اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

کشمش نخستین محصول ارگانیک در قزوین است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشمش نخستین محصول ارگانیک در استان قزوین است که کشاورزان قزوینی موفق به تولید آن شدند.

کشمش نخستین محصول ارگانیک در قزوین است

مسعود ربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: میزان قابل توجهی از کشمش ارگانیک تولید شده در استان با توجه به نوع و حجم تولید سالانه به کشورهای همسایه عربی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه کشمش ارگانیک در سال گذشته به میزان 700 تن و سال 89 بیش از یک هزار و 300 تن صادر شده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که این محصول در سال جاری به میزان 500 تن به کشورهای همسایه عربی صادر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات از نظر اندازه به کوچک، یکسان و بزرگ تقسیم شده و از طعم بهتری برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان به راحتی با خوردن این میوه‌ها، می‌توانند طعم مطلوب آن را تشخیص دهند.

این مسئول تصریح کرد: شکل ظاهری میوه‌های ارگانیک نسبت به سایر میوه‌ها قابل تشخیص نیست و با قرار دادن این دو محصول در شرایط یکسان، می‌توان رنگ مطلوب آن را تشخیص داد.

ربانی با بیان اینکه طبق تحقیقات علمی، تولید محصول ارگانیک نسبت به سایر میوه‌ها اقتصادی‌تر است، افزود: کشاورزان باید برای به دست آوردن درآمد بیشتر در تولید این محصولات مصمم‌تر باشند تا بتوانند درآمد خود را با تولید محصول ارگانیک بیشتر کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت محصولات ارگانیک نسبت به سایر میوه‌ها 20 تا 30 درصد گران‌تر است، عنوان کرد: تولیدکنندگان با تولید این محصولات می‌توانند از درآمد بیشتری برخوردار شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه وضعیت خرید میوه‌های ارگانیک در قزوین مطلوب است، بیان داشت: از آن جایی که این محصولات ضایعات ندارند و کامل‌ترین، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین مواد غذایی هستند، مصرف‌کنندگان به خرید آن‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان قزوین این استان پایلوت تولید میوه‌های ارگانیک نام‌گذاری شده است، اذعان داشت: مسئولان مربوطه این نهاد برای افزایش تولید این محصولات تلاش می‌کنند تا بتوانند قدمی برای تولید محصولات کشاورزی پایدار در این استان بردارند.

ربانی ابراز داشت: اکنون تولیدکنندگان استان قزوین تنها در برخی از محصولات کشاورزی، میوه‌های ارگانیک تولید می‌کنند، به همین دلیل میزان تولید این میوه‌ها کم است که باید با هدف‌گذاری مناسب و تشویق کشاورزان تولید این محصولات را در استان ارتقا داد.

* علاقه جوانان قزوینی به تولید میوه‌های ارگانیک

وی با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان قزوینی در تولید محصول ارگانیک فعالیت می‌کنند، یادآور شد: برخی از آنان خودشان کشاورز و علاقمند به تولید محصولات ارگانیک هستند که در این راستا مسئولان مربوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در کلاس‌های آموزشی تولید این محصول را به آنان آموزش می‌دهند تا بتوانند بهتر تولید کنند.

این مسئول با بیان اینکه برخی دیگر از جوانان مبتکر قزوینی، علاقمند ارائه خدمات به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک هستند، متذکر شد: این جوانان کمپوست‌ها و کودهایی که در آن هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود را تولید می‌کنند و آن را در اختیار این تولیدکنندگان قرار می‌دهند تا محصولشان را تولید کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان گفت: کارشناسان جوان قزوینی که علاقه دارند در حوزه نظارت و بازدید از تولیدات محصولات ارگانیک فعالیت کنند، می‌توانند با گذراندن دوره‌ آموزشی در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این زمینه فعالیت کنند.

انتهای پیام/77009/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول