اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کلنگ‌زنی زائرسرای سرایانی‌ها در منطقه ثامن مشهد

30 هزار تخت برای زائران کم‌درآمد حرم رضوی ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: پروژه ساخت زائرسرای سرایانی‌ها در بافت پیرامون اطراف حرم مطهر رضوی آغاز شد.

30 هزار تخت برای زائران کم‌درآمد حرم رضوی ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن برزویی، شهردار منطقه ثامن مشهد در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه اظهار کرد: بر اساس مطالعات باید در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی 30 هزار تخت به عنوان مهمان‌خانه‌های حضرت برای زائران کم‌درآمد ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای این طرح 12 هزار میلیارد تومان است، گفت: تاکنون این طرح 52 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس برنامه زمانبندی در سال 1397 به اتمام خواهد رسید.

برزویی با ارائه تاریخچه‌ای از روند تهیه و بازسازی طرح نوسازی اطراف حرم رضوی بیان کرد: در سال 1371 از سوی مسئولان شهری نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شد و مشکلات و مسائل این بافت برای زائران و مسافران تشریح و درخواست شد طرحی مطابق با شأن حرم و در خور زائران ارائه شود.

برزویی افزود: مقام معظم رهبری نیز پس از بررسی، خواستار تهیه این طرح شدند که بر اساس آن در محدوده 360 هکتاری بافت پیرامون حرم مطهر چهار خیابان اصلی می‌بایست تعریض و چهار خیابان دیگر نیز احداث شود؛ همچنین حرم مطهر از مساحت 18 هکتار به 52 هکتار افزایش یابد.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: دو خیابان حلقوی و یک خیابان 50 متری ایجاد شده و زیرگذر حرم با این نگاه تبدیل به رواق شود و بار ترافیکی به خیابان 50 متری منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی برای 200 هزار نفر تخت اقامت در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس مطالعات دو دهک پایین اقتصادی که کمتر از 400 هزار تومان درآمد ماهانه دارند، به عنوان زوار کم‌درآمد محسوب می‌شوند که 72 درصد زائران را به خود اختصاص می‌دهند.

برزویی یکی از ضرورت‌های اجرای طرح را ساخت زائرسراهای ارزان قیمت دانست و عنوان کرد: خیریه رهروان بصیرت در پنج سال 15 هزار زائر را به مشهد آورده که این گروه از زائران برای نخستین بار به این شهر مشرف می‌شدند.

وی با بیان اینکه این طرح برای زائران سیستان و بلوچستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و اداراتی چون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان‌‌های امور خیریه به اجرا درآمده است.

شهردار منطقه ثامن مشهد خاطر نشان کرد: به همین دلیل در ابتدا 14 پروژه به نام 14 معصوم(ع) برنامه‌ریزی و تعریف شده است و امید است استان‌های محروم بتوانند این کار را انجام دهند که بدین منظور بسته‌های تشویقی همچون زمین، ضابطه و مباحث اعتباری در نظر گرفته شده است.

برزویی افزود: توصیه می‌شود تنها به کلنگ‌زنی اکتفا نگردد و حتی اگر یک روز در تحویل پروژه تعجیل شود، خدمت به زائران امام رضا(ع) محسوب خواهد شد.

این زائرسرا دارای 6 طبقه است که علاوه بر زائرسرا از حسینیه نیز تشکیل شده و بیش از 100 تخت دارد و زمین آن توسط مرحوم یحیایی وقف شده و پروانه به صورت رایگان از سوی منطقه ثامن مشهد صادر شده است. همچنین خیران سرایانی احداث نهمین پروژه از مجموع 14 پروژه تعریف شده را برای اسکان ارزان‌ قیمت زوار بر عهده گرفتند.

انتهای پیام/70005/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول