به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، فرشید قاسمی چهارشنبهشب در همایش سالانه پژوهش در کازرون در سخنانی اظهار داشت: شعار امسال در آموزش و پرورش، پژوهشمحوری است که در این راستا معلمان باید به عنوان سفیران پژوهش نظام تعلیم و تربیت را بر مبنای تحقیق پیش ببرند.
وی گفت: در هزاره سوم عصر اقیانوس اطلاعات قرار داریم که در این راستا اگر بخواهیم وارد این اقیانوس شویم باید شناگری را بلد باشیم تا نجات پیدا کنیم.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس افزود: بنا بر پژوهشهای انجام شده مطالبی که برای دانشآموزان گفته میشود بعد از یک ساعت تنها 44.2 درصد، پس از 9 ساعت 35.8 درصد و بعد از یک روز 33.7 درصد از آموختهها توسط فراگیر به یاد آورده میشود.
قاسمی، بهترین روش آموزش پژوهش را جایگزینی رویکرد پژوهشمحوری به جای معلممحوری عنوان و اضافه کرد: معلم در فضای پژوهشمحور با دانشآموزان حرکت کرده و فقط چگونگی حل مسئله را به آنها تأکید میکند.
وی در ادامه از معلمان خواست در نخستین گام پژوهشمحوری دانشآموزان را با طرح سئوال و ارائه تصویری زیبا و داستانی نیمهتمام درگیر کنند.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: در مقوله پژوهشمحوری نباید دانشآموزان را در برابر دانستهها قرار داد بلکه باید آنها را همواره با مسئله روبهرو کرد.
قاسمی در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد: معلمی که سناریو و طراحی ارائه مطالب از قبل نداشته باشد نمیتواند دانشآموزان را درگیر مسائل پژوهشی کند.
این مسئول گفت: 93 درصد از تحقیقها در اکثر مدارس کشور توسط دانشآموزان در سایتها (وب پویه) صورت میگیرد که این نوع تحقیق فقط لاغر کردن پژوهش است.
انتهای پیام/2448/ح/گ1003