اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی بویین‌زهرا:

راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی بویین‌زهرا ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا گفت: راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی بویین‌زهرا ضروری است.

راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی بویین‌زهرا ضروری است

شهربانو سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: بانوان در طول تاریخ همواره سهم قابل توجهی در اقتصاد خانواده‌ها داشته و همراه با مردان و گاهی فراتر از آنان چرخ اقتصاد خانواده را به گردش در آورده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا افزود: هنر زنان هنرمند علاوه بر کمک به اقتصاد به خانواده‌ها می‌تواند انتقال هنر گذشتگان به زمان خود بوده و در تداوم ارزش‌های فرهنگی و هنری به نسل‌های آینده نیز نقش مؤثری داشته باشد.

وی عنوان کرد: زنان هنرمند قدیمی را می‌توان در حقیقت مادران تاریخی منطقه نامید، مادرانی که نقش مادرانه خود را علاوه بر نگهداری کودکان در حفظ میراث‌های برجامانده فرهنگی هم به نمایش گذاشته‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا تصریح کرد: هنر و صنایع دستی که هر یک به مدد اندیشه‌های خلاق و نیز دستان پر بار و توانمند افراد خلق می‌شوند، همواره به زندگی بشر رنگ و جلوه‌ای زیبا داده و سبب ماندگاری تاریخ می‌شوند.

سلیمانی ادامه داد: اگر در خانه‌ای یک یا چند اثر صنایع دستی نباشد بدون شک آن خانه از ذوق و ادراک هنرمندانه خالی بوده و ساکن و غیرپویا تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم آشنایی با هنر و صنعت‌دست برای بانوان ایرانی در طول تاریخ همواره به عنوان یک ضعف محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید تلاش کرد تا روز به روز با تلاش و پیگیری زمینه پویایی هنر صنایع‌دستی فراهم شود.

سلیمانی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا در راستای پاسداشت هنر و صنایع دستی بومی این منطقه و همچنین در راستای ایجاد و پایه‌ریزی زمینه‌های مناسب برای فعالیت بانوان در عرصه‌های تولید ملی در زمینه آموزش هنرهای سنتی تلاش فعالیت می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا پیرامون توسعه دوره‌های صنایع‌دستی در بویین‌زهرا تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی علاوه بر شهر بویین‌زهرا در روستاهای منطقه نیز تاکنون اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه صنایع‌دستی کرده است.

سلیمانی اضافه کرد: آموزش چرم دوزی، رودوزی‌ سنتی، گلیم‌بافی، معرق چوب و سفالگری از رشته‌هایی است که به علاقه‌مندان بویین‌زهرایی آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در شهر‌های بویین‌زهرا و سگزآباد در راستای توسعه آموزش صنایع‌دستی ثبت‌نام کلاس‌های ترم زمستانی توسط اداره میراث فرهنگی آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا افزود: ارایه آموزش‌های مختلف مربوط به صنایع‌دستی در روستای ولی‌آباد و خان‌آباد بخش مرکزی بویین‌زهرا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سلیمانی اذعان داشت: اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا ظرفیت و توانایی دارد تا در هر روستایی که تعداد 8 تا 10 نفر هنرآموز ثبت‌نام کنند با تأمین مربی در رشته‌های درخواست شده به ارایه آموزش بپردازد.

این مسئول با اذعان به اینکه تمام کلاس‌های صنایع‌دستی به صورت رایگان دایر می‌شود، عنوان کرد: هنرآموزان با پرداخت هزینه اندکی به منظور تشکیل پرونده می‌تواند وارد کلاس‌ها شده و از مطالب استفاده کنند.

سلیمانی با اعلام اینکه در صورت استقبال همشهریان از آموزش‌های ارایه شده نخستین دوره کلاس‌های معرق چوب و چرم برای آقایان نیز در مرکز آموزش صنایع‌دستی برگزار می‌شود، ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بویین‌زهرا در حوزه صنایع دستی علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های بیمه مربوط به هنرمندان، دریافت وام مشاغل خانگی و همچنین تهیه پرونده‌های مستمری‌بگیران (هنرمندان بالای 60 سال) فعالیت داشته و تلاش می‌کند.

وی با تشریح نیاز‌ها و دغدغه‌های صنایع ‌دستی‌کاران در شهرستان بویین‌زهرا و لزوم حمایت مسئولان از قشر‌های فرهنگی و هنرمند متذکر شد: ایجاد بازارچه صنایع دستی در راستای ارایه تولیدات و مواد اولیه مربوط به صنایع‌دستی نیز از جمله ضرورت‌های مورد نیازی است که عملیات راه‌اندازی آن در منطقه تاریخی بویین‌زهرا در دستور کار قرار داشته و پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/77005/ن30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول