اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج

کرسی نظریه‌پردازی «چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» برگزار شد

خبرگزاری فارس: کرسی نقد و نظریه‌پردازی «چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج برگزار شد.

کرسی نظریه‌پردازی «چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اولین کرسی نقد و نظریه‌پردازی به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج با موضوع چیستی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف معرفی این الگو و تبیین مبانی و ضرورت‌های آن با حضور علیرضا سمیعی اصفهانی و قباد محمدی و نیکنام دانشجوی ارشد علوم سیاسی به عنوان مجری کارشناس در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

در ابتدای بحث، سمیعی‌اصفهانی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی این دانشگاه به تبیین الگوهای توسعه در جوامع غربی پرداخت و سیر تحولات، رشد و توسعه در اروپا را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

در این نشست مکاتبی چون نوسازی جدید و قدیم، مکتب کمونیسم، لیبرالیسم و نئولیبرالیسم عمده مکاتب غربی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.

در ادامه محمدی عضو هیئت علمی گروه الهیات دانشگاه یاسوج از زاویه نقد الگوهای غربی، بر این موضوع تأکید کرد که پایه‌های اندیشه‌ورزی در غرب بر اساس اومانیسم و سکولاریزم و کاپیتالیسم قرار دارد، از این رو چنین مقولاتی نمی‌تواند رستگاری دنیوی و اخروی برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد.

در مبحث بعدی سمیعی‌اصفهانی به تبیین مؤلفه‌های ایرانی بودن الگو پرداخت.

وی با اشاره به این مسئله که دانشمندان ایرانی الگوی اسلامی ایرانی را به دست می‌آورند و همچنین در این الگو ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه ایرانی چون تاریخ کهن، فرهنگ غنی و متنوع، سرزمینی پهناور با ذخایر طبیعی گوناگون، جمعیتی جوان و با استعداد، اقوام مختلف و خرده فرهنگ‌های گوناگون در نظر گرفته خواهد شد، تصریح کرد: این اوصاف، ایرانی بودن الگو را هر چه بیشتر نشان می‌دهد.

در ادامه دکتر محمدی، وصف اسلامی بودن را محور و پایه تدوین این الگو ذکر کرد و ابتنای برنامه‌های کشور را بر اساس مبانی معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی اسلامی در چارچوب حقوق و اخلاق اسلامی دانست.

وی ابتنا و قراردادن اصول اسلامی را موجب تفاوت در الگوی پیشرفت در ترسیم وضعیت مطلوب انسان و جامعه انسانی قلمداد کرد.

گفتنی است، در قسمت پایانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره تقسیم‌بندی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به چهار عرصه زندگی، تفکر، علم و معنویت، هر یک از کارشناسان حاضر در بحث، جنبه‌های مختلف از این چهار مقوله را تبیین کردند.

دکتر سمیعی اصفهانی حوزه زندگی را شامل سه بخش مهم عدالت، امنیت و رفاه دانست و تحقق آن را منوط به تشکیل حکومت اسلامی بیان کرد و همچنین در عرصه علم با اشاره به ضرورت و تأکید اسلام بر علم‌آموزی، یکی از عرصه‌های زندگی بشری را دانش‌ورزی و علم‌آموزی به شمار آورد.

انتهای‌پیام/2571/ذ/م/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول