اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر گیلانی:

گیلان نیازمند تاریخ ادبیات است

خبرگزاری فارس: شاعر و محقق گیلانی گفت: گیلان نیازمند تاریخ ادبیات به ویژه در شعر و شعرا برای شاعران کهن این سرزمین است.

گیلان نیازمند تاریخ ادبیات است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هادی میرزانژاد در همایش داخلی زبان، اسطوره و عقاید عامیانه ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن اجتماعات این دانشگاه با اشاره به مطالعات خود درباره مروری بر تاریخ تحلیلی شعر گیلان از زمان مشروطه تا سال 1357، اظهار کرد: در گیلان هنوز یک تاریخ ادبیات به ویژه تاریخ شعر و شعرا برای شاعران کهن این سرزمین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود یک تاریخ ادبیات روشن از وضعیت شاعران گیلانی، برخی از اشعار در کتاب‌های درسی با نام شاعران دیگری ثبت می‌شود، ادامه داد: شعر «دست مزن، چشم ببستم دو دست» از شاعری به نام فارغ گیلانی است که در کتاب‌های درسی به اشتباه از سید اشرف‌الدین گیلانی به ثبت رسیده است.

شاعر، محقق و دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، خواستار اصلاح اشتباه مذکور از طرف مسئولان شد و افزود: ادیبان گیلانی در گذشته به دلیل ارتباط نداشتن با دربار ایران زیاد دیده نشدند و تنها شاعرانی که از گیلان رفتند توانستند نام گیلان را در این عرصه متجلی کنند.

وی گیلان را یکی از خاستگاه‌های مشروطه خواند و گفت: با آغاز مشروطه و گسترش صنعت چاپ در کشور، گیلان پس از تهران و تبریز سومین استان کشور در زمینه چاپ نشریات شد.

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در همایش مذکور با اشاره به نتایج طرح پژوهشی خود با نام «عقاید عامیانه (فولکلوریک) در آثار نظامی» اظهار کرد: نظامی از بسیاری عقاید عامیانه، آداب و رسوم و باورداشت‌ها، آگاهی داشت و در آثار خود از آنها بهره گرفته است.

اکرم رحمانی با بیان اینکه آثار نظامی سرشار از عقاید عامیانه است، افزود: آثار نظامی را می‌توان از این دیدگاه به بخش‌های آداب و رسوم، باورداشت‌ و اندیشه‌های عامیانه، آداب و رسوم‌نژادها و ادیان دیگر، باورداشت‌ و عقاید عامیانه، داستان، افسانه و حکایات آموزنده عامیانه گفت‌وگوهای عامیانه، عادات و رفتارهای عامیانه، کنایات عامیانه و ... تقسیم کرد.

این استاد دانشگاه، به وجود گفت‌وگوهای عامیانه به‌ویژه در مناظره‌های آثار نظامی اشاره کرد و گفت: طب سنتی و درمان عامیانه نیز در آثار نظامی وجود دارد.

وی برخی از عادات و رفتارهای عامیانه اشاره شده در آثار نظامی را برشمرد و تصریح کرد: پا برهنه دویدن به واسطه خوشحالی زیاد، افسانه گفتن در شب، نحوه بیرون دویدن طفل از دبستان، شاد شدن طفل از یافتن زر، دست بر صورت گذاشتن از شرم و ... از جمله عادات و رفتارهای اشاره شده در آثار نظامی است.

دانشجوی دیگر کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی نیز در همایش مذکور درباره پژوهش خود در زمینه «گفتمان اندیشه مولانا با طالبان»، اظهار کرد: مولوی در آثار خود از وحدت و انسجام به فراوان سخن گفته و با تمام وجودش در نظم و نثر خود، وحدت ادیان و نحله‌های فکری را فریاد می‌زند.

زهرا قنبری با بیان اینکه  این شاعر بزرگ ایرانی حدود 800 سال پیش حرف‌هایی برای گفتن داشت که امروز نیز دغدغه بشر است، افزود: این امر نشان دهنده این است که مولانا از زمان خود جلوتر بود و بشر پس از گذشت چند صد سال هنوز در ابتدای کار قرار دارد و بر مطلق‌نگری خودخواهانه‌اش فایق نیامده است.

در همایش مذکور پنج مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد. 

انتهای پیام/84002/ز30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول