اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر درآمد تجاری افغانستان:

تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازار افغانستان ریسک‌پذیر نیستند

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر درآمد تجاری افغانستان گفت: تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازار افغانستان ریسک‌پذیر نیستند.

تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بازار افغانستان ریسک‌پذیر نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فرهاد مجللی ظهر امروز در جلسه میز کشوری افغانستان با اشاره به ویژگی‌های بازار افغانستان اظهار کرد: در شرایط فعلی می‌توان از کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور، خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی و افزایش بیکاری، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری ایرانی در این کشور و خروج سرمایه از افغانستان به سایر کشور‌ها به عنوان ویژگی‌های بازار افغانستان نام برد.

وی به مبادلات تجاری ایران با افغانستان از سال 85 اشاره کرد و افزود: ارزش ریالی این مبادلات در سال 85 ، 515 میلیون دلار بوده که این رقم در سال 90 به 2 میلیارد و 187 میلیون دلار رسیده است که روند صعودی داشته است.

مسئول دفتر درآمد تجاری افغانستان به ترکیب کالاهای صادراتی با افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: صادرات مصالح ساختمانی از قبیل کاشی، سرامیک، شیرآلات، مواد دارویی و صنایع سبک به کشور افغانستان دارای رونق است.

مجللی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشور خسارات زیادی در جنگ متحمل شده است به پروژه‌های مربوط به ساخت و سازها از جمله ساخت بلوکه‌های ساختمانی نیازمند است که ایران می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

*افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه 78 درصد مردم افغانستان از محل کشاورزی امرار معاش می کنند، اظهار کرد: هر ساله به دلیل نداشتن سرد‌خانه میزان زیادی از گوشت در این کشور فاسد می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به احداث سرد‌خانه در این کشور اقدام کنند.

مسئول دفتر درآمد تجاری افغانستان ادامه داد: مراکز تفریحی و باشگاه‌های ورزشی در این کشور یا وجود ندارد یا ناچیز است که می‌توان در این زمینه‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرد.

مجللی گفت: این کشور به خدمات فنی و مهندسی نیز بسیار نیازمند است که انجمن تشکل فنی و مهندسی سازمان باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

وی با اشاره به بازار بکر کشور افغانستان برای سرمایه‌گذاری تصریح کرد: کمبود تبلیغات، عدم توزیع به موقع کالا و خدمات در این کشور و ریسک‌پذیر نبودن تجار ایرانی از جمله ضعف‌های ایران در تجارت با افغانستان است.

مسئول دفتر درآمد تجاری افغانستان افزود: با توجه به رونق دامداری در این کشور احداث کارخانه دباغی در افغانستان ضرورت زیادی دارد.

انتهای پیام/690011/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول