اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

میراث معنوی شکار در فهرست آثار ملی ثبت شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از ثبت میراث معنوی شکار این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

میراث معنوی شکار در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مژگان ریاحی ظهر امروز در نشست شورای اداری این اداره‌کل اظهار داشت: این اثر به شماره 505 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ترانه‌های شکار به عنوان یکی از رایج‌ترین گونه‌های ادبیات عامیانه از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در این فرهنگ برخوردار است، افزود: با توجه به اهمیت صید و صیاد در فرهنگ، این قوم بررسی و ثبت این ترانه‌ها که ریشه در فرهنگ غنی قوم بختیاری دارد، می‌تواند آن‌ها را از خطر فراموشی نجات دهد.

ریاحی با اشاره به اینکه این اشعار بیشتر از فرهنگ عامه و فولکوریک این منطقه سرچشمه گرفته و سینه به سینه به نسل امروز منتقل شده، افزود: این اشعار فی البداهه و توسط زنان و مردان محلی سروده شده است.

* ترانه‌های شکار ریشه در فرهنگ غنی قوم بختیاری دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ابراز داشت: معمولاً بیتی که سروده میشد منبع الهامی برای سرودن اشعار دیگر بوده و این ابیات به طور کامل متأثر از ادبیات و فرهنگ شکار در این استان هستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ بومی در چهارمحال و بختیاری از جذابیت بالایی برخوردار است، متذکر شد: ارزش فرهنگ بومی به این است که ارزش نهفته خود را حفظ کند و این نیاز به توجه بیشتر دارد.

این مسئول با اشاره به عناصر توریستی این استان، اذعان داشت: برای افزایش گردشگر و رونق صنعت توریسم در چهارمحال و بختیاری باید یک برنامه‌ توریستی تدوین شود که برای تحقق آن ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر جاده و تجهیزات و امکانات رفاهی هم ضروری و لازم است.

انتهای پیام/68005/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول