اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد شعر و ادبیات فارسی:

شعر آیینی با خرافه‌گویی همراه شده است

خبرگزاری فارس: استاد شعر و ادبیات فارسی گفت: شعر آیینی مانند چشمه‌ای زلال بعد از پیمودن یک‌هزار و 100 سال راه، خار و خاشاک به همراه دارد و باید با آسیب‌شناسی و زدودن این شعر از گزافه و خرافه‌گویی به زلالیت آن دست یابیم.

شعر آیینی با خرافه‌گویی همراه شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدعلی مجاهدی عصر امروز در نشست تخصصی آسیب‌شناسی شعر آیینی در دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به پیشینه انجمن‌های ادبی در سال‌های 1340 تا 1350 شاعران مذهبی را مظلوم و نخ‌نما دانست و اظهار داشت: بعد از انقلاب احساس کردم که باید تعاریف قابل قبولی از این زاویه ارائه شود.

وی از قرآن کریم و زبان عربی معانی گسترده‌ای برای کلمه «دین» برشمرد و اظهار داشت: در آیه «مالک یوم‌الدین» جزا و حساب برای این واژه تعریف می‌شود اما گاهی دین به معنای مذهب و یا طریق و روش است.

مجاهدی تصریح کرد: وقتی به دنبال معادل‌گذاری برای اشعار مذهبی و دینی بودیم در زبان فارسی فقط به دو کلمه «آیین» و «کیش» برخوردیم و به دلیل آیینه و شفافیت کلمه «آیین» را برگزیدیم زیرا «کیش» از لحاظ ترکیبی لطفی در برنداشت.

این استاد با بیان اینکه هر قلمروی متاثر از کتاب‌آسمانی و برگرفته از متون رباعی و تاریخی اسلام باشد در قلمرو شعر آیینی حضور دارد، افزود: مقوله‌های توحیدی، اخلاق، تربیت، حکمت، بصیرت، خردورزی، منطق، نصیحت و خودپیرایی در شعر آیینی جای می‌گیرند.

مجاهدی خاطرنشان کرد: شعر آیینی آیینه‌ای برای بازتاب تجلیات عقولی در انسان است که اگر به ‌درستی به‌ کار رود فرد را از نفس حیوانی و سرکش که نمود بارز صفات رذیله در انسان است، می‌رهاند و با شرایط ناهنجار جامعه که فطرت و منش انسان را زیر سئوال برده، قیام می‌کند.

وی افزود: این قیام سنت‌های جدید را جایگزین سنت‌های غلط کرده و در مقابل دشمنان بیرونی و چنگال شیاطین ما را از تجاوزهایی که ماهیت و موجودیت انسان را تهدید می‌کنند، مصون می‌دارد.

این شاعر معادل دانستن شعر آیینی با شعر ولایی را غلط عنوان کرد و گفت: شعر ولایی را که مختص پیامبران و اولیای الهی است نباید زیر مجموعه شعر آیینی بدانیم.

مجاهدی اذعان داشت: باید در دانشگاه‌ها موضوعات شعر نبوی، عاشورایی و مهدوی بیشتر مورد پژوهش قرار گیرد زیرا شعر آیینی مانند چشمه‌ای زلال بعد از پیمودن یک‌هزار و 100 سال راه، خار و خاشاک به همراه دارد و باید با آسیب‌شناسی و زدودن این شعر از گزافه و خرافه‌گویی به زلالیت آن دست یابیم.

انتهای پیام/80028/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول