اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه:

مقایسه شعر آیینی با معیارهای غربی اشتباه است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه گفت: بزرگترین اشتباه در شعر آیینی مقایسه آفرینش‌های شرقی با معیارهای غرب است.

مقایسه شعر آیینی با معیارهای غربی اشتباه است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمود بصیری سه‌شنبه شب در نشست تخصصی آسیب‌شناسی شعر آیینی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برخی شاعران را مانع پیشرفت در حوزه شعر دانست و اظهار داشت: گاهی ظاهراندیشی را به جای عمق‌اندیشی قرار می‌دهند.

وی افزود: باید معیارهای متجانس جای خود را در اشعار پیدا کند و در نقد و سنجش تعادل را به خرج داد، وقتی شاعر به اصلاح شعر خود می‌پردازد در واقع منتقد شعر است و بین «نقد» و «آفرینش» اشعار تار مویی فاصله نیست.

بصیری با اشاره به اینکه اکثر آفریننده‌ها با نقد دشمنی دارند، بیان داشت: برخی با خرده‌‌گیری در نقد آن را حربه عاجزانی می‌دانند که توانایی آفرینش شعر ندارند، اما باید دانست که بد داوری کردن مانند بد شعر گفتن خطا است.

وی تصریح کرد: «ذوق» ملاک داوری در آثار و نیز کمیاب است، اما تربیت نامطلوب و حسادت‌ مانع نقد صحیح می‌شود که خشم و نارضایتی آفریننده را به دنبال دارد و عده‌ای برای ترویج مطاع شریکان و کساد بازار رقیبان به نقد می‌پردازند.

این استاد دانشگاه وسواس بزرگانی که خود را پاسدار سنت‌های ادبی می‌دانند، آفت نقد دانست و گفت: نباید شعر فقط در محاصره عده‌ای باشد و بزرگترین اشتباه در شعر آیینی مقایسه آفرینش‌های شرقی با معیارهای غرب است.

وی سبک‌شناسی، زیبا شناسی و عنصر تاریخ را سه مکتب در نقد نوین شعر و یاری‌دهنده نقادان عنوان کرد و ابراز داشت: اصول قصه‌سرایی از فرآورده‌های نسل امروزند که واکاری منابع شعری زمان قدیم با ارزش‌های امروزی اشتباه است و نباید ملاحظات قومی و نژادی را در نقد دخیل کنیم.

بصیری افزود: عدم فهم و تدبر در عمق قرآن بزرگترین آسیب است و قرآن‌کریم باید معیار نقد شعر آیینی باشد، زیرا اغلب شاعران به تصویرگری پرداختند و این حوزه مانند اسلام مظلوم است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شعر متعهد موجب نزدیکی انسان به عرش الهی و مایه زینت می‌شود، زیرا با تصور اینکه خداوند بر عرش تکیه داده، عرش قلب مومن و در فراز گنجینه‌هایی است که شاعران با ذکر الهی کلید آن هستند.

بصیری با اشاره به اینکه منابع شعری به فلسفه عاشورا معنای خاص می‌دهند، گفت: شعر عاشورایی نمونه‌ای از شعر آیینی است که بر مبنای مقولات ارزشی و زیربنایی جاری شده و برای سراییدن در این حوزه شناسایی فرق بین «اولی‌الباب» و «فاسقان» مهم است.

وی فسق را مقدمه فساد دانست و افزود: عهدشکنان، مفسدین فی‌الارض و کسانی که احکام خدا را نقض می‌کنند، از مشخصات فاسقان در آیه 26 سوره بقره است، باید برای شناختن شعر عاشورایی، صف فسق شمر را از صف یاران اباعبدالله بشناسیم.

انتهای پیام/80028/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول