش و بلوا دخالت داشته است.

این نامه می‌افزاید: کمیسیون امنیت اجتماعی قم در تاریخ 22 مرداد 52 آیت‌الله محفوظی را به سه سال اقامت اجباری (تبعید) به رفسنجان محکوم کرده است.

مدیر کل اداره سوم ساواک کشور با اشاره به متواری بودن آیت‌الله محفوظی می‌نویسد: از طریق تمام عوامل و پرسنل مربوطه، آموزش لازم به منابع و همکاران افتخاری و با همکاری مقام‌های انتظامی محل، نسبت به شناسایی، بازداشت و اعزام وی به قم اقدام کنید.

به گزارش فارس، تبعید شیخ عباس محفوظی به دنبال ترور یک پاسبان در بازار قم و طبق کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی قم مصوب شده بود.

آیت‌الله‌ عباس‌ محفوظی‌ در یکی‌ از روستاهای‌ شهرستان‌ رودسر و در ‌ خانواده‌ای‌ مذهبی‌ و دوستدار خاندان‌ پاک‌ پیامبر (ص‌) به‌ دنیا آمد و در سال‌های‌ تحصیل‌ خود، محضر استادان‌ بسیار را درک‌ کرد و تنها استاد او در حوزه‌ علمیه‌ رودسر آقا سید هادی‌ روحانی‌ بود که‌ دروس‌ مقدمات‌ تا سیوطی‌ را نزد او به‌ پایان‌ رساند.

با ورود به‌ قم‌ در سال‌ 1324 به‌ درس‌ استادانی‌ مانند آقا میرزا علی‌ راسخی‌، آقا شیخ‌ حسین‌ زرندی‌ و آقا شیخ‌ نعمت‌الله‌ صالحی‌ رفت‌ و درس مطول‌ را نزد آیت‌الله‌ مشکینی‌ و شرح‌ لمعه‌ را نزد آیت‌الله‌ صدوقی ‌و ... آموخت‌.

برای‌ فراگیری‌ رسائل‌ به‌ نزد آقا شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ رفت‌ و مکاسب‌ را نزد مرحوم‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ و مرحوم‌ مجاهدی‌ تبریزی‌ فرا گرفت‌ و استاد او در کفایه‌، مرحوم‌ سلطانی‌ طباطبایی‌ بود.

محفوظی با اتمام‌ دوره‌ سطح‌ به‌ دروس‌ خارج‌ آیت‌الله‌‌العظمی‌ بروجردی‌ (ره‌)، آیت‌الله‌‌العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)، آیت‌الله‌‌العظمی‌ میرزا هاشم‌ آملی‌ (ره‌)، آیت‌الله‌‌العظمی‌ محقق‌ داماد (ره‌)، آیت‌الله‌‌العظمی‌ گلپایگانی ‌(ره‌)، آیت‌الله‌‌العظمی‌ شیخ‌ عباسعلی‌ شاهرودی ‌(ره‌) رفت‌ و از محضر آن‌ بزرگواران‌ بهره‌های‌ بسیار برد، اما استاد اصلی‌ او در فقه‌ و اصول‌، امام‌ خمینی‌(ره‌) بود.

محفوظی در بخش‌ حکمت‌ نیز از محضر علامه‌ طباطبایی‌(ره‌) بهره‌مند شد و شرح‌ منظومه‌ حکمت‌ را نیز از آیت‌الله‌ منتظری‌ آموخت‌ و در درس‌های‌ اخلاق‌ استادان‌ خود نیز حاضر می‌شد.

آیت‌الله‌ محفوظی‌ در سال‌های‌ تحصیل‌ خود با فضلای‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و درس‌های‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از آن‌ بین می‌توان‌ آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌، شهید هاشمی‌نژاد و شهید شیخ‌ عبدالحسین‌ رضایی‌ و شیخ‌ محمدباقری‌ طاهری‌ شاهرودی‌ را نام‌ برد.

آیت‌الله‌ محفوظی‌ در کنار تحصیل‌ و تدریس‌، همواره‌ از مبارزه‌ بر ضد رژیم‌ پهلوی‌ باز نماند‌ و ضمن‌ شرکت‌ در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌های‌ افشاگرانه‌ آن‌ مرکز را امضا کرده‌ است‌.

محفوظی در رژیم‌ گذشته‌ بارها مورد تعقیب‌، بازجویی‌ و تبعید قرار گرفت و با پیروزی‌ شکوهمند انقلاب‌ اسلامی‌ در سال‌ 1357 نیز همواره‌ مدافع‌ و یار امام‌ (ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌ بوده‌ است‌.

آیت‌الله‌ محفوظی‌ اکنون‌ در قم‌ به‌ تدریس‌ و تربیت‌ طلاب‌ اشتغال دارد و یکی از چهار نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری است.

انتهای پیام/84001/ز40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول