اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس خبر داد

بدهی 700 میلیون تومانی اداره کل کتابخانه‌های فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس از بدهی 700 میلیون تومانی این اداره کل خبر داد.

بدهی 700 میلیون تومانی اداره کل کتابخانه‌های فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره کل کتابخانه‌های استان فارس بابت خرید کتاب حدود 700 میلیون تومان بدهکار است.

وی با اشاره به اختصاص نیم درصد بودجه موظفی شهرداری‌ها به اداره کتابخانه‌ها گفت: از آنجا که شهرداری‌ها موظف شده‌اند نیم درصد از بودجه خود را به کتابخانه‌ها اختصاص دهند، از ابتدای سال جاری تاکنون شهرداری شیراز 270 میلیون تومان اعتبار به اداره کل کتابخانه‌های این استان پرداخت کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال پس از تحقق و تفریق بودجه شهرداری شیراز 2 میلیارد تومان دیگر پرداخت شود.

وی اضافه کرد: 94 شهرداری در شهرستان‌های استان فارس وجود دارد که موظف هستند به 94 اداره کتابخانه‌های شهرستان‌ها بودجه موظفی نیم درصدی پرداخت کنند.

اسماعیل پور در ادامه با اشاره به اعتبارات اداره کل کتابخانه‌های استان ضمن اعلام عدم رضایتمندی از میزان این اعتبارات تصریح کرد: در اعتبارات موجود استان فارس از وضعیت اعتبار حوزه کتاب و کتاب‌خوانی راضی نیستیم و این اعتبار تا رسیدن به شاخص‌ها فاصله بسیاری دارد.

وی افزود: احیای موقوفه‌های درآمدی با نیت واقف، فعالیت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، پرداخت دو درصد بودجه نفت و گاز به عنوان بودجه دولتی، اجرای طرح‌های بسیج سازندگی و... از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در بحث نهضت کتابخانه‌سازی بسیار مفید و موثر باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دومین نشست نقد کتاب این اداره کل و بیست و چهارمین نقد کتاب بنیاد فارس‌شناسی بیان کرد: نقد کتاب «ابری‌تر از این حرف‌ها» نوشته محمدرضا نیرو هفتم دی ماه با حضور منتقدان بنامی مانند مهدی فاموری و فاطمه مرزبان در شیراز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری چنین نقدهایی علاوه بر اینکه به مولف در شناساندن کتاب کمک می‌کند به عنوان یک کارگاه آموزشی مخاطبان را بهره‌مند می‌سازد.

اسماعیل پور با بیان اینکه نقد باید سازنده و همراه با راهکار اصلاحی باشد، خاطرنشان کرد: فضای نقد حرفه‌ای باعث رونق بازار تولید کتاب نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: نباید نقد را تعارفی کنیم زیرا در نقد تعارفی ملاک و معیار انصاف کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس تصریح کرد: در بسیاری از مواقع دیده شده که نقاد بر حسب دوستی نقد تعارفی ارائه می‌کند که این نقد هیچ نقشی در بهبود و ارتقای کیفیت کتاب ندارد.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید استان فارس با بیان اینکه در یک نقد تخصصی باید نقاط ضعف و قوت مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: ما انتظار نداریم تیغ نقاد به قصد کشتن برداشته شود اما نقاد باید تیغ نقد خود را به قصد جراحی و مداوا بردارد.

وی گفت: مخاطبانی که در حوزه نقد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته‌اند به طور کامل انتخاب شده و گزینشی هستند.

اسماعیل پور بیان کرد: در سراسر استان فارس مجموعه کانون‌های ادبی 6 هزار عضو دارد که از میان این تعداد مخاطبان انتخاب می‌شوند.

وی اظهار داشت: در انتخاب کتاب برای نقد، تازه انتشار بودن کتاب، جوان بودن مولف، بومی بودن و حرفه‌ای بودن مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس افزود: آماده همکاری با اداره‌هایی که قصد برگزاری نقد کتاب به صورت حرفه‌ای دارند هستیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضرورت مشخص شدن آمار تعداد نویسندگان استان فارس گفت: بانک نویسندگان شهرستان‌های استان فارس راه‌اندازی شده اما با توجه به وسعت شهرستان شیراز این بانک تا کنون در شیراز راه‌اندازی نشده که این امر به زودی محقق می‌شود.

به گزارش فارس، دومین نشست نقد کتاب اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و بیست و چهارمین نقد کتاب بنیاد فارس‌شناسی پنج‌شنبه هفتم دی ماه جاری در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 2448/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول