اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی گلپایگان:

هنر «منبت» گلپایگان در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد

خبرگزاری فارس: سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: به زودی منبت گلپایگان در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد.

هنر «منبت» گلپایگان در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد

مهدی نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان بیان کرد: یکی از شاخص‌ترین هنرهای سنتی کشور منبت گلپایگان است و این هنر از زمان‌های گذشته در این شهر اساتید معروف و به نامی داشته است.

وی گفت: گر چه کارهای ارزشمند اساتید گذشته گلپایگان تاکنون آن طور که شایسته زحمات آنان است، معرفی نشده اما در اغلب اماکن مذهبی، مجموعه کاخ‌ها، خانه‌های تاریخی و فروشگاه‌ها منبت گلپایگان خودنمایی می‌کند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان تاکید کرد: منبت‌کاران بنامی مانند استادان مختاری، نیکنام، توسلی، غدیری، جمشیدی و کرمی از جمله هنرمندان خوش آوازه گلپایگان هستند.

وی با بیان اینکه منبت کاران نقش‌های جالب توجهی را با قلم منبت بر روی چوب‌های گلابی، گردو در می‌آورند، تصریح کرد: منبت کاران با ایجاد برشهای سطحی و عمقی به روی چوب وسایل و تابلوهای نفیسی خلق می‌کنند.

نوبخت با تاکید بر اینکه کار منبت، کار پرزحمتی است، یادآورشد: به علت بی توجهی به ارزش کار هنرمندان توسط عموم باید پذیرفت که فقط عشق و علاقه به کار هنر می‌تواند خلاقان هنرمند را به این کار مشغول سازد.

وی تصریح کرد: کارگاه‌های فعال هنر منبت در بازارچه‌ها، بازارها، خیابا‌ن‌ها و خانه‌های گلپایگان نشان از علاقه‌مندی مردم این خطه به هنر منبت دارد و همین امر سبب شده که هنر منبت گلپایگان نام و آوازه ملی و جهانی پیدا کند.

نوبخت با بیان اینکه حضور هنرمندان شهرستانی در عرصه‌های هنری و نمایشگاه‌های دائمی و فصلی که توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استانی برگزار می‌شود، موجب شده که این هنر جایگاه خود را پیدا کند، تصریح کرد: هنر منبت در جامعه رشد کرده و امروزه به عنوان وسیله‌ای کاربردی و تزئینی جای خود را در خانه و کاشانه‌های مردم پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: با درایت مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هنر منبت گلپایگان در زمره هنرهای ماندگار و در لیست آثار ثبتی ملی قرار گرفته و در حال حاضر این موضوع مراحل پایانی مطالعاتی خود را سپری می‌کند و در آینده نزدیک منبت گلپایگان در فهرست ثبت آثار ملی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/63014/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول