اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر بهداشت خبر داد

تأسیس 30 مرکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تأسیس 30 مرکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

تأسیس 30 مرکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

مصطفی قانعی در حاشیه تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با تأسیس مراکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، هر یک از این دانشگاه‌ها بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مأموریت دارند تا بر اساس نیازهای کشور فعالیت کنند.

وی افزود: هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که برای تأسیس مرکز رشد، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور درخواست ارائه کرده‌اند، موافقت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به طرح‌های اولویت‌دار این وزارتخانه بیان داشت: وزارت بهداشت در هر زمینه‌ای که احساس کند کمک‌های تحقیقاتی می‌تواند سلامت جامعه را به همراه داشته باشد حمایت و کمک خود را دریغ نمی‌کند.

قانعی توسعه مراکز تحقیقاتی برای سلامت جامعه را از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت اعلام کرد و ابراز داشت: در مراکز تحقیقاتی چهار نوع بیماری قلب و عروق، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی که بیشترین مرگ و میر را دارند در اولویت قرار دارند.

وی همچنین تروما و حوادث جاده‌ای را از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت نام برد و گفت: در این زمینه مراکز تحقیقاتی توانمندی در کشور فعالیت می‌کنند که یکی از این مراکز تحقیقاتی در شهرستان کاشان وجود دارد.

این مسئول در ادامه از رونمایی یک نوع داروی ضد سرطان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: ساخت این دارو در کشور با هدف بومی‌سازی برای مقابله با تحریم‌ها است.

قانعی همچنین با اشاره به محدودیت‌های کشور در زمینه تأمین فیلم‌های رادیولوژی عنوان کرد: در این بخش نیز اقدامات خوبی در داخل کشور در حال انجام است که به طور یقین سال‌های آینده شاهد دستاوردهای بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، مجموع اعتبارات وزارت بهداشت را 10 درصد کل اعتبارات تحقیقاتی کشور اعلام کرد و گفت: بخشی از اعتبارات که به تحقیق مربوط می‌شود در دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده و در قسمتی هم که به توسعه تحقیقات ارتباط پیدا می‌کند تلاش می‌شود با تعامل با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سازمان نوسازی صنایع و بخش‌های مختلف از اعتباراتی دیگر استفاده شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، اعتبارات مراکز تحقیقاتی را حدود 60 میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: از این مبلغ در سال جاری تا کنون 30 میلیارد تومان تخصیص یافته است که این میزان هزینه‌های کارهای تحقیقات روزمره را هم پوشش نمی‌دهد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر با کمبودهایی که کشور با آن روبه‌رو است روند تحقیقات با مشکل مواجه شده است. 

قانعی در ادامه از انتخاب 35 دانشمند برتر کشور در جشنواره رازی خبر داد و گفت: این دانشمندان در گروه‌های پژوهش‌های برتر، جراحی، داخلی، علوم دارویی، ابداعات و اختراعات و تحقیقات علوم بهداشتی حائز بالاترین رتبه‌های کشوری شده‌اند. 

وی فعالیت‌های تحقیقی و فناوری در علوم پزشکی را مهم خواند و متذکر شد: با توجه به رتبه 18 کشور در دنیا در حال حاضر 9 دانشمند ما جزو یک درصد برتر دنیا هستند.

انتهای پیام/2406/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول