اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

اعتقادی به تحقق سوادآموزی به وسیله آموزشیاران ندارم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: اهداف سوادآموزی از طریق کارکنان استخدام شده قابل تحقق نیست.

اعتقادی به تحقق سوادآموزی به وسیله آموزشیاران ندارم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی باقرزاده صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب فارسی دوره انتقال سوادآموزی اظهار داشت: با استفاده از کارکنان رسمی نمی‌توانیم سوادآموزی در حجم وسیع را محقق کرده و باید فرصت را برای ورود اقشار دیگر آماده کنیم.

وی افزود: در شرایط فعلی بستری برای ورود سایر اقشار برای سوادآموزی نفر به نفر با پرداخت پاداش فراهم شده و معلمان حق‌التدریس نیز می‌توانند افراد را باسواد کنند.

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در روش جدید سوادآموزی فرد به فرد، در ازای باسواد کردن هر بی‌سواد ثبت شده در بانک اطلاعات سوادآموزی، 440 هزار تومان به مدرس تعلق می‌گیرد.

باقرزاده بیان کرد: تکلیف آموزشیاران نیز باید مشخص شود و نباید فراموش کرد که تمام تلاش‌ها در این راستا است که بتوانیم در شکل‌گیری تمدن اسلامی موفق شویم.

وی تصریح کرد: آموزشیارانی که در آموزش و پرورش مشغول به کار شده‌اند از تمام مزایا بهره‌مند شده و آموزشیارانی که تمام وقت هستند نیز از نظر مزایا نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تمام کسانی که در آزمون پذیرفته شده‌اند، مستخدم رسمی آموزش و پرورش محسوب می‌شوند و به افرادی که مدرک دانشگاهی نداشتند به دلیل محدودیت قانونی مجلس شورای اسلامی در بحث استخدام، فرصت مرخصی برای تحصیل، تغییر کار یا قرارداد کار معین داده شد.

باقرزاده اضافه کرد: تنها معیار برای تعیین تکلیف آموزشیاران سنوات آنها است و کار کردن در آموزش و پرورش یا ماندن در سازمان نیز مزیت محسوب نمی‌شود و برای پر کردن سهمیه مورد نیاز، تنها سنوات امتیاز تلقی می‌شود.

وی در ادامه ابراز داشت: تصویب قانون برای استخدام کار ساده‌ای نیست و زمانی که یک نفر استخدام می‌شود دولت باید پیش‌بینی 100 سال حقوق و مزایا برای وی و فرزندانش را انجام دهد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: بیش از 530 هزار پرونده ثبت شده از کسانی که در طول انقلاب به سازمان نهضت سوادآموزی یاری رسانده‌اند وجود دارد و بسیاری نیز سوابق ثبت شده نداشته و از نهضت سوادآموزی جدا شده‌اند.

وی در ادامه گفت: مهارت‌های چهارگانه هدف اولیه نهضت سواد‌آموزی در طول 30 سال انقلاب بوده و در آن مقطع حساس بیشتر افراد به عشق فرمان امام و بدون مزایای مکفی به ادای تکلیف سوادآموزی می‌پرداختند.

باقرزاده اظهار داشت: آن زمان که امام خمینی (ره) این فرمان را صادر کردند بیش از 50 درصد مردم ایران هنوز خواندن و نوشتن را بلد نبودند.

وی افزود: هر آنچه در کتاب‌های درسی سواد‌آموزی در 33 سال گذشته عرضه شده یک جمله انحرافی که ناسازگار با انقلاب و مبانی دینی باشد ندارد، حال آن که در دانشگاه و آموزش و پرورش و حتی حوزه‌های علمیه چنین مواردی وجود داشته است.

باقرزاده ادامه داد: سازمان سوادآموزی هیچ‌گاه مورد سوء استفاده قرار نگرفته و پایگاه باند و حزب و گروه خاصی نبوده است.

به گفته وی، سازمان سوادآموزی تنها نهادی به حساب می‌آید که با وجود مخالفت‌ها و کینه‌ورزی‌های استکبار پنج نشان بین‌المللی دریافت کرده است.

باقرزاده بیان کرد: امام خمینی زمانی فرمان تشکیل نهضت سواد‌آموزی را دادند که هنوز نه در کشور دولتی وجود داشت نه بسیاری از نهادهای سیاسی و اقتصادی شکل گرفته بود و این اولویت در نگاه امام به دلیل رسالت انقلاب بود.

وی تصریح کرد: ماموریت انقلاب اسلامی بازسازی تمدن اسلامی و ارائه یک سبک زندگی جدید برای جهانیان بود و از این نظر با قیام امام حسین (ع) شباهت داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: پایه و ستون اصلی این تمدن مانند هر تمدنی علم و دانش است، چنانکه بسیاری تمدن‌ها شکل گرفته و به دلیل عدم تاثیرگذاری علمی از بین رفته‌اند.

باقرزاده اضافه کرد: در آموزه‌های دینی خواندن و نوشتن دو دریچه مهم برای ورود به دریای علم‌آموزی محسوب می‌شود و ریاضیات و محاسبه نیز از دیرباز جایگاه مهمی در زندگی ایرانیان داشته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر همین خواندن و نوشتن اولیه را مهارت اصلی سوادآموزی بگیریم بنا به اظهار مرکز آمار ایران، بنابر سرشماری سال 90 بیش از 9 میلیون و 700 هزار نفر خواندن و نوشتن بلد نیستند که بیش از 3 میلیون آنها زیر 45 سال هستند و در این زمینه مقام معظم رهبری تاکید دارند بی‌سوادی در زیر 50 ساله‌ها باید به صفر برسد.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که در شیراز اگر حدود 180 هزار نفر زیر 50 سالی که اعلام کردند بی‌سواد هستند بتوانیم اسم آنها، محل سکونت و سایر موارد را به طور دقیق مشخص کنیم و به سراغ آنها رفته و کاری کنیم تا برای سواد‌آموزی تمایل پیدا کند.

باقرزاده گفت: از لیست تهیه شده در سازمان سوادآموزی برخی افراد آموزش‌ناپذیر و برخی نیز مدعی باسواد بودن هستند که باید از لیست بی‌سوادان خارج شوند تا وقت آموزشیاران برای آنها تلف نشود.

وی تصریح کرد: بی‌سواد آسیب‌دیده، آسیب‌پذیر و آسیب‌رسان است، آسیب‌پذیر از نظر فقر مالی و فرهنگی، آسیب‌پذیر در تهاجم فرهنگی دشمن و مبتلائات اجتماعی و آسیب‌رسان از این نظر که قانون و محیط زیست و اصول شهروندی را نمی‌داند.

باقرزاده اظهار کرد: حداقل 1.5 میلیون دانش‌آموز داریم که یکی از والدین یا هر دوی آنها بی‌سواد هستند و برای پیشبرد اهداف آموزشی لازم است این افراد آموزش ببینند.

رئیس سازمان سوادآموزی ادامه داد: 20 عنوان کتاب در دوره تحکیم در حال تدوین است با این اولویت که افراد به بی‌سوادی رجعت نکنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بازمانده از تحصیل نداریم و  ورودی بی‌سوادی به طور تقریبی بسته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست اظهار داشت: مصداق واقعی جنگ نرم این است که افکار انسان‌ها را به بردگی بگیرند.

محمدحسین روزی طلب اظهار داشت: مهم‌ترین وجه استثمار انسان‌ها به دست گرفتن ابزار تعلیم و تربیت یک کشور است.

وی افزود: در این راستا یکی از اساسی‌ترین آسیب‌ها برای جامعه اسلامی، بی‌سوادی است و بنابر فرمان حضرت امام (ره) در مورد نهضت باسواد‌سازی و فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ریشه‌کنی بی‌سوادی در پنج سال آینده همگی باید به این نهضت بپیوندند.

روزی طلب ادامه داد: تمام افراد از مسئولان و مردم در هر محله، شهر و روستا وظیفه دارند بی‌سوادها را شناسایی و برای آموزش افراد برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش فارس، در این برنامه که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد، از چند تن از سوادآموزانی که به مدارج علمی دانشگاهی دست پیدا کرده‌اند تجلیل و کتاب فارسی دوره انتقال رونمایی شد.

کتاب فارسی دوره انتقال سوادآموزی معادل ششم ابتدایی و توسط کارگروه تالیف کتاب معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس تالیف شده است.

انتهای پیام/2448/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول