اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از یک نشست هم‌اندیشی

از بیان درد دل‌های خبرنگاران تا وعده‌های تکراری مسئولان

خبرگزاری فارس: هر چند استاندار و مسئولان متولی رسانه در استان کردستان اهتمام بر حل مشکلات خبرنگاران دارند اما جلسات هم‌اندیشی تکرار مکررات شده و تاکنون خروجی مثبتی نداشته است.

از بیان درد دل‌های خبرنگاران تا وعده‌های تکراری مسئولان

 به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان بار دیگر به امید رفع مشکلاتشان در نشستی دو و نیم ساعته با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان دغدغه‌های خود را بیان کردند تا شاید این بار گره کور مشکلاتشان باز شود.

برگزاری نشست رفع مشکلات خبرنگاران با استاندار کردستان حکایت ناآشنایی برای اصحاب رسانه استان نیست چرا که از زمان تصدی آقای شهبازی به عنوان استاندار کردستان چندین بار این جلسات برگزار شده اما مشکلات قابل بیان همان دردهایی است که در جلسات اول مطرح می‌شد و هر بار به علت مرتفع نشدن آن تکرار می‌شود.

جلسه پنج‌شنبه شب اصحاب رسانه استان با استاندار کردستان به گونه‌ای بود که کمتر کسی حاضر به سخن گفتن بود چرا که می‌دانستند آب در هاون کوبیدن است.

رپرتاژ  آگهی‌ها به صورت سلیقه‌ای توزیع می‌شود

یکی از خبرنگاران باسابقه استان در این نشست با ابراز نارضایتی از نحوه توزیع ناعادلانه آگهی‌ها و رپرتاژ آگهی‌ها در استان، گفت: متأسفانه مدیران استان به صورت سلیقه‌ای آگهی‌های اداره‌ها را توزیع کرده و این لطمات زیادی را به برخی نشریات می‌زند.

حمیدرضا جوادیان افزود:‌ رفع این مشکل در قابل ارائه راهکارهای کارشناسانه و مطرح کردن آن در شورای اداری ضروری است.

وی رفع مشکل خبرنگاران را نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها این قشر در استان ضروری دانست و تصریح کرد: حل مشکل مسکن خبرنگاران نباید تنها در قالب حرف و سخن باقی بماند، بلکه باید به صورت عملی اقدامی صورت گیرد.

جوادیان مشکل رسانه‌ای نشدن و عدم وجود فضای نقد و انتقاد از سوی رسانه‌های استان کردستان را ناشی از وابستگی خبرنگاران و نشریات به اداره‌ها در زمینه تأمین منابع مالی دانست و حمایت مدیران از برخی رسانه‌های منتخب را دلیل این ادعا خواند.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران به خاطر گرفتن یک رپرتاژ آگهی باید به کاتب مدیران ادارات استان تبدیل شوند و دیگر نمی‌توانند دستگاه‌ها را نقد و کاستی‌های موجود را بیان نمایند.

جلسات هم‌اندیشی خروجی قابل توجهی ندارد

خبرنگار خبرگزاری کردپرس هم در این نشست هم‌اندیشی، خروجی این نشست‌ها را بسیار کمرنگ خواند و گفت: مداحی برخی از رسانه‌ها و نشریات از فقر مالی آنان نشأت می‌گیرد و این فضای رسانه در کردستان را تحت تأثیر قرار داده است.

یحیی صمدی تأکید کرد: در برگزاری چنین جلساتی باید به خروجی آن توجه داشته باشید چرا که برگزاری صرف یک جلسه نمادین از بار مشکلات خبرنگاران نمی‌کاهد.

خبرنگار هفته‌نامه سیروان نیز کار در عرصه مطبوعات را بسیار ارزشمند و دغدغه اصلی خبرنگاران واقعی دانست و گفت:‌ بسیاری از افرادی که به دلیل کوتاه بودن دیوار مطبوعات استان پا به این عرصه می‌گذارند هنوز با الفای خبرنگاری آشنا نیستند.

وی خواستار ترمیم دیوار کوتاه خبرنگاری در کردستان و ارائه راهکارهای عملی و نظارت‌های دقیق‌تر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جلوگیری از افراد بی‌تجربه و سودجو و بدون تخصص علمی به عرصه مطبوعات استان شد.

وی افزود: حوزه مطبوعات و خبرنگاری در کردستان به یک خیریه تبدیل شده و متأسفانه همه اقشار مختلف مردم بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند وارد این عرصه شوند و هیچگونه ضابطه‌ای در این خصوص در کردستان وجود ندارد.

به گفته فیض‌الله پیری، باید تفاوتی بین خبرنگارانی که به صورت حرفه‌ای در این حوزه کار می‌کنند با دیگر افراد که به راحتی وارد این عرصه می‌شوند، وجود داشته باشد.

وی افزود:‌ متاسفانه در طول چند سال اخیر به دلیل نبود نظارت درست بر مطبوعات استان ورود به این عرصه بسیار ساده است و افرادی که در این زمینه هیچ توانایی و آموزشی ندیده‌اند به راحتی ورود پیدا کرده‌اند.

وی با انتقاد از وضعیت تشکیلاتی حاکم بر مطبوعات در استان گفت:‌ حمایت از خبرنگاران واقعی می‌تواند در راستای ساماندهی و رفع مشکل حوزه مطبوعات استان نقش بسزایی داشته باشد.

مشکلات خبرنگاران را پیگیری می‌کنیم

استاندار کردستان هم پس از شنیدن مشکلات تکراری برخی خبرنگاران، گفت: رفع مشکلات اصحاب رسانه همواره از دغدغه‌های ما بوده است و به یقین در این زمینه اهتمام ویژه داریم.

علیرضا شهبازی با یادآوری مشکل خبرنگاران استان در زمینه تامین مسکن، خاطرنشان کرد: این مهم را بارها مطرح و پیگیری کرده‌ایم و برای حل آن تلاش خود را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین بر نظارت و ساماندهی توزیع آگهی‌ها به منظور رفع مشکلات مالی نشریات به ویژه نشریات محلی از سوی مسئولین امر تأکید کرد و افزود: در کنار تقویت نشریات محلی نباید از نشریات سراسری غافل بود.

وی تعامل و همکاری بیش از پیش اصحاب رسانه در بین همدیگر را ضروری خواند و گفت: صبر و بردباری و تلاش در راستای تقویت و ارتقا سطح توانمندی خبرنگاران تازه وارد به عرصه مطبوعات باید به عنوان دغدغه‌ پیشکسوتان این عرصه مورد توجه قرار گیرد.

استاندار کردستان گفت: بسیاری از مسائلی که از نگاه تیزبینانه خبرنگاران پنهان نمی‌ماند می‌تواند ما را در راستای خدمت بیش از پیش به مردم فهیم استان یاری کند، چرا که نقش خبرنگاران در ارائه خدمات مطلوب به مردم ولایت‌مدار، انقلابی و فهیم استان بسیار تأثیرگذار است.

شهبازی عدم پاسخگویی به سوالات خبرنگاران از سوی مسئولین را جایز ندانست و خطاب به خبرنگاران گفت: شماها هم باید در وقت و زمان درست با مسئولین تماس بگیرند تا آنان بتوانند پاسخگویی سوالات باشند.

وی بر رفع مشکلات و ایجاد شرایط مطلوب برای خبرنگاران شاغل در ادارات تأکید کرد و بیان داشت: این مسئله هم از سوی ارشاد و هم از سوی استانداری با جدیت دنبال می‌شود.

خلاصه جلسه دو و نیم ساعته اصحاب رسانه با استاندار کردستان با وعده‌های زیاد استاندار و دل‌های امیدوار خبرنگاران به پایان رسید و ما امیدواریم خروجی این جلسه نیز به سرانجام وعده‌های جلسات گذشته منجر نشود.

انتهای پیام/79002/ق30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول