اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین:

20 درصد از خدمات دولت باید به دفاتر پیشخوان واگذار شود

خبرگزاری فارس: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم، 20 درصد از خدماتی که دستگاه‌های اجرایی امکان واگذاری به دفاتر پیشخوان را دارند، بر اساس تفاهم‌نامه باید به این دفاتر واگذار شود.

20 درصد از خدمات دولت باید به دفاتر پیشخوان واگذار شود

عباسعلی درافشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر 210 دفتر ICT در سطح استان فعال است که قبلا توسط شرکت مخابرات ایجاد شده‌اند، یعنی به نوعی پهنای باندی که از نظر زیرساخت‌های ارتباطی نیاز داشتند و دیگر امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنها را شرکت مخابرات استان قزوین انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه 66 دفتر پیشخوان دولت نیز در نقاط شهری استان قزوین فعال است، اظهار داشت: دفاتر ICT  عموماً در نقاط روستایی و دفاتر پیشخوان دولت عموماً در نقاط شهری قرار دارند، در واقع مجموعاً 276 دفتر ICT روستایی و دفتر پیشخوان دولت در نقاط شهری استان داریم.

این مسئول بیان داشت: نگاه دولت این است که همه دفاتر ارائه خدمت، به نمایندگی از دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی مثل دفاتر ICT، کارگزاری‌های تأمین اجتماعی، کارگزاری‌های خدمات درمان، پلیس 10+ و غیره به عنوان دفاتر پیشخوان دولت و به نمایندگی از دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مثل شهرداری‌ها به مردم ارائه خدمت کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین با اشاره به اهداف راه‌اندازی این دفاتر عنوان کرد: این دفاتر با هدف افزایش کارایی خدمت‌رسانی به مردم، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های مردم در خدمت‌گیری، کاهش مسافرت‌های درون شهری و برون شهری، استفاده بهینه از منابعی مثل سوخت که بخش عمده‌ای از هزینه‌های مردم هزینه‌های حمل و نقل برای خدمت‌گیری است، سعی بر این دارد تا در اقصی نقاط کشور و استان قزوین مردم بتواند به سهولت و با سرعت و کیفیت بالا و شفافیت خدمات مورد نیاز خود را ارائه کند.

درافشانی اضافه کرد: در حال حاضر دستگاه‌های مختلف در حال عقد قرارداد با این دفاتر هستند و کارگروه پیشخوان دولت تفاهم‌نامه‌هایی با آنها منعقد کرده است.

وی گفت: در استانداری کارگروهی با دبیری مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری و معاون پشتیبانی و توسعه نیروی انسانی استاندار تشکیل شده است که تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دفاتر پیشخوان دولت توسط این کارگروه با دستگاه‌های اجرایی مثل شهرداری‌ها، اداره تعاون، جهادکشاورزی، ثبت احوال، خدمات درمانی، آب منطقه‌ای و تعدادی دیگر از دستگاه‌های اجرایی منعقد شده است و این دستگاه‌های اجرایی طبق این تفاهمنامه‌ها و قراردادها بخش عمده‌ای از خدمات خود را که قابلیت واگذاری دارد را به دفاتر ICT و دفاتر پیشخوان دولت واگذار کرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین با اشاره به عملکرد این دفاتر عنوان کرد: عملکرد این دفاتر نسبت به نقطه مطلوب فاصله دارد اما تا به امروز دفاتر، خدمت‌رسانی خوبی به مردم داشته‌اند ولی بعضا تخلفاتی نیز صورت گرفته است که براساس ساز و کاری که در دستورالعمل‌های ابلاغی از دبیرخانه راهبردی کارگروه دفاتر پیشخوان که در معاونت توسعه مدیریت سرمایه انسانی مستقر هستند، تیم‌های نظارتی در سطح استان و شهرستان‌ها با محوریت فرمانداری‌ها در شهرستان‌ها و نماینده اعضای کارگروه مثل شرکت مخابرات، شرکت پست، انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت و پست بانک در هر شهرستان تشکیل شده است که بحث نظارت این دفاتر را پیگیری می‌کنند بنابراین چنانچه دفتری مرتکب تخلف شده باشد، برخورد قانونی با آن صورت می‌گیرد.

درافشانی با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات به دفاتر ICT روستایی و دفاتر پیشخوان دولت در شهرها اظهار داشت: با توجه به اینکه پست بانک یک مؤسسه مالی مناسبی است و بخش اعظمی از خدمات در پست بانک‌ها ارائه می‌شود، پست بانک تسهیلاتی را برای این دفاتر قائل شده است که به صورت وام برای خرید تجهیزات و ملزوماتی که در اجرای فرآیند کار نیاز دارند، در اختیار این دفاتر قرار می‌دهد.

به گفته وی مبلغ این تسهیلات نیز بستگی به درخواست و سطح نیاز دارد و تا سقف حدود 10 میلیون تومان است.

این مسئول با اشاره به میزان توسعه دفاتر مذکور در سطح استان ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط واگذاری دفاتر پیشخوان دولت باید براساس دستورالعمل‌ها و یکسری از شرایط در فرد ایجاد کننده دفتر باشد، از زمانی که کارگروه دفاتر پیشخوان دولت در سال گذشته به این معاونت واگذار شده تاکنون هیچ گونه توسعه‌ای نداشتیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین تصریح کرد: سعی کردیم نیاز نقاط شهری و روستایی استان شناسایی شود و براساس مطالعه‌ای که صورت گرفته، طرح آمایش و توزیع دفاتر پیشخوان در نقاط شهری و روستایی آماده شده است که براساس آن حدود 40 دفتر جدید در نقاط شهری و روستایی باید راه‌اندازی شود.

تعداد خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان دولت و ICT به 100 خدمت افزایش می‌یابد

درافشانی در خصوص نحوه فراخوان راه‌اندازی دفاتر جدید اظهار داشت: بر اساس نرم‌افزاری که تولید شده است شرایط دارندگان دفاتر پیشخوان و کسانی که می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند در سایت استانداری و انجمن صنفی دفاتر پیشخوان استان بارگذاری می‌شود و مردم می‌توانند به این دو سایت برای ثبت‌نام مراجعه کنند، همچنین از طریق روزنامه‌ها و نشریات استانی نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم افرادی که شرایط لازم را دارند در این فراخوان شرکت کنند، گفت: در آینده علاوه بر 276 دفتر پیشخوان دولت و ICT روستایی که در حال حاضر داریم، 40 دفتر جدید نیز در سطح استان احداث شود.

درافشانی افزود: سیاست دیگری که باید در این کارگروه در سطح استان دنبال کنیم، بحث افزایش و توجیهات اقتصادی این دفاتر است، بعضاً مشاهده می‌شود که برخی از این دفاتر اظهار گله‌مندی می‌کنند که ممکن است بر اثر توسعه ایجاد دفاتر پیشخوان رقابت بیشتر شود و سود و درآمد دفاتر موجود کاهش یابد.

وی اضافه کرد: برای رفع این نگرانی نیز از دو طریق سعی خواهیم کرد که نه تنها این اتفاق رخ ندهد بلکه این دفاتر با رونق اقتصادی بیشتری مواجه باشند، یکی از این راهکارها بحث افزایش تعرفه‌های خدماتی است که به این دفاتر واگذار شده است، به عنوان نمونه قبلاً برای یک فیش برق حداکثر 150 تومان پیش‌بینی شده بود که الان سعی می‌کنیم متناسب با وضع موجود این تعرفه‌ها در حد معقولی قرار گیرد که هم مردم از مزایای آن برخوردار شوند و هم هزینه‌های دارندگان دفاتر پیشخوان به نوعی تأمین شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین ادامه داد: موضوع دیگری که به آن توجه شده افزایش تعداد خدمات واگذار شده به این دفاتر است که اگر به عنوان نمونه یک دفتر خاص در حال حاضر 20 خدمت ارائه می‌دهد این میزان خدمت به 100 خدمت افزایش یابد، درآمد این‌ها ناشی از افزایش خدمات نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با این راهکار این نگرانی نیز برطرف خواهد شد.

در افشانی یادآور شد: در حال حاضر در بخش دولت وظایفی در حال انجام است که دائما نیاز به افزایش ساختمان، افزایش نیروی انسانی، خرید تجهیزات جدید و نیاز به توسعه دولت دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت بحث چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت است، افزود: در واقع چابک‌سازی و منطقی‌سازی دولت مدنظر قرار گرفته است که این موضوع در افزایش خدمات واگذار شده به این دفاتر تأثیر بسزایی دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بحث اصلی این است که دستگاه‌ها در بخش دولت صرفاً در حوزه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، نظارت و جاهایی که بخش خصوصی قدرت و تمایل انجام خدمات را دارد، این وظایف به بخش خصوصی واگذار شود، چرا که هرجا از بخش خصوصی استفاده کردیم و مردم را به نوعی درگیر انجام فعالیت‌های مورد نیاز خودشان کردیم، مشاهده شده که خوب عمل کرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین افزود: به عنوان نمونه بسیاری از وظایفی که قبلا نیروی انتظامی در زمان‌های بسیار طولانی انجام می‌داد، در حال حاضر به راحتی در پلیس 10+ انجام می‌گیرد.

درافشانی عنوان کرد: دفاتر پیشخوان دولت نیز در آینده‌ای نزدیک می‌توانند جایگاهی داشته باشند که بتوانند به راحتی بسیاری از وظایفی که با هزینه بالا و با کیفیت احیانا کم الان و با طی مسافت طولانی ممکن است انجام دهند به دفاتر مذکور واگذار شود و بتوانیم از این رهگذر رفاه و آسایش و رضایتمندی مردم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیز ملاحظه می‌کنید تا چند سال اخیر بحث دولت الکترونیک و واگذاری فعالیت دستگاه‌ها به دفاتر پیشخوان دولت به عنوان یک آیتم اضافه شده است، هر دستگاه دولتی که وظایف قابل واگذاری را به بخش خصوصی واگذار کرده باشد از امتیاز مربوطه در ارزیابی عملکرد برخوردار می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین با اشاره به اینکه در توسعه و افزایش امکانات و خدمات قابل ارائه توسط این دفاتر هنوز جای کار زیادی وجود دارد، اظهار داشت: در معاونت توسعه مدیریت سرمایه و انسانی در ریاست جمهوری و در استان‌ها وظایف احصاء شده است و هر اندازه دستگاه‌ها در واگذاری خدمات به این دفاتر همکاری کنند، قطعا از امتیازات مربوطه در ارزیابی عملکرد و ارزشیابی مدیران در پایان هر سال برخوردار خواهند شد و در غیر این صورت از این مورد محروم خواهند شد.

انتهای پیام/77001/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول