اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

ثبت 14 اثر معنوی گلستان در فهرست آثار ملی کشور

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: تاکنون 14 اثر معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ثبت 14 اثر معنوی گلستان در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، حمید عمرانی‎رکاوندی با بیان اینکه آیین دسته‌چوبی بافت قدیم گرگان و نخل‌پا روستای بالاجاده در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شد اظهار داشت: در ششمین شورای عالی ثبت آثار که در محمودآباد مازندران برگزار شد دو اثر از مواریث معنوی این استان به ثبت ملی رسید.

وی تصریح کرد: با ثبت این آثار تعداد آثار ثبتی این استان به 640 اثر رسیده است.

عمرانی‎رکاوندی خاطرنشان کرد: ابریشم‌بافی، زیورآلات ترکمن، رقص خنجر، آیین آق‌قویون (63 سالگی)، موسیقی ترکمن، آیین پرخوانی، مولودی‌خوانی، پوشاک وپای‌پوش ترکمن، پوستین‌دوزی، فرش ترکمن، مراسم چهل‌منبر و طوق‌بندان گرگان، آیین دسته چوبی بافت قدیم گرگان و نخل‌پا روستای بالاجاده از آثار معنوی ثبت شده در این استان هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اذعان داشت: جاجیم‌بافی، ساخت دوتار ترکمن، سوزن‌دوزی ترکمن و غذای سنتی ساک گرگان از دیگر مواردی است که برای ثبت در هفتمین شورای عالی ثبت آثار کشور پیشنهاد خواهند شد.

وی اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار باستانی، تاریخی، معنوی و طبیعی این استان، ضمن معرفی اهمیت این آثار و تلاش برای حفاظت از آنها، گردشگران بیش از پیش به استان گلستان فراخوانده شوند.

انتهای پیام/2307/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول